• Runguska

Hur funkar det vid förlossningsstart?

Jag arbetar och har anställning till den 31/3-2011, hade tänkt spara semester inför förslossningen för att vara ledig ett par veckor innan och "vila" lite. Blev runt jul stressad att ta ut semestern redan då, då dagarna annars kunde försvinna ifall jag senare skulle bli sjukskriven eller liknande. Tog därför ut dagarna och har nu inga kvar.

Nu funderar jag, jag måste alltså jobba till den dagen jag föder? Vad händer då ifall jag tror att det är dags (har redan nu jätteonda sammandragningar vid anstängning), kommer in till förlossningen och sedan får veta att det inte är dags. Då får jag ju varken lön eller föräldrapenning så att säga?

• Svar på tråden Hur funkar det vid förlossningsstart?
  • Carisma95

För det första hade dina semesterdagar inte försvunnit. Hur ser ert kalenderår ut? Jan-dec eller april-mars?
    Varje år får man spara minst 5 dagars semester till föregående år, i vissa fall mer om det är ok med arbetsgivaren. Hade du fler dagar och ert kalenderår slutade i dec (och det var därför du kände pressen) hade du istället fått ut dem i pengar!

Det du kan göra nu är att antingen jobba så länge så möjligt, alt. ta ut FP innan BF, men då dras de dagarna på "totalen" och du/ni har färre dagar att ta ut efter bebisen är född.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • ebben

man får ta föräldrapenningsdagar redan 60 dar innan beräknad förlossning!
    Så FP är det du får ,det finns just om man vill "vila upp sig" eller inte har nåt annat,man kanske inte är sjuk o inte får havandeskapspenning eller så.Då är det föräldrapenning!

• Drömmarmamman

Har du ett riktigt stressigt/tungt arbete kan du ansöka om havanskapspenning fr.o.m 60 dagar från BF. Annars kan man som ebben säger ta ut föräldradagar 60 dagar före.

• Snooz

Om du vill får du börja ta ut FP 30 dgr innan beräknat förlossningsdatum (tror jag att man får fortfarande...) Jag gjorde det med första barnet som är fött 2006 och det var skönt att hinna vara ledig ett tag. Han kom dessutom två veckor innan BF.

• Runguska

Jag vet inte hur kalenderåret såg ut utan blev bara helt ställd och lite orolig över att dagarna inte skulle finnas kvar. Jag blev anställd i 6 månader på halvtid och "chefen" (alltså hon är inte chef, men chef över mig så att säga) sa att jag hade 7-8 dagar ungefär att ta ut och att jag skulle göra det runt jul så att de inte försvann. Tror om jag förstod rätt att dessa var de adgar jag hade totalt under hela anställningsperioden. (Och jag vet att jag skulle tagit reda på mer men det var, bråttom bråttom med alla papper!)

Ett annat problem är att denna chef inte tagit emot papper som FK skickade som behövs då min föräldrapenning ska bestämmas. Hon har sagt typ, det tar vi sen, det är nog inte bråttom osv. Känner mig nu riktigt stressad faktiskt - speciellt om man ska börja ta ut innan. Eller är det bara lägstanivådagar man tar då?

Insåg även att man ju ska meddela tidigare än två månader innan beräknad förslossning. Det har jag ju gjort till "chefen", men jag vet ju inte om det är henne jag ens ska meddela. Usch, har ett möte nu 7:e januari då jag ska börja på ett nytt ställe och skulle kunna fråga då. (Vet dock inte om jag kan lita på svaret eftersom hon sagt så mycket tok tidigare)

• Runguska

Jag har enligt beräknad förlossning 57 dagar (tror jag det var) kvar. Har mycket sammandragningar då jag anstränger mig och även lättare foglossning. Funderade kring sjukskrivning, men fick veta att man då ska ta föräldrapenning eftersom man inte blir sjukskriven till mer än 60 dagar innan? Är det fel eller rätt?

• Runguska

7:e februari menade jag givetvis ovan. har mest gröt i hjärnan känns det som, stressen äter upp mig totalt just nu.

• Carisma95
    Runguska skrev 2011-01-20 13:24:12 följande:
    Jag har enligt beräknad förlossning 57 dagar (tror jag det var) kvar. Har mycket sammandragningar då jag anstränger mig och även lättare foglossning. Funderade kring sjukskrivning, men fick veta att man då ska ta föräldrapenning eftersom man inte blir sjukskriven till mer än 60 dagar innan? Är det fel eller rätt?
    Sjukskrivning kan man få ända fram till BF! (Men vet dock att det konstigt nog, skiljer mellan olika BM/läkare, hur det brukar göra... En del "anser" att man kan ta ut FP sista tiden).

