• Kerstins mamma

Gul beläggning i hårbotten

Min 5 månaders bebis har en gul beläggning i hårbotten och har haft så rätt länge. Inte på hela huvudet, utan mest där fram. Jag har funderat på om det kan vara skorv men jag har glömt att fråga på Bvc. Igår märkte jag att det går att skrapa bort med naglarna.....usch. 
    Jag vill inte skrapa i huvudet på henne och undrar om det hjälper att köpa nån kräm mot skorv. 
    Nån som känner igen det? 

• Svar på tråden Gul beläggning i hårbotten
  • Diablo

Början på skorv skulle jag tro, jag har smort in med barnolja och sedan kammat försiktigt efter någon timme och så tvättat. Och det fungerar jättebra.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Kina79

Har hon mkt och det inte hjälper med barnolja så finns det salicylvaselin på Apoteket som är jättebra. 

• MammaTillGuldklimpar

Min dotter hade mycket skorv när hon var liten. Bvc sa att det går bort av sig själv så man behöver inte göra något åt det. Men vi fick ett tips från en väninna o det funkade jättebra. Smörj in huvudet i rikligt med olja, babyolja om du har. Låt sitta i ca 10 min o kamma sedan försiktigt med en kam, gärna luskam eller annan tät kam. Prova! Det blir avsevärt bättre..

• Lillalillen

Jag prövade med flera olika salvor och höll på när min dotter var "bebis", men det funkade inte alls. Sen gjorde jag som tidigare talare att jag smorde in med babyolja, tror dock jag lät det sitta över natten. Sen använde jag en luskam och kammade bort skorven. Funkade jättebra och hon fick inte tillbaka det. 

Mamma till världens bästa tjejer, Engla och Tuva :)
  • La Lola

Testa Borgagosalva.
    Kanonbra mot skorv!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-01-20 10:19:37 följande:
    Testa Borgagosalva.
    Kanonbra mot skorv!
    Borago ska det vara
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Snooz

Testade Borago på vår lilla tjej och hon fick sår i hårbotten av den. Rynkar på näsan Efter det körde vi bara med olja som fick verka några timmar. Sedan tvättade vi håret och masserade försiktigt med en sån där mjuk babyborste för att få bort den värsta skorven.

• Biiiii

Det allra bäst mot skorv ska vara Vit Vaselin. Det rekommenderade en barnläkare oss. Funkar mycket bra!

• Mamadrutt

Leo var en lite skorvig bebis när han var yngre (mest fram på huvudet). Försökte pilla lite men det funkade inget vidare. När han hade badat en dag tänkte jag att det vore kul att borsta hans obefintliga hår och gjorde så och skorven började lossna direkt. Så ett bad, mjuk borste och cirkelrörelser funkade på hans lilla skorviga babyhuvud iaf Glad

• Zeran

Vi fick tipset av en barnläkare att köpa Efamol kapslar i hälsokostbutiken de innehåller GLA olja i större koncentration än borago krämen och luktar inte lika mkt heller... Om jag förstått det hela rätt så är det en brist på GLA som gör att man får skorv...
    Iallafall så sticker man hål på kapslarna o smörjer in oljan i hårbotten, man behöver inte skrapa eller kamma det lossnar själv.

• Isabelsmamma

alla bebisar har detta fram till runt 1 års ålder, har inte BVC sagt detta till dig?
    Som dom andra har nämnt så kan man skrapa bort det, använd olja ,finns att köpa på apoteket också om man nu vill det

Svar på tråden Gul beläggning i hårbotten