• Mamila

Glömt bort att planera dop :O

Jag vaknade med ett ryck inatt och kom på att jag totalt hade glömt bort Dop. Upps.
    Sonen är snart 4 månader så det kanske är någonting som borde planeras..

Då kommer min fråga, hur? Jag har aldrig varit på dop (inte vad jag kommer ihåg) Så jag vet ju inte alls hur det går till eller likanande. Vad ska man ha efteråt? Vad ska spelas i kyrkan, ja hur går det till? Jag antar att jag måste ringa till pastors expeditionen i kommunen och se vad de säger först, kommer man få hjälp av prästen att "planera". 

Vad kan man bjuda på efteråt?
    Jag vill jätte gärna ha lite tips på hur det går till och hur jag ska gå till väga med allt.
    Undrar även vad man skriver på korten man skickar ut, för jag antar att det är kort som gäller.

totalt värdelös på dop... och att planera.. Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Glömt bort att planera dop :O
  • Kazeer

Man får hjälp av prästen att planera ceremonin i kyrkan. Man har ett samtal tillsammans innan dopet. Prästen kan hjälpa till med att komma med förslag på psalmer och musik.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pemberly

Man brukar få hjälp av prästen att planera själva ceremonin. Om man har egna önskemål om vilka psalmer man vill ha så brukar det gå bra, men har man inga egna förslag så hjälper kyrkan till med det. De dop jag varit på har det bjudits på tex smörgåstårta eller pajer efteråt och sedan kaffe och tårta eller så kan man ha bara kaffe och tårta. Vad som passar att bjuda på har ju lite att göra med hur långt folk åker för dopet. Om alla gästerna bor i samma stad/by som dopet så kan de ju äta hemma och då räcker det att ha kaffe, om gäster reser längre så är det ju trevligt att bjuda på något mer matigt så att de inte behöver vara hungriga. Om man inte är så många gäster kan man ju ha maten/fikat hemma hos sig själv annars kan man hyra en lokal, ibland har kyrkan någon lokal man kan hyra för dopkaffe. Ang korten så köpte vi färdiga dopnbjudningskort på gallerix där man bara fyllde i barnets namn och datum och tid för dopet, men man kan ju skriva själv. Texten vi hade blev ungefär 
    "(Namn på gäst) är välkommen på (Namn på barnet) dop den (datum) kl (tid) i (plats)." 
    Skriv även gärna ut om det kommer att serveras mat efteråt eller fika så att gästerna vet och kan planera hur de äter innan. 

• Vårsolen

Nu är det ju några år sen vi planerade dop här men några tips kan jag väl komma med.
    Förutom att boka tid med prästen och det som har med kyrkan att göra så är det ju bra att:
    -göra en lista över vilka som ska bjudas in till dopet 
    -skicka inbjudningarna
    - fundera på om ni behöver hyra/låna lokal eller  om ni ska vara hemma efter dopet
    -vad ska ni äta? vi hade smörgåstårta för det var smidigast och sen tårta och bullar på det.
     tja så mycket mer kommer jag inte på just nu, förutom att man kan fundera på om man vill dekorera borden på nått särskilt sätt.

När vi skickade inbjudningarna gjorde vi foto med text på, kostade max 10kr/st och då ingick kuvert.
    Tror vi skrev typ.
    Välkomna till .......dop den ..... i ......kyrka kl .....
    Efter dopet samlas vi i .....................
    osa senast.........

• Flickan och kråkan

Sedan beror det väl på hur man själv vill ha det. Vi har inte gjort någon jättegrej av våra barns dop. De har båda varit ganska "stora" 10 månader respektive 8 månader. Det tycker jag har varit bra. De har själva haft jättekul. Vi har bjudit in närmsta familj/släkt och vi är inte så många så informella inbjudningar via telefon eller helt enkelt att vi har berättat när vi träffats. Vi har haft mottagning hemma hos oss efter dopet. Deras farmor och farfar har stått för smörgåstårta, min sida har kört efterrätt och så har jag och sambon stått för dukning och kaffe. Litet, mysigt och jättetrevligt.

• Kazeer
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-20 10:34:52 följande:
    Sedan beror det väl på hur man själv vill ha det. Vi har inte gjort någon jättegrej av våra barns dop.
    Så är det ju absolut!

Vi har inte heller gjort någon stor affär av barnens dop. Den närmaste släkten har varit inbjuden (via telefon) och vi har varit 10-15 personer. När första barnet döptes, bjöd vi på middag hemma. Maken hade gjort en mycket god lammgryta och jag hade bakat en tårta till efterrätt. När andra barnet döptes, grillade vi efteråt och som efterrätt blev det hembakad jordgubbstårta.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • ploten

Det behöver ju inte vara så mycket att planera. Vi ringde först kyrkan och bokade en tid. Sen ringde vi till en restaurang som ligger nära kyrkan och bokade bord för brunch (dopet var kl 11, så det passade bra). Sen skrev vi ett mail till våra föräldrar och syskon med respektive och bjöd dem till dopet. Klart! Tog kanske en halvtimme sammanlagt.

Prästen kom hem till oss och gick igenom dopet och pratade lite om innebörden och så. Jag visste vilka psalmer jag ville ha (och min man hade inga preferenser), så vi berättade för prästen vilka det var. Annars kan man få bra tips och hjälp av prästen och/eller kyrkan. Här bjuder kyrkan in till en kväll där kyrkomusikern spelar igenom de vanligaste psalmerna och sångerna, så att man kan få lite inspiration, om man inte har några egna förslag.

• Alfonsina

Vi bjöd in familj och närmsta vännerna. Serverade smörgåstårta, just för att det är så klassiskt. Vi gjorde egna som var lite mer originella än den med leverpastej och majonnäs typ, bla italiensk och en med kyckling. De höjdes till skyarna så antingen hade vi väldigt artiga gäster eller så var de såpass goda. Tårta och några kakor efteråt. Jättemysigt var det.

Jag är en sån som gör egna inbjudningskort så dem lade jag lite tid på, mest för att det är "jag".

Prästen styrde mycket av dopet men frågade naturligtvis oss hur vi tyckte och kände.

• Mamila

Tack för alla svar! Känner mig lite "säkrare" nu. Jag vill ha något enkelt, vi har inga stora familjer varken jag eller sambon så, litet och mysigt är vad vi är ute efter.

Det lutar mot att vi kommer bjuda på smörgåstårta, bara för jag älskar det! :)
    Korten har jag köpt saker till så jag kan göra själv, så nu återstår det bara att ringa till kyrkan och höra vad de säger. Känner att jag mest vill ha det överstökat ;)

Tack än en gån för alla svar!

Svar på tråden Glömt bort att planera dop :O