Har du skickat in moderskapsintyget till FK? (Det du bör ha fått av MVC vid RUL). Sedan är det självklart viktigt att din nuvarande arb.givaren fyller i uppgifter om inkomst, men detta intyg brukar skickas till DIG, inte direkt till arbetsgivaren. Har du fått det ?

Vad gäller ifyllandet av dessa (och även andra frågor) hade jag vändt mig direkt till personal/löneansvarig! Din "chef" (eller vad hon nu är?) verkar velig.... Obestämd
  • ebben

jag fick inte havandeskapspenning eller sjukskrivning 10 dar innan BF! Då fick jag ta fp. men valde att inte göra det-vi klarade oss på gubbens lön . Det var ett tag sen så de kan ju ha ändrat nu.........
    men ,ja,det skiljer mellan kommunder o läkare verkar det som!

• Runguska
    Carisma95 skrev 2011-01-20 13:45:57 följande:
    Sjukskrivning kan man få ända fram till BF! (Men vet dock att det konstigt nog, skiljer mellan olika BM/läkare, hur det brukar göra... En del "anser" att man kan ta ut FP sista tiden).

Har du skickat in moderskapsintyget till FK? (Det du bör ha fått av MVC vid RUL). Sedan är det självklart viktigt att din nuvarande arb.givaren fyller i uppgifter om inkomst, men detta intyg brukar skickas till DIG, inte direkt till arbetsgivaren. Har du fått det ?

Vad gäller ifyllandet av dessa (och även andra frågor) hade jag vändt mig direkt till personal/löneansvarig! Din "chef" (eller vad hon nu är?) verkar velig.... Obestämd
    Ja, jag har pappet liggande - jag frågade chefen direkt då jag fick det om jag skulle skicka det till henne, men hon sa att vi skulle ta det senare. På den vägen är det.

Moderskapsintyget fick jag direkt av BM efter Ul och skickade in det i samma veva så det är fixat i alla fall.

Jo, jag funderade på att höra av mig till den på lönekontoret, men då chefen sagt att jag ska ta det med henne (chefen alltså) så vill jag ju göra det så inte jag ligger bakom ev. fel som blir.
  • Runguska
    ebben skrev 2011-01-20 14:25:46 följande:
    jag fick inte havandeskapspenning eller sjukskrivning 10 dar innan BF! Då fick jag ta fp. men valde att inte göra det-vi klarade oss på gubbens lön . Det var ett tag sen så de kan ju ha ändrat nu.........
    men ,ja,det skiljer mellan kommunder o läkare verkar det som!
    Skulle göra om det gick, men nu är det bara jag som har inkomst så det måste lösas av mig. I alla fall som det ser ut nu.

Tror dock att det får bli FP från ett par veckor innan beräknad förlossning. Blir det lägstanivå så blir det, inte mycket att göra åt även om det blir fattigt som bara den!
  • Emma 89

Mest troligt är att du ska skicka papprena om lönen till ditt lönekontor! Är dom som räknar ut sånt, inte chefen! Så ta o hör med lönekontoret så kan du nog skicka papprena direkt till dom. :)

• Carisma95
    Runguska skrev 2011-01-20 14:42:26 följande:
    Ja, jag har pappet liggande - jag frågade chefen direkt då jag fick det om jag skulle skicka det till henne, men hon sa att vi skulle ta det senare. På den vägen är det.

Moderskapsintyget fick jag direkt av BM efter Ul och skickade in det i samma veva så det är fixat i alla fall.

Jo, jag funderade på att höra av mig till den på lönekontoret, men då chefen sagt att jag ska ta det med henne (chefen alltså) så vill jag ju göra det så inte jag ligger bakom ev. fel som blir.
    Tja, nog för att jag håller med Emma89; tror ditt lönekontor har lättare att fixa inkomstuppgifterna! Men säg till henne; "-Antingen fixar vi det här NU, eller också ber jag lönekontoret göra det".
    Varför ska hon dra ut på tiden och du riskerar att inte få FP i tid...?  Obestämd
  • lixomsofie

du kan vara sjukskriven fram till 10 dagar innan BF... och får då havandeskapspenning eller sjukersättning... det har jag ingen koll på . men alla har rätt att ta ut fp 60 dagar innan BF...

Svar på tråden Hur funkar det vid förlossningsstart?