• Anonym (?????????????)

Kan man få reda på om någon är svesk medborgare?

Kan man ringa skatteverket o lämna personnummer o få veta???

annat?

• Svar på tråden Kan man få reda på om någon är svesk medborgare?
  • Anonym

Inte helt hundra på detta men har för mej att nu mera får man bara lämna ut personuppgifter till den som de gäller. Så jag tror tyvärr inte att det går.

• Anonym (grandwolf)

Skatteverkets folkbokföringsregister är offentligt så det är bara att ringa och fråga!

• MrSmith

Det är bara att begära ut ett personbevis på personen i fråga. Di behöver inte ens person nr. Räcket med namn och kommun. Ka det gäller alltså att komma på vem det är. Heter person Jonas Karlsson då måste man veta mer info. Heter han ex bror ludvig von grantopp så finns det nog bara en i Sverige. På person beviset står namn folkbok adress civilstånd och personnr och födelse kommun/land

• Anonym

Kan man få reda på andra saker med genom bara namnet, om personen nu heter ludvig von grapefrukt och det bara finns 1 i hela sverige. kan man få reda på t.ex om han har suttit i fängelse i sitt hemland?

• Anonym (pipi)

Som privatperson har inte rätt att få utdrag ur polisregistret om en person är dömd eller inte. Immigrationsverket kollat säkert om en person har blivit dömd innan de beviljar uppehållstillstånd, men jag skulle vara väldigt förvånad om de var offentliga uppgifter. Polismyndigheten har säkert inte uppgifter om det såtillvida personen inte har blivit misstänkt för nått brott i sverige och därmed blivit granskad.

• Anonym (pipi)

Däremot kan man begära ut domar, de är offentliga uppgifter om jag inte minns fel. Men då måste du veta vid vilken tingsrätt personen blev dömd och du måste ha ärendenummer osv.

• Anonym

Personnummer har man väl ändå bara om man lagligt är i Sverige. Har personen personnummer (alltså med fyra sista siffror) så är dom ju här lagligt. Är det inte så?

Annars pass. Att ha ett svenskt pass är bevis. 

• Kamillah

Du kan ju prova att söka på hans/hennes namn på www.ratsit.se.
    Jag vet inte exakt vilka man kan hitta där, men på de personer som "syns" så står civilstånd och även vem denne är gift med. (Fast jag antar att om en person lämnat falska uppgifter till Skattemyndigheten så syns det säkert inte ifall han/hon är gift i ett annat land...)

Lycka till iaf. 

• Anonym (?????????????)

har inte kollat upp detta ännu..

Gäller en som bott hos mig men är bortrest nu o jag har kommit på en massa lögner o ser på ratsit att hon e skriven på en annan adress... vill inte rota blad hennes grejer men vill veta var fasiken hon e skriven..

• Anonym (grandwolf)
    Anonym (?????????????) skrev 2011-01-25 02:06:18 följande:
    har inte kollat upp detta ännu..

Gäller en som bott hos mig men är bortrest nu o jag har kommit på en massa lögner o ser på ratsit att hon e skriven på en annan adress... vill inte rota blad hennes grejer men vill veta var fasiken hon e skriven..
    www.birthday.se är den mest användarvänliga folkbokföringssajten .....
  • Anonym (Skatteverket)

10 svar, men bara 1 är rätt. Rätt svar finns i post #2.
    Dom andra kan ni ignorera.

Ring Skatteverket och fråga!
    SKV svarar på om personen är svensk medborgare.
    Är personen inte det så tror jag inte de ser var han är medborgare.

• Anonym (Skatteverket)
    MrSmith skrev 2011-01-26 03:52:07 följande:
    Sen när kan man inte få ut ett person bevis?
    Precis... många Tomte'ar i den här tråden...
  • Anonym (grandwolf)
    Anonym (Skatteverket) skrev 2011-01-26 03:19:15 följande:
    10 svar, men bara 1 är rätt. Rätt svar finns i post #2.
    Dom andra kan ni ignorera.

Ring Skatteverket och fråga!
    SKV svarar på om personen är svensk medborgare.
    Är personen inte det så tror jag inte de ser var han är medborgare.
    Om personen är folkbokförd i Sverige, icke svensk medborgare så ser skatteverket direkt (som en offentlig uppgift) vilket medborgarskap personen har ...
Svar på tråden Kan man få reda på om någon är svesk medborgare?