• Anonym (misan)

Kan man ringa om mediciner till någon annan?

Det är så att min pappa är hjärtsjuk, han har 2 eller 3 mediciner som han behöver ta dagligen, men han har slarvat väldigt mycket under det senaste året, sedan några månader tillbaka så har han inte ätit medicinerna alls. Detta för att de tagit slut och han inte tagit sig för att ringa och be dem skriva ut nya.

Han påstår sig inte ha tid, vilket är bullshit och han lever i förnekelse, han blir inte sjuk i sina ögon förrän det att han tar medicinerna. Har han väl hämtat ut dem så sköter han det, men ja...

Nu är det så att det har hänt 2 fruktansvärda grejer på väldigt kort tid och jag är rädd att det snart kommer att "smälla till" på honom. Träffade honom för ett litet tag sedan och han var då genomsvett, stod och höll på att svimma och mådde allmänt dåligt.

Så min fråga är nu om man kan ringa hans vårdcentral och be dem skriva ut medicinen åt honom?
    Så behöver han bara hämta ut den..

• Svar på tråden Kan man ringa om mediciner till någon annan?
  • Anonym

Nej jag tror det är hans ansvar tyvärr så länge han är klar i huvudet.

• Anonym (misan)
    Anonym skrev 2011-01-20 13:37:11 följande:
    Nej jag tror det är hans ansvar tyvärr så länge han är klar i huvudet.
    Det går ju att diskutera...
    Ja då är det bara att vänta, frågan är inte om utan när
  • Anonym

Du kan ju ringa och höra men somsagt jag tror inte det går.  Mycket trist att han inte inser allvaret själva utan förnekar.

• Kinderägg

Vi ringer alltid åt mormor när hennes mediciner är slut, hon är klar i huvudet. Läkaren vet ju vad det handlar om för mediciner, dom är redan anpassade för hennes besvär och det är mediciner som hon ska ta hela livet så för vår del är det inga problem.

• Anonym
    Kinderägg skrev 2011-01-20 13:44:59 följande:
    Vi ringer alltid åt mormor när hennes mediciner är slut, hon är klar i huvudet. Läkaren vet ju vad det handlar om för mediciner, dom är redan anpassade för hennes besvär och det är mediciner som hon ska ta hela livet så för vår del är det inga problem.
    Ok då har jag kanske fel Så bra att det går.
  • Anonym

Jag gör det åt min farmor o har gjort det i många år .... Hon är klar i huvudet o skulle kunna själv men vill slippa för att hon tycker det är jobbigt .

Så ja det kan du. Har du bara hans personnummer så har ju läkaren uppgifter på vilken medicin han ska ha så.
    Men du kan inte utan fullmakt hämta det åt han på apoteket. 

• Anonym (misan)
    Anonym skrev 2011-01-20 13:44:59 följande:
    Du kan ju ringa och höra men somsagt jag tror inte det går.  Mycket trist att han inte inser allvaret själva utan förnekar.
    Det är inte alltid alla kan inse, tyvärr. Vissa accepterar efter ett tag, en del ser det som en omöjlighet och förtränger det helt och totalt.
    Kinderägg skrev 2011-01-20 13:44:59 följande:
    Då ska jag plocka fram alla uppgifterna och testa ringa i morgon.
  • Anonym (misan)
    Anonym skrev 2011-01-20 13:46:34 följande:
    Jag gör det åt min farmor o har gjort det i många år .... Hon är klar i huvudet o skulle kunna själv men vill slippa för att hon tycker det är jobbigt .

Så ja det kan du. Har du bara hans personnummer så har ju läkaren uppgifter på vilken medicin han ska ha så.
    Men du kan inte utan fullmakt hämta det åt han på apoteket. 
    Fullmakt har jag inte, uthämtandet får han sköta, det gjorde han alltid tidigare.
    Nu är jag dock för orolig för att låta honom vänta ännu längre med att ringa
  • Anonym (dsk)

Det beror helt på hur situationen ser ut. Allt ifrån vad det är för sjukdomar det gäller, om din far har sagt att det ska vara sekretess och om din far är dement. Men börja med att ringa till läkaren/mottagningen och se vad de säger. Han kan även få hjälp med att hämta ut läkemedel, att någon kommer hem till honom och ger läkemedlen, det finns någon som heter ApoDos där läkemedlen redan är doserade i plastpåsar märkta med datum och tid som läkemedlen ska tas som förenklar. 

• Anonym

Jag brukar ringa in och förnya recept för min myndiga dotter eftersom hon har svårt att ringa under mottagningens telefontider (fast jag tror nog att hon glömmer att förnya i tid, för det är alltid så att  medicinen är slut om två dagar).

