• Winglur

Vad spackla tårtan med innan SP läggs på?

Jag ska baka min allra första tårta med sugarpaste i helgen, och jag fick veta nu att sp'n inte får komma i kontakt med grädde, vilket jag hade tänkt ha överst och runt tårtan, under sp'n.
    Jag har hört att man kan ta smörkräm istället, men jag vill helst att det inte ska smaka just smörkräm... :S Finns det något annat jag kan ta? Eller måste jag ens ha något att spackla med? Kan jag ta typ kristyr?

Tacksam för svar. :) 

• Svar på tråden Vad spackla tårtan med innan SP läggs på?
  • KatjaKaj

Du kan ju spackla den med ganache, anledningen till att du ska spackla först är att sugar pasten kan "svettas" och bli ful annars.

• u77

Om du brer upp tårtan med smörkräm, inte så tjockt och har grädde + något mer mellan lagren istället så smakar inte tårtan smörkräm.

• Winglur

Förlåt men vad är ganache? Skäms

Ullis, har du gjort så? Jag gillar verkligen inte smaken av smörkräm... Guld i mun

• u77

jag är utbildad bagareFlört men det va läääänge sen jag utövade det i yrket.

Sugarpaste svettas/smälter av grädde därför ska man bre upp tårtan med smörkräm.
    Bre inte på tjockare än ½ cm-1 cm om du inte vill att det ska smaka för mkt så att säga.

Mellan anslagen (bottnarna) kan du ha den fyllning som du vill ha, inkl grädde. Se bara till att det inte kommer ut för långt ut på kanten så det kommer i kontakt med sugarpasten.

• Winglur
    u77 skrev 2011-01-20 15:47:05 följande:
    jag är utbildad bagareFlört men det va läääänge sen jag utövade det i yrket.

Sugarpaste svettas/smälter av grädde därför ska man bre upp tårtan med smörkräm.
    Bre inte på tjockare än ½ cm-1 cm om du inte vill att det ska smaka för mkt så att säga.

Mellan anslagen (bottnarna) kan du ha den fyllning som du vill ha, inkl grädde. Se bara till att det inte kommer ut för långt ut på kanten så det kommer i kontakt med sugarpasten.
    Tack. :) 

vet ni om jag kan färga sugarpaste och låta den ligga i kylen över natten?
    Ska jag linda in den i plastfolie då? 
  • Queequeg

Pensla insidan av sugarpasten med neutral olja eller smält smör innan du lägger på den på tårtan så förhindar man att den kommer att börja svettas.

Jag spacklar nästan alltid mina tårtor med grädde så det är ingen fara om man just penlar insidan innan.

• Queequeg

Sugarpasten behöver inte ligga i kylskåp efter att du har färgat in den utan packa in den väl i plastpåse och låt ligga i rumstemperatur

• Winglur

ÅH perfekt!!! Då slipper jag oroa mig för att behöva smaka på smörkräm. :P

Svar på tråden Vad spackla tårtan med innan SP läggs på?