Glöggrecept önskas!
Blev så sugen på att göra egen glögg, så jag undrar om nån har nåt gott recept?
Skulle sitta fint till adventsfikat!
Så, dela med er av ert bästa glöggrecept!
Blev så sugen på att göra egen glögg, så jag undrar om nån har nåt gott recept?
Skulle sitta fint till adventsfikat!
Så, dela med er av ert bästa glöggrecept!
*puff*
Här kommer ett supergott recept!!
4,5 l svagdricka
2 kg socker
50 gr jäst
½ kg russin
½ kopp hela nejlikor
1 bit ingefära
1 påse kardemummakärnor
1 påse hel kanel
5 potatisar
Alltihop blandas i en plastspann, skiva den råa skalade potatisen och lägg i.
Rör kraftigt de 2 första dagarna, se till att jästen löser sig.
Låt stå framme i ett varmt rum i två veckor med handduk eller plastfolie med lufthål över.
Sila glöggen och låt stå till nästa dag.
Häll över på flaskor.
Jag har för mig att glöggen får en alkoholhalt på ca 17%.
Lycka till!
Jag brukar göra ett "extract" som man sedan blandar med rödvin.
Tag whiskey, och ha i kanelstänger, ingefärsbitar, kryddnejlikor och socker.
Låt det hela dra, ju längre desto bättre!
Sen blandar man detta ca en tredjedel med två tredjedelar rött vin. Man kan ha i mera socker också om det behövs!
Det där receptet som Halime skriver om, har jag provat två gånger.
Det blir en supergod glögg, fast jag har för mej att glöggen ska stå ytterligare några veckor efter att man tappat upp den på flaskor, kan det stämma?
dricker inte själv glögg eller gör ingen heller men hittade denna recept ..
TVÅ DAGARS GLÖGG (GPs helgbilaga) - ca 5 liter kanongod glögg
5 liter god svagdricka
2,5 kg strösocker
250 gram russin
5 medelstora skalade och skivade potatisar
1 paket jäst
1 rejäl kanelstång (eller två!)
1 bit ingefära (ca 5 cm) skalas och skivas
1 paket hela kardemummakärnor
1 paket hela kryddnejlikor
Blanda ihop allt i en 10 liters plasthink. Lägg plastfolie över, stick små hål och låt hinken stå i rumstemperatur. Efter tre veckor bör brygden vara utjäst (kolla så att det slutat bubbla) men glöggen blir bara bättre av stå ett par tre veckor ytterligare. Till slut är det att bara att sila glöggen eller använda en hävert, filtrera genom kaffefilter och häll på väl rengjorda flaskor.
sen stod de så här:
Glöggen blir ännu godare om den får stå och mogna något år eller två! "Jag gör min glögg i februari och den är kanongod att avnjutas i november."
å en liknande ...
home.swipnet.se/olsson_hem/glogg.htm
Bupa: Jag har för mig att den inte behöver stå och jäsa på flaskor, men däremot nu när jag tittar på receptet så undrar jag om jag inte lät den stå i totalt 3 veckor i spannen.
Det är ju viktigt att potatisen inte ruttnar.
Halime: ok!
men... jag sparade en del flaskor glögg till året efter - och då var den alldeles fenomenalt smarrig. Det är kanske så att den inte _behöver_ stå längre, men att den blir bättre _om_ den gör det.
förstår någon mej? jag känner mej morgonsvamlig
ja... om man läser Chantelles recept så förstår man att mitt inlägg här var alldeles onödigt! jag lovar att läsa noga nästa gång!
Tack så jättemycket allihop för svaren! Det uppskattas!
Inser bara att jag nog är lite för sent ute, skulle vilja ha glöggen färdig till advent egentligen. Men jag har sparat recepten nu, får testa nästa år istället.
Har hört att man kan värma rödvin i en gryta och ha i olika kryddor, likt de ovan nämnda. För att sen sila och hälla upp på flaska. Undrar om det blir gott?
Svarta katten,
det blir nog ungefär som med mitt extract, jag tycker det blir gott!
Fast man får ha i socker också!
Lite apelsinskal eller pomerans skal kan nog också vara gott att ha i för att ge smak! Vet nån som brukade lägga i en hel apelsin i grytan!
Du kan ocksa köra med saft plus renat.. kan försöka komma ihag att ta med receptet imorrn sa ska du fa det... annars är det typ:
Koka upp saft och vatten tillsammans med kryddor (2 pasar glöggkryddor, russin, nejlikor) och farinsocker. Koka en timme. Sila bort kryddorna och häll i en flaska renat. Häll upp pa flaskor - färdigt! Jag vet, det later rätt groggigt, men den blir fantastisk god. Helst ska man ha en hemgjord körsbärs-saft eller liknande.
Som sagt, mängder och sant aterkommer jag med :)
här: påminner om det första, men är lite annorlunda i kryddningen:
MAMMACATTAS GLÖGG 5 liter ungefär
4,5 liter svagdricka (3 flaskor)
2 kg socker
½ paket russin
1 paket jäst
3 råa skivade potatisar
2 påsar hel nejlika
1 påsa kardemummakärnor
3 bitar torkad ingefära
Lägg ner allt i en jäsningsdunk, en med vattenlås, låt stå i 2 veckor. Skaka då och då.
Glöm inte att kolla vattenlåset så det inte torkar ut.
Jag brukar ställa dunken i närheten av ett element, så det garanterat inte blir för kallt, då jäser inte blandningen...
Efter ca 2 veckor, häll upp i tex petflaskorna (sila!), låt stå och klarna i minst 1 vecka.
Drick och njut! Den blir rätt stark, men den är FANTASTISKT god!
Nu när jag är med barn, så kokar jag glöggen istället för att bara värma, då försvinner alkoholen, men inte smaken
När du värmen glöggen, så är den klar när det blir vita slingor på ytan av sockret. Den börjar koka strax efter det.
malin ulrika: Tror jag ska testa ditt recept, låter enkelt och gott!
Ebrief: Låter spännande! Men blir det inte ganska starkt, eller kokar en del alkohol bort?
mammacatta: Tack så mycket! Sparar receptet till nästa år, är lite sent ute nu känns det som. Men det verkar gott!
Jag glömde förstas ta med receptet... :(
Nä spriten häller man i sist, da det inte ska koka mer. Jo den blir väl hyfsat stark... som Systembolagets starkvinsglögg ungefär.
Hej,
Här är det utlovade receptet:
1 liter vatten
250g brunt farinsocker
3 msk ljus sirap
2 pasar glöggkryddor
ca 25 hela nejlikor
2 hg russin
4 dl koncentrerad svartvinbärssaft (körsbärssaft funkar ocksa)
75 cl brännvin (t ex Svenskt Renat)
Koka upp allt utom brännvinet i en stor gryta och lat sjuda i 1 timme. Häll i brännvinet och lat sjuda ytterligare 5 minuter. Sila och häll upp pa flaska. Färdig att dricka direkt!
Ebrief:
Tack så mycket! Receptet låter jättegott! Har nu sparat det, kommer att testa vid lämpligt tillfälle!
Ha det gott!
TVÅ DAGARS glöggen, som chantelle skrev om, brukar jag göra . Den blir ännu godare om man lagrar den till året efter.
Svarta katten: Lycka till! Ska själv be mamma skicka ner glöggkryddor sa jag kan fixa lite glögg till jul