Hoppfull84 skrev 2011-01-20 10:51:40 följande:
jag röstar också för en skagenliknande fyllning, typ räkor, chremefraiche, nån matsked majo, dill, citron, vitpeppar, salt, finhackad purjolök, ev kan man ha i riven ost för att få lite mera stadga i fyllningen, man kan också ha i strimlad rökt/gravad lax om man vill ha det lite lyxigare.
tycker det blir lagom med tre brödlager, då blir det ju två lager med fyllning plus massa götta på toppen.
vill du ha tre lager kan du ju göra en vegetarisk fyllning också, typ riven morot, purjo och riven ost(strimlat surt grönt äpple blir också fräsht och krispigt i), cremefraiche, citron, vitpeppar+salt, ev några matskedar majo, gillar man bostongurka kan man ha i det i vegelagret också men personligen gillar jag inte det så skippar alltid det.
viktigast för att få en god smörgåstårta tycker jag är att inte använda rostbröd utan ta hönökaka eller polarkaka, lägga ihop lagren kvällen innan så den hinner bli mumsig, och sedan bre ovansida och garnera lagom till servering. det kan vara smart att bre smör på brödet (båda sidor) så det inte suger åt sig för mycket vätska av fyllningen och blir svampig.
Tack för tipsen! Rökt lax i skagenröran låter jättegott! Jag tycker dock det är godast på rostbröd, typ Raskens fibertoast. Vet att släkten oxå föredrar sånt bröd

Tårtan måste ju få plats i kylen oxå så jag får se om det blir tre eller fyra lager...