Krävs namn och personnummer på personen, vilka mediciner det gäller 

• Anonym (misan)
    Anonym (dsk) skrev 2011-01-20 13:49:36 följande:
    Det beror helt på hur situationen ser ut. Allt ifrån vad det är för sjukdomar det gäller, om din far har sagt att det ska vara sekretess och om din far är dement. Men börja med att ringa till läkaren/mottagningen och se vad de säger. Han kan även få hjälp med att hämta ut läkemedel, att någon kommer hem till honom och ger läkemedlen, det finns någon som heter ApoDos där läkemedlen redan är doserade i plastpåsar märkta med datum och tid som läkemedlen ska tas som förenklar. 
    Det är för en hjärtsjukdom som han äter medicin. Nej dement är han inte inte heller något annat "fel" eller vad man ska säga. han har heller inga problem med att ta medicinerna när han väl har hämtat ut dem, men det jobbiga verkar vara att acceptera och att ringa och be om nya.
  • Anonym (misan)
    Anonym skrev 2011-01-20 13:50:24 följande:
    Jag brukar ringa in och förnya recept för min myndiga dotter eftersom hon har svårt att ringa under mottagningens telefontider (fast jag tror nog att hon glömmer att förnya i tid, för det är alltid så att  medicinen är slut om två dagar).

Krävs namn och personnummer på personen, vilka mediciner det gäller 
    Kan bara namnet på den ena, han själv har ingen koll på vad de heter har han påstått iaf. Personnumret har jag.
  • Anonym
    Anonym (misan) skrev 2011-01-20 13:57:09 följande:
    Kan bara namnet på den ena, han själv har ingen koll på vad de heter har han påstått iaf. Personnumret har jag.
    Läkaren måste ju veta vad han ska äta för mediciner?
  • Anonym (dsk)
    Anonym (misan) skrev 2011-01-20 13:56:29 följande:
    Det är för en hjärtsjukdom som han äter medicin. Nej dement är han inte inte heller något annat "fel" eller vad man ska säga. han har heller inga problem med att ta medicinerna när han väl har hämtat ut dem, men det jobbiga verkar vara att acceptera och att ringa och be om nya.
    Ring och se om du kan göra något. Läkaren har (eller bör iallafall) ha full koll på vilka läkemedel som denne förskrivit och i vilka doser så det behöver du inte ha koll på. Räcker med att du säger att du tror att det är tre olika.
  • Anonym (misan)
    Anonym skrev 2011-01-20 14:03:49 följande:
    Läkaren måste ju veta vad han ska äta för mediciner?
    Anonym (dsk) skrev 2011-01-20 14:05:56 följande:
    Ring och se om du kan göra något. Läkaren har (eller bör iallafall) ha full koll på vilka läkemedel som denne förskrivit och i vilka doser så det behöver du inte ha koll på. Räcker med att du säger att du tror att det är tre olika.
    Ja läkaren bör ju ha koll på vad det är han ska ha. Jag vet att det var trombyl och sen så ska det vara något för kolesterolet om jag inte är ute och cyklar. Ska ringa i morgon bitti.
  • Anonym (misan)

Det hade fungerat att de skrivit ut medicin till honom, om det inte var flera år sedan han var på kontroll...
    Har varit mycket upp och ner nu och tryck över bröstet, han har lovat att ringa men nu ringde jag idag igen och de skickar en kallelse och så får vi se hur det går. Han har själv sagt att han lär väl vara borta inom 1½ år..

• Waldo

Ni måste skapa kontakten med läkaren först, sedan fungerar det
    Men att ringa utan att ha träffat läkaren eller att din pappa har tagit upp detta med läkaren då kan det vara svårt

Att anhöriga går in och hjälper till med läkare och medicinering är ju inte särskilt svårt eller ovanligt, men skapa först kontakten

• Anonym (misan)
    Waldo skrev 2011-03-10 11:37:54 följande:
    Ni måste skapa kontakten med läkaren först, sedan fungerar det
    Men att ringa utan att ha träffat läkaren eller att din pappa har tagit upp detta med läkaren då kan det vara svårt

Att anhöriga går in och hjälper till med läkare och medicinering är ju inte särskilt svårt eller ovanligt, men skapa först kontakten
    Svaret på själva frågan i TS är klart, det går att göra.
    Nu har det dock gått lite längre än så.

Men mer än att boka in en tid åt honom kan jag inte göra, får se om han går nu bara...
Svar på tråden Kan man ringa om mediciner till någon annan?