Ger Epiduralbedövning samma biverkningar som Lumbalpunktion( =ryggmärgsprov) ???
Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av just det som jag skrev i rubriken??
Är i .36 nu så dagen D närmar sig ju med stora steg och något som jag tänker en del på är just det där med bedövningen..
Har nämligen gjort en Lumbalpunktion för ca 6år sen och jag blev SÅ dålig efter det. Jag fick fruktansvärd huvudvärk flera veckor efter, och gjorde jag något annat än låg ner så