• Ogi

Föddes 31 december - ge mig tips och synpunkter!

Min yngsta son kom den 31 december förra året - alltså för en knapp månad sedan. Nästan alla har reagerat ganska negativt på detta datum - som om jag, genom att "hålla mig" någon timme till, skulle kunnat ge honom bättre förutsättningar. Det folk reagerat på är både själva datumet för framtida födelsedagsfiranden och att han kommer vara yngst bland vännerna i sin årskull.

Ni som har barn från den 31 december eller som själva fyller år den dagen - hur tänker ni? Finns det något som jag som förälder bör tänka på? Är datumet verkligen så "hemskt" som alla påstår??

• Svar på tråden Föddes 31 december - ge mig tips och synpunkter!
  • Hannah76

Tycker det verkar toppen att fylla år på nyårsafton! Fyrverkerier och härliga fester =)

Mina båda barn är födda sent på året, det har aldrig varit några problem, de har inte varit "efter" de barn som är födda tidigt på året.

• Diablo

Nej, det är inte hemskt, det hemska är att folk har så förbannat mycket åsikter som de gärna delar med sig av! Grattis till bebisen!

Har man tur behöver man inget vett!
  • LC04

Jag har inga barn som är födda i december men är själv född den 20 dec. Inte så många dagars skillnad till den 31:e. Jag tycker inte att detta har spelat så stor roll i mitt liv. Enda åldern som varit riktigt sur är till 18-årsdagen. Nu är jag glad att bli gammal sist . Och tänk ditt barn kommer alltid ha värsta festen på födelsedag. Inte illa.

• milja08

Nej!!!
    Jag är född på juldagen, har aldrig mått dåligt av det, aldrig kännt mig särbehandlad och har heller aldrig varit problem med skola eller legat efter andra i utveckling, snarare före somliga utvecklingen är ju så individuell ändå när man är barn.
    Födelsedagsfirande ¨med andra barn kan ju hållas någon vecka efter då folk är "hemma igen", har alltid blivit firad på juldagen med tårta och presenter inslagna i vanligt presentpapper av mina föräldrar och syskon, kom ihåg att jag tyckte det var riktigt roligt att bli firad då och fick jag inte de julklappar jag ville ha på julafton fanns det ju en chans att jag kunde få dem på min födelsedag istället nä jag tyckte det var kanon kan jag säga.
    Sen har mina föräldrar kanske firat mina namnsdagar lite extra istället som ju infaller mitt i sommaren.

Nä var glad att du fått en frisk och fin liten pojke och oroa dig inte i onödan, tänk så mkt onödig energi som ska gå åt till onödig oro, som du säkert hellre vill lägga på roligare saker kan jag tro

• Flickan och kråkan

Men snälla nån, du har fått ett barn.......inte ett födelsdagskalas?! Min äldsta skulle ha tittat ut i början av januari.....han bestämde sig att det var dags två dagar före julafton . Det är liksom som det är . Nyårsafton är ju egentligen en lite rolig dag att fylla år på......det är ju ingen presentdag för övrigt. Bra sätt att liksom avsluta det gamla och ringa in det nya året på .

• Förälskad

Grattis {#emotions_dlg.flower}

Min son är född 5 november. Det är ärligt talat lite jobbigt nu när han är yngst på förskolan men man vänjer sig vid tanken. Det är dessutom troligtvis bara nu när de är så små, han är så mycket "senare" än vissa andra som är födda i januari samma år som han. Det är absolut inget misslyckande och det hade inte varit han om han inte var välkommen till oss i november.
    Fördelen när man är yngst är att man lär sig mycket av de andra barnen.

• mapo51

Det som kan vara jobbigt är att folk sällan kommer att fira hans födelsedag utan firar nyår istället. Så är det för min man som fyller år vid midsommar (i år på midsommarafton...). Men det kan man motverka genom att bjuda på kalas andra dagar.

1/1 är inte heller så roligt, eller som min kollega som fyller den dagen säger: då är alla alltid bakis...

• SanTan

Har en kompis som fyller år den 29 december. Han är född 1974 men gick i skola tillsammans med alla som är födda 1975. Blev på så vis äldst i klassen och han tyckte det var jättebra då han fick köra moppe först, fyllde 18 först osv. Han har ju kännt sig äldst istället för yngst! Passade bra för honom och hans föräldrar.

Grattis till bebisen och bry dig inte om allas kommentarer. Det är konsigt vad alla tror att dom får tycka hur som helst och inte fattar att det kan såra!

• Förälskad
    SanTan skrev 2011-01-20 13:20:07 följande:
    Har en kompis som fyller år den 29 december. Han är född 1974 men gick i skola tillsammans med alla som är födda 1975. Blev på så vis äldst i klassen och han tyckte det var jättebra då han fick köra moppe först, fyllde 18 först osv. Han har ju kännt sig äldst istället för yngst! Passade bra för honom och hans föräldrar.

Grattis till bebisen och bry dig inte om allas kommentarer. Det är konsigt vad alla tror att dom får tycka hur som helst och inte fattar att det kan såra!
    Det lät inte så dumt Skrattande
Svar på tråden Föddes 31 december - ge mig tips och synpunkter!