• Marre22

Har lutealfasen någon betydelse för tidpunkt för plus?

Om man har en kort lutealfas ( 9 - 11 dagar) är det så att kroppen inte alls med lika hög säkerhet producerar hcg i kroppen som vid en normal lutealfas på 14 dagar?
    Jag tänker; vid en normal fas har ju ägget hunnit fästa sig och kroppen fått tid på sig att producera hcg, kanske till och med redan innan BIM?
    Hur är det?

• Svar på tråden Har lutealfasen någon betydelse för tidpunkt för plus?
  • Vickan I

Alltså hcg produceras ju likadant i kroppen oavsett lutealfas. Sedan har ju alla lite olika nivå på detta såklart. Man får ju räkna från när äl var istället och testa utifrån det. 14 dgr efter äl är kanske för de med kort lutealfas bim+ 4 medan de för andra är bim eller någon dag innan.

• Marre22

Tack för ditt svar. Nu svamlar jag, men du kanske kan hjälpa mig ändå.

BIM - 4, är ju bara ÄL + 5 för mig. För vanliga personer med 14 dagars lutealfas så är det ju ÄL + 10.

Jag är på BIM idag, men negativt, men heller ingen mens. ÄL + 9.

Vill så gärna hoppas...

• Bliglin

Du tänker helt riktigt! Så låt bli och tänk utifrån BiM, tänk utifrån äl i stället. Jag har aldrig plussat tidigare än äl+11.
    Men man läser ju att en del kan plussa på äl+8, så det är ju helt klart olika från person till person. Sedan kanske inte alla har stenkoll på sin ägglossningsdag heller...

Och har man 16 dagars lutealfas så kanske det inte är så konstigt om man plussar på BiM-6 eller så... 

(Problemet med kort lutealfas är väl snarare att ägget som ofta fäster på dag 8 e äl knappt hinner fastna innan mensen drar igång...)

Jag håller tummarna! 

• Marre22

ÄNTLIGEN någon som förstår hur jag menar! *flinar stort*
    Jag är på äl+9 idag, förra cykeln (vår första försök) hade jag en lutealfas på 11 dagar innan mensen kom.

Då vågar jag alltså fortsätta att hålla tummarna ett tag till?

• marytose

Hej, jag har också kort lutealfas. Hade min sista mens första dag den 31/12, och ÄL-stickan visade positivt 13/1. Min menscykel är kort, jag väntar mens vilken dag som helst. Räknar man att det är 7 eller 8 dagar sedan ÄL för mig? Kan man aldrig plussa på BIM -2 då, vilket för mig är typ idag.

• Bliglin

Alltså, jag vet inte. Men eftersom ägget/embryot oftast fäster i livmoderslemhinnan på dag 7-8-9 efter ägglossning och det är först då som hcg börjar "tillverkas" på allvar så tror jag att det är ett fåtal som kan plussa så tidigt.

Fast kanske fäster ägget tidigare på vissa? Kanske har de extremt hög produktion av hcg? Jag vet inte. Jag vet bara att när jag blev gravid senast så vet jag med bestämdhet att jag hade äl en viss dag pga ul och insemination och jag plussade då på äl +12 (om jag räknar äl-dagen som dag 1) och då var jag gravid med tvillingar.
    Jag fick då minus på dag äl + 11.  Fast jag kanske har låg hormonproduktion?

(Jag har 12-13 dagars lutealfas oftast) 

Nu tror jag att jag äntligen är gravid igen. Men jag har just testat minus idag på äl+14 (eller äl+13). Är inte helt bombsäker på äldag då jag inte testade med äl-sticka eller så, bara utgår från äl-smärta etc.

Så, antagligen är det åtminstone inte tvillingar eller så kommer mensen dundrande snart... 

• enlitenbitkaka

Jag har också kort lutealfas på 11 dagar. Jag +:ade på BIM-2 och ÄL+ 9. (första dagen jag testade)

Ägget kan fästa så tidigt som tre dagar efter att det släppt, men sju dagar är det vanligaste. Eftersom jag +:ade på ÄL+9 så fäste förmodligen ägget tidigare än dag 7.

Men ja du har helt rätt att någon med en lutealfas på ex 9 dagar bör +:a senare än någon med en lutealfas på 14 dagar.

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Bliglin
    enlitenbitkaka skrev 2011-01-21 08:20:02 följande:
    Jag har också kort lutealfas på 11 dagar. Jag +:ade på BIM-2 och ÄL+ 9. (första dagen jag testade)

Ägget kan fästa så tidigt som tre dagar efter att det släppt, men sju dagar är det vanligaste. Eftersom jag +:ade på ÄL+9 så fäste förmodligen ägget tidigare än dag 7.

Men ja du har helt rätt att någon med en lutealfas på ex 9 dagar bör +:a senare än någon med en lutealfas på 14 dagar.
    fascinerande vad olika det är!

Jag tror att jag "kände" när äggen fäste första gången på dag 8 för då fick jag väldig växtvärk/mensvärk och lite feber, typ 38 och en jäkla huvudvärk som var borta till dagen därpå. Och fyra dagar senare plussade jag. (Har läst någonstans att det i medeltal tar 4 dagar sedan ägget fäst för hcg att klättra upp till mätbart ... men jag minns inte var jag läste det så jag kanske har drömt ihop det bara )

Denna månad - som jag ff tror att jag är gravid fastän jag inte fått plus - tror jag att ägget fastnade i söndags vilket skulle vara min äl+8 (eller äl+9) då jag fick liknande symptom som förra graviditeten. Varför jag ju då trodde att jag skulle plussa idag om jag nu är gravid... men icke det.

Så antingen är jag inte gravid, eller så tar det extra länge för min kropp att producera hcg...

Pessimisten i mig är rädd att det nog är det förstnämnda... 
    Lycka till ni andra! 
  • marytose
    Bliglin skrev 2011-01-21 08:11:50 följande:
    Alltså, jag vet inte. Men eftersom ägget/embryot oftast fäster i livmoderslemhinnan på dag 7-8-9 efter ägglossning och det är först då som hcg börjar "tillverkas" på allvar så tror jag att det är ett fåtal som kan plussa så tidigt.

Fast kanske fäster ägget tidigare på vissa? Kanske har de extremt hög produktion av hcg? Jag vet inte. Jag vet bara att när jag blev gravid senast så vet jag med bestämdhet att jag hade äl en viss dag pga ul och insemination och jag plussade då på äl +12 (om jag räknar äl-dagen som dag 1) och då var jag gravid med tvillingar.
    Jag fick då minus på dag äl + 11.  Fast jag kanske har låg hormonproduktion?

(Jag har 12-13 dagars lutealfas oftast) 

Nu tror jag att jag äntligen är gravid igen. Men jag har just testat minus idag på äl+14 (eller äl+13). Är inte helt bombsäker på äldag då jag inte testade med äl-sticka eller så, bara utgår från äl-smärta etc.

Så, antagligen är det åtminstone inte tvillingar eller så kommer mensen dundrande snart... 
    Tack för svar. Kul att det tog sig med inseminationen. Min första pojk är född 93 genom insemination på sofiahemmet. Har levt oskyddat i alla år och fick en dotter till, av sig självt. Försölte sedan måånga år, men nån på sofiahemmet sa att det kan försvåra att bli gravid med kort lutealfas. Plussade i somras, när jag totalt gett upp tanken på bebis (45 år!!!) - denna gång med ny man. Tyvärr fick jag MA.
    Testade med sticka idag, och det var hur negativt som helst! Är på dag 8 + efter ÄL.
    Intressant  det du skrev om "att det i medeltal tar 4 dagar sedan ägget fäst för hcg att klättra upp till mätbart
    "
    Så då kanske jag inte ska kasta in handduken helt ännu, trots min skyhöga ålder!
    Hoppas du får plus snart. Var det inseminagtion nu med?
Svar på tråden Har lutealfasen någon betydelse för tidpunkt för plus?