• Superhönan

Vad brukar ni få i löneförhöjning per år?

Härom veckan var det nya avtalet äntligen färdigt och jag fick en dryg femhundring extra i lön. Nåja, kunde varit sämre, men jag har tagit på mig lite mer avancerade arbetsuppgifter och hade hoppats på lite till. Har individuell lönesättning enbart i teorin eftersom min chef inte har fritt spelrum utan egentligen bara får en pott som han ska fördela, så det är inget ypperligt förhandlingsläge. Nu efterlyser jag er bästa tips för att få till ett bra lönesamtal. Jag vill inte söka nytt jobb, jag trivs ju jättebra!

• Svar på tråden Vad brukar ni få i löneförhöjning per år?
  • Peztis

Äh, det där med pott är bara båg!!! Det är så himla lätt att skylla på det!
    Om chefen verkligen ville och vågade så skulle han/hon ge annorlunda och stå upp och försvara sitt handlande inför sina chefer...

Jag är urdålig på att förhandla så jag kan tyvärr inte hjälpa dig men det finns ju annat att förhandla om än pengar!
    Kanske du kan få fler semesterdagar? Jobba mindre men med bibehållen lön? Ja, du förstår vad jag menar kanske.

• Superhönan

Borde kanske tillägga att jag är landstingsanställd...

• malin ulrika

Några procent.
    På det glada nittiotalet var det några år då jag fick 20-30 procent...

• kiwii

kommunanställd, får typ 2-3% per löneförhandling.

• Hattifnattentanten

Lite kan man tänja på potten ändå. Ingen chef delar ut allt på en gång - det vore dumt om någon verkligen kunde förhandla hel plötsligt - även i landstinget. Men det är jättesvårt det där, särskilt som det är vanligt att man som färsking har högre lön än de flesta kollegor där.

Jag brukar kolla på procenten först och främst. Vad ligger potten på? Hur är min löneökning jämfört med den? En ökning under den t.ex. är för mig ett sätt att tala om att jag gjort ett sämre jobb än de flesta andra vilket jag inte skulle tolerera i första taget.

• Superhönan

Jag fick iallafall 200 mer än "potten". Beeblebrox - jag vet hur det är att nyanställda får mer än de gamla rävarna. I mitt yrke har ingångslönerna gått upp en hel del de senaste åren, men det unnar jag de nya kollegorna!

• Hattifnattentanten

Superhönan:
    Hamnar du över potten så är det i alla fall på rätt väg, sedan kan man ju diskutera hit eller dit beroende på erfarenhet, arbetsuppgifter o.s.v. om du borde ha mer eller ej.

Där jag jobbar får man relativt hög ingångslön men vid förhandlingarna därefter så är det de gamla som för störst höjning för att bättra på lönespridningen - alla har väl i stort sett haft samma lön oavsett hur länge man jobbat förut.

Bästa sättet att höja lönen är i slutändan att byta jobb (inte nödvändigtvis yrke)... SIF som jag var ansluten till förut tyckte man skulle byta jobb vart fjärde år ungefär. Inte så vanligt i landstinget kanske - men nu blir det kanske OT...

• Mickis74

Brukar bli en femhundring...i snitt.

• Karpet

Den häjningen jag har fått är 700:- och den högsta 2500:- Har dock aldrig varit landstingsanställd.

Svar på tråden Vad brukar ni få i löneförhöjning per år?