• Dober

Kan ngn rek ett bra dagis i Göteborg :)

Hej alla!

Kan ngn rekommendera ett bra dagis i Göteborg, helst gärna runt Linné,Majorna,Högsbo med omnejd?

Man kan inte få allt, men hade gärna velat ha ett 2 språkigt eller bara engelskt dagis med montessori...
    Vi har en dotter på 1,5 år.

Jag har googlat och kollat i timtal..men det är svårt att hitta den kombinationen, så då får det väl bli ett svenskt montessoridagis :S

Jag har redan kollat in International PreSchool, vet inte det kändes inte rätt.. Sen var det en jättelång kölista både i Guldheden och Majorna.

Ringt och mailat ABC all about children på värmlandsgatan, men de varken skriver tillbaka eller ringer tillbaka då man har pratat in på deras telefonsvarare?

Och ja jag har kollat svenska montessoriförbundet och alla möjliga länkar som finns här på familjeliv, men jag behöver era erfarenheter/rekommendationer och är jättetacksam ifall ni kan skriva det här :D

Tack tack och ha en trevlig dag..

• Svar på tråden Kan ngn rek ett bra dagis i Göteborg :)
  • Erics mamma

Hej

Har själv mitt barn på en förskola i Eriksbo, Lärjedalen, så det är ju inte aktuellt för dig igentligen men vi är mkt nöjda. angående ABC så har en granne varit lärare där. Det jga vet är att det är ganska många grupper och inte så många rum. Hon har behövt boka skapnderummet, målarrummet osv vilket gjort at det inte går att vara så spontana med barnen. SEdan äter de tydligen lunch i en störe lokal vilka de får gå till. Hon hade hand om 3-4åringar och de var ca 22 st i gruppen.

• Dober

Hej Beben!

Tack för svar ja det är lite långt för oss..men det kanske är ett gott råd till ngn annan som läser detta ;)

Ahaa..ok...Ja man vill ju inte att det skall vara för stora grupper..
    Hej hej..

• Google it

Hej!

Har ni satt upp henne i kö än? Det är väldigt långa köer här i Linné. Våran tjej är egentligen garanterad plats imon då hon fyller ett men står fortfarande i kö....som nummer fem där det är minst kö, helt galet...

Dom ska öppna två helt nya förskolor i Haga, kanske kan vara något?

Sen jobbar min man med en som har sina två kids på ABC och dom är jättenöjda!!

• Dober

Google it> Tack för svar
    Ja jag har satt upp henne på 2 ställen..

Jaha i Haga säger du? Vad trevligt :)

ABC har fortfarade inte hört av sig..hmm..Får väl försöka igen kanske..

Ha en trevlig dag...

• Nikolina

Det var lång kö på ABC när jag kollade sist. Kan annars rekommendera Johannesgården som är jättebra!

• Hemmaföräldern

Jag har fått intrycket av att många förskolor i Göteborg brottas med stora problem pga stora barngrupper och få personal, så mitt råd är att studera tilltänkt förskola noga och se över hur stora barngrupperna är. Ett alternativ för att ni ska gardera er är att också söka dagmamma. Har ni väl hamnat i en förskola kan det vara svårt att byta om inte är nöjda.....

www.gp.se/nyheter/goteborg/1.402801-hela-uppropet-psykologer-i-goteborg-ser-en-skola-i-kris 

www.gp.se/nyheter/ledare/1.251013-basta-forskolan-en-dagmamma 

• Dober

Nikolina> Ahhh..ok..det kan jag tänka mig..
    Johannesgården säger du? Det skall jag kolla upp..tack tack..

Hemmaföräldern> Så tråkigt att det är så.. Rynkar på näsan
    Dagmammor verkar ha försvunnit...Har verkligen kollat runt..vet inte hur man skall få tag i en bra dagmamma runt Linné/masthugget? Har googlat på dagmamma,daycare,daymom etc... Men icke?..

Ngn som vet ngt om det finns en bra dagismamma runt linne/masthugget? inget krav så men hade varit skoj om hon var engelsktalande Glad

• TwistedSister

Hör med bvc där om de har information om dagmammor. Jag bor i Frölunda/Högsbo och när jag frågade ansvarig i stadsdelen sa hon att det fanns inga dagmammor, men bvc hade den informationen. Tyvärr bodde dessa ändå lite för långt från mig som inte har bil. 

Bästa förskolan jag vet om är avd Nalle Phu på Mariebergsgatans förskola i Majorna. Där gick min son i 2 år och det är enda gången som det känts okej att lämna mitt barn på förskola då jag visste han var i trygga händer Annars är det mycket låg kvalitet på många förskolor, pga nedskärningar och extremt stora barngrupper. Speciellt i Linné har de klämt in väldigt mycket barn i grupperna nu för att "bli av med förskolekön".

Den glada nyheten är att det finns ett stort engagemang mot dessa nedskärningar bland föräldrar i göteborg. Imorgon är det årets första föräldranätverkandemöte.  Om du vill vara med och påverka, utbyta information, träffa fler föräldrar som är engagerade i hur våra barn har det i förskolan, skolan och fritids; kom på mötet! Det är i bamba på Nordhemsskolan (i Linné) kl 18, alltså imorgon 24/1. Mötet är för alla föräldrar i Göteborg och kanskommuner som vill komma.
    Annars häng gärna på gruppen Göteborgsföräldrar mot nedskärningar på facebook så kommer du få information om möten och aktiviteter framöver.

Svar på tråden Kan ngn rek ett bra dagis i Göteborg :)