• Amazina

Kopparspiral vs hormonspiral. Fördelar/nackdelar??

Jag vill sätta in spiral efter förlossningen. Vet dock ej vad som är bäst, kopparspiral eller hormonspiral. Jag vill EJ "råka" bli gravid igen. Har haft helvetiska graviditeter (alla komplikationer man kan ha typ, från början till slut) och även om jag älskar barn kommer jag inte klara av en graviditet till. Vill därmed helst ha ett riktigt säkert altrnativ. Är dock lite smårädd för hormoner och allt vad det innebär. Vill ej sterilisera mig.

Hur tänkte ni när ni valde preventivmetod?

• Svar på tråden Kopparspiral vs hormonspiral. Fördelar/nackdelar??
  • Lena

Om du absolut inte vill ha fler barn varför inte sterilisering?

• Amazina
    Lena skrev 2011-01-19 21:22:03 följande:
    Om du absolut inte vill ha fler barn varför inte sterilisering?
    Nej, det känns så definitivt. Är rädd att jag skulle ångra mig och känna mig okvinnlig. Kanske om några år...
  • Jenny Hä

Sterilisering är i daxläget dyrt då man får betala själv, sen är det långa väntetider i alla fall i vårat landsting ca 1 år sa dom åt mig .

Jag valde att sätta i en hormonspiral som jag ska sätta in i slutet av månaden , man slipper oftast mensen o det var det som jag tog beslutet på. Nackdelen är väl att den är ganska dyr ca 1000 kr , men den går på högkostnadskortet.

Hade kopparspiral innan denna grav , blödde som en tok i 4 dagar vid mens o hade mensvärk utav bara den ... 

• Amazina

Jag bor inte i Sverige så jag tror både sterilisering och spiral betalas av sjukförsäkringen. (Och sjukförsäkringen sparar nog en del pengar på att inte låta mig bli gravid igen...   )

• ProosAnna

Jag har en hormonspiral BM sa att spiralen motsvarar 4 minipiller i månaden, och den är lika säker som en sterilisering. Och det positiva är ju att kroppen hoppar igång igen bara man tar ur den =)

• linolin

Har kopparspiral sen över 4 år är supernöjd och inte mellanblödningar eller nåt. Har mens i ca 5 dagar. Blöder lagom inga floder men det är nog olika. Inte blivit gravid heller. Jag tål inte hormoner får små blodproppar då. Men lycka till med ditt val

• emelyl

Ska sätta in en hormonspiral nästa vecka. När BM sa att man kan få rikligare mens när man har en kopparspiral så 'vann' hormonspiralen. :) Där man oftast blir blödningsfri!
    Hade nämligen ruggig mensvärk innan jag blev gravid.. O vill gärna slippa det - vaknade o grät om nätterna.. :(

Hoppa jag inte ångrar mig! O att jag får sätta in den på torsdag. Ammar fortfarande o då kan det 'strula' - med livmodern. Men annars får jag bara vänta till jag slutat amma.

• Sol

Jag har kopparspiral som funkar jättebra. Mensen är som utan preventiv medel. Jag har blivit rådd att ha hormonfria preventivmedel pga att min mamma dog i bröstcancer.

• BlommanFörDagen

Hej!

Har haft min kopparspiral i ett halvår nu, och det fungerar bra.
    De första månaderna blödde jag kraftigt vid mens, men det har avtagit. Barnmorskan sa att jag skulle ge det några månader, och hon hade rätt.
    Blöder nu som mest två dygn, och inga mellanblödningar. Mensen kommer punktligt varje månad.

Innan barnen kom åt jag p-piller i 12 år, sen under mina två provrörsbefruktningar så proppades jag full med hormoner.

Idag är jag helt hormonfri, och det känns bra. Har dessutom fått sexlust igen, vilket uppskattas därhemma..Tungan ute

Svar på tråden Kopparspiral vs hormonspiral. Fördelar/nackdelar??