• Lussekatten87

När börjar Antibiotikan verka?

Jag har fått antibiotika utskrivet för min bihåleinflammation och jag har sån jävla värk i pannan och vänstra ögat,kan knappt skriva här känner jag. Jag har ätit dem i 1,5 dygn nu och tar Alvedon mot smärtan,men när känenr man av effekten från antibiotikan? Jag tar Nasonex också som verkar funka för jag känner att slem lossnar.

• Svar på tråden När börjar Antibiotikan verka?
  • Trollet Ludenben

det brukar verka efter 1-3 dygn men du bör ju märka någon förändring tills imorgon. Jag brukar känna inom första dygnet att det är bättre. Kanske du skulle behöva starkare? Jag hade nog ringt till vc och rådgjort med dom.

Älskade ungar
  • Lussekatten87
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-01-20 09:27:54 följande:
    det brukar i regel ta upp till 2-3 dygn innan antibiotikan börjat verka.
    Tack för svaret för just nu känns det hopplöst!
  • Lussekatten87
    Trollet Ludenben skrev 2011-01-20 09:29:00 följande:
    det brukar verka efter 1-3 dygn men du bör ju märka någon förändring tills imorgon. Jag brukar känna inom första dygnet att det är bättre. Kanske du skulle behöva starkare? Jag hade nog ringt till vc och rådgjort med dom.
    Hm..ja,det borde då märkas snart. Jag har fått Doxyferm som skall vara ett bredspektrum och jag äter dubbel dos (2 tabl/dag). (Jag tål inte peniccilin.)
  • Trollet Ludenben
    Lussekatten87 skrev 2011-01-20 09:32:54 följande:
    Hm..ja,det borde då märkas snart. Jag har fått Doxyferm som skall vara ett bredspektrum och jag äter dubbel dos (2 tabl/dag). (Jag tål inte peniccilin.)
    läs bipacksedeln, där brukar de stå hur lång tid det verkar på. Du äter ju ändå ganska stor dos eftersom det är dubbel och ett bredspektrum som ska ta många sorters bakterier. Jag hade gjort så här att jag ringt vc och frågat. Man förlorar ju inget på att ringa. Hellre en gång för mycket än än gång för lite och dessutom så kanske du känner dig lite bättre till mods efter att ha pratat med dom.
    Älskade ungar
  • Lussekatten87

Idag har äntligen medicinen börjat verka! Har inte tagit en enda Alvedon idag jippi!!

Tack för era råd!

• Trollet Ludenben
    Lussekatten87 skrev 2011-01-21 20:44:08 följande:
    Idag har äntligen medicinen börjat verka! Har inte tagit en enda Alvedon idag jippi!!

Tack för era råd!
    härligt jag har det några ggr per år och det är helt fruktansvärt. Man blir ju verkligen jättesjuk av en relativt simpel åkomma.
    Älskade ungar
  • Lussekatten87
    Trollet Ludenben skrev 2011-01-21 21:34:46 följande:
    härligt jag har det några ggr per år och det är helt fruktansvärt. Man blir ju verkligen jättesjuk av en relativt simpel åkomma.
    Ja,det va inte kul alls....tänk att svullna slemhinnor och lite snor kan va så hemskt
  • pokerman

Antibiotika verkar direkt när det kommer i kroppen. Dock tar det tid för antibiotikat att döda alla bakterier som orsakar sjukdomen. De flesta blir dessutom mer sjuka efter att antibiotikat börjat användas. Detta beror på att många bakterier är toxiska och avger sitt gift när de dör. När då antibiotikat  dödar bakterierna kommer giftet ut i kroppen och förvärrar tillfälligt tillståndet. 

Det viktigaste är dock att fortsätta med antibiotika-kuren så länge läkaren sagt att den ska vara. Slutar du för tidigt riskerar man att skapa immunitet och dessutom att få tillbaka infektionen.  

• Lussekatten87
    pokerman skrev 2011-01-23 00:41:51 följande:
    Antibiotika verkar direkt när det kommer i kroppen. Dock tar det tid för antibiotikat att döda alla bakterier som orsakar sjukdomen. De flesta blir dessutom mer sjuka efter att antibiotikat börjat användas. Detta beror på att många bakterier är toxiska och avger sitt gift när de dör. När då antibiotikat  dödar bakterierna kommer giftet ut i kroppen och förvärrar tillfälligt tillståndet. 

Det viktigaste är dock att fortsätta med antibiotika-kuren så länge läkaren sagt att den ska vara. Slutar du för tidigt riskerar man att skapa immunitet och dessutom att få tillbaka infektionen.  
    Ja,men det vet jag. 10 dagar ska jag äta dem och jag känner mig nästan bra efter 4 dagar.
Svar på tråden När börjar Antibiotikan verka?