• Edalia

ooiii vad ont det gör i skinkan/låret!? vad är detta?

Är i v.10 och har alldeles plötsligt fått en skarp smärta som startar högt upp i högra skinkan  och skjuter ut i låret ner med benet. Känns bättre om jag sitter ner (även om det känns som att det är ett litet,litet tryck kvar), värmer lite nästan.

Kan inte gå ordentligt utan benet vill inte räta ut sig ordentligt och om jag tvingar det så viker det sig direkt igen!

vad fan är det här?? gör inte så ont som kramp direkt men fruktansvärt ändå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-19 19:33
    Kanske ska tillägga att jag väntar mitt andra barn och det känns verkligen inte som foglossning.

• Svar på tråden ooiii vad ont det gör i skinkan/låret!? vad är detta?
  • LuMa

Ischias låter det som kanske?

• LuMa
    Blazie skrev 2011-01-19 19:29:22 följande:
    foglossning :(
    Men då skjuter väl inte smärtan ner i baksidan av låret?
    På mej iaf var foglossningen och ischiasen helt två olika smärtor och ischiasen var den som skjöt ner i låret..
  • Edalia
    Blazie skrev 2011-01-19 19:29:22 följande:
    foglossning :(
    nej o nej , det här är mitt andra barn och jag vet exakt hur foglossning känns och det kändes inte så här.

jag har inga känningar i mina höfter eller rygg. Obestämd
  • Nean79

Låter som ischias, jag kände precis så som du beskriver, det kom och gick under hela graviditeten för min del...

• LuMa
    Edalia skrev 2011-01-19 19:32:11 följande:
    har jag aldrig ens hört om Förvånad

tror jag.
    Det är tyvärr rätt vanligt..
    Googla lite så hittar du mycket info.
  • LuMa
    Nean79 skrev 2011-01-19 19:33:59 följande:
    Låter som ischias, jag kände precis så som du beskriver, det kom och gick under hela graviditeten för min del...
    Så gjorde det för mej också men efter förlossningen så har jag inte haft det alls. *peppar peppar*
  • Edalia

Åh men Crap! googlade lite och detta lät ju mindre roligt
    Har ju ett barn på 1½ att springa efter, hur fan ska det gå när jag inte kan gå .

Nu blev det en ledsen kväll här!

• Snow Crash
    Edalia skrev 2011-01-19 19:47:47 följande:
    Har någon tips på vad som kan lätta på smärtan och så. för jag får verkligen kämpa mig framåt .
    Stretching av sätesmuskulaturen och ryggen kan hjälpa! Googla eller fråga en sjukgymnast.
  • Eshack

Troligtvis sk falsk ischias, där felet inte ligger i själva ischiasnerven utan att en muskel som heter piriformis krampar, blir svullen och trycker på nerven. Det gör skitont. JAg fick det i v 30 i förra graviditeten. Det kan ha att göra med att man går och "vaggar" med fötterna pekandes utåt. Så blir muskeln kortare, eller har du väl överansträngt den på något sätt. Håller med föregående talare, stretcha ut allt vad du kan. Sitt inte med benen i kors, knäna ska peka framåt, fötterna framåt när du går. Aloe vera heating lotion eller liknande på rumpan. Massage av muskeln, djupt därinne i skinkan.
    Om inget hjälper rekommenderar jag akupunktur, jag hasade mig till BM med benet släpandes och skitont, fick några välplacerade nålar i rumpan och flög på lätta moln därifrån. Kom inte tillbax mer. Lycka till!

• Edalia
    Eshack skrev 2011-01-19 19:58:56 följande:
    Troligtvis sk falsk ischias, där felet inte ligger i själva ischiasnerven utan att en muskel som heter piriformis krampar, blir svullen och trycker på nerven. Det gör skitont. JAg fick det i v 30 i förra graviditeten. Det kan ha att göra med att man går och "vaggar" med fötterna pekandes utåt. Så blir muskeln kortare, eller har du väl överansträngt den på något sätt. Håller med föregående talare, stretcha ut allt vad du kan. Sitt inte med benen i kors, knäna ska peka framåt, fötterna framåt när du går. Aloe vera heating lotion eller liknande på rumpan. Massage av muskeln, djupt därinne i skinkan.
    Om inget hjälper rekommenderar jag akupunktur, jag hasade mig till BM med benet släpandes och skitont, fick några välplacerade nålar i rumpan och flög på lätta moln därifrån. Kom inte tillbax mer. Lycka till!
    okej . tack , tack!
    bra tips som jag verkligen ska testa! dock går jag alltid duktigt då jag har ryggproblem och om jag går met fötterna utåt så förvärras det, men man kan ju lyft eller bärt barnet fel mycket. får försöka allt och annars kvida lite till bm

Ses i A-tråden
  • Blazie

Jag var hos sjukgymnasten i måndags (min smärta är det du beskriver men även lite annat dock) men hon konstaterade foglossning. Mer uppmjukade ligament i bakre fogarna. Men mina ben kan "somna" när jag går och står också. Att det strålar beror tydligen på att jag spänner musklerna, dom är spända hela tiden (speciellt nu när det är halt ute) och klämmer även åt på nerver (lite som ischias).
    Jag kan ha fel, du behöver ju inte ha samma sak, men det låter som det. 
    Har haft problem sen v8-9 nånting, men då jag är hemma hela dagarna så har jag kunnat lyssna på kroppen och vila när jag behövt och därför inte känt behov av sjukgymnast förns nu (v28). Men det har blivit värre med tiden (inte lika illa som om jag jobbat eller haft mkt annat att göra dock) 

Svar på tråden ooiii vad ont det gör i skinkan/låret!? vad är detta?