• MaríaS

Ni som har barn som inte äter gröt/välling

Hej som det lyder ovan så undrar jag vad ni ger era barn att äta innan de somnar inför natten. Har en dotter som nu är 11 mån o har i stort sett inte ätit gröt sen hon var 7 mån. Hon hade en massa förkylningar sen 6 mån o då började hon vägra gröten. Då fick jag börja med välling på kvällarna (det åt hon inte innan, ville inte ha flaskan o jag ammade inte). Nu vill vägrar hon flaskan IGEN o gröt får jag inte i henne inför natten. Jag har fått köra på smörgås... Hon fick feber i månd som gav med sig igår o äter dåligt under dagen ännu iom febern.

Ni som har barn som inte äter gröt o välling vad får era barn då att äta innan natten så att de håller sig mätta?

• Svar på tråden Ni som har barn som inte äter gröt/välling
  • Pia och Elna

Min dotter äter iof både gröt och välling men jag ger ändå smörgås på kvällen. Hon snuttar mest på vällingflaskan när hon ska sova och dricker ibland knappt något så hon får smörgås någon timme innan sängdax samtidigt som jag och min man äter vår kvällsmat. Hon är 11 månader.

• Flickan och kråkan

Vi äter middag vi 18-tiden så är de hungriga så får de en smörgås, annars är de oftast mätta av middagen. Om hon gillar pannkakor så kan det kanske vara ett alternativ. När de är sjuka så är de ju sällan så väldigt matintresserade. ge det hon äter och gillar. Vid sjukdom brukar yoghurt, pannkakor och potatismos kunna slinka ner när inget annat gör det.

• 08mor

Min son vägrade också gröten runt sju-åtta månader och välling gillade han inte. Han fick mjölkersättning på kvällen, tills plötsligt en dag runt ett års ålder när han började gilla välling då övergick vi till det!

• MaríaS

Nu är hon ju frisk igen men fortsätter att vägra vällingen.. Som mamma vill man att de ska somna mätta o belåtna o då då har jag försökt o truga med flaskan när hon ska sova men det enda hon vill ha är nappen. Hon blir arg på mig rent ut sagt! ersättning funkar inte eftersom då är det flaska. Jag har testat att ge vällingen i en pipmugg men hon tar några klunkar o sen vill hon inte. Kan det vara så enkelt att hon kan ha tröttnat på flaskan?? Räcker det med en macka innan sängdags??

• 08mor

Sover hon hela natten efter att ha ätit en macka så räcker det väl, hon vaknar väl om hon är hungrig!?!
    Hon kanske äter så bra i övrigt att hon inte behöver så mycket på kvällen?!

• niiiica

Nu är min dotter 20 månader och äter oftast inget efter vi ätit middag. Hon står sej på det. När hon var yngre så fick hon turkiskt yoghurt med bär i till kvällsmat. Hon har aldrig gillat varken välling eller gröt.

• Lady X

Min dotter är också jääättesvår med maten. Hon har alltid vägrat gröt och definitivt välling och flaska. Det är inte förrns nu när hon blivit 11 månader som det börjar lossna lite lätt med maten.

Men det som är det lite roliga här är att jag har provat all möjlig sorts gröt, majs, havregryn, fruktgröt, mannagröt, vi har massor av kartonger med olika sorters gröt från kända märken, provade med smör i, med frukpure på med riven frukt på, men nä. Så såg jag en reklam på teve om muksu-gröt. Jättefånig där dom säger typ att "vägrar ditt barn all gröt, vänta tills den får prova muksu" eller nåt sånt, och jaa, jag gav det en sista chans och oj den tyckte hon va jättegod! Förvånad

Helt galet, så vi klamrar och fast vid den här muksugröten och hoppas att det kanske öppnar för andra sorters grötar en dag. För det som är lite udda med muksugröten är att den bara finns i färdiga tetror som man klämmer ut. Vi kör den gula förpackningen som heter fruktgröt och smakar man sen på den så är den ju rätt söt, säkert därför den faller i smaken.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • MaríaS

får testa med muksu. har köpt den för länge sen men minns inte vad hon tyckte om den jag vet bara det att jag tyckte den var oerhört tunn i konsistensen.

när det gäller macka så har jag testat det nu ett par gånger o då är hon svår på natten som säkert beror på hinger. får springa in där flera ggr per natt för att natta om henne.. men får hon macka, lite fruktpuré o lite banan efteråt som hon får själv plocka lite med så står hon sig. fick tipset att prova m yoghurt o frukt i från mammagruppen så jag ska prova det ikväll. får testa o se vad som funkar bäst så man har en rutin på det innan hon börjar på dagis i mars.

Svar på tråden Ni som har barn som inte äter gröt/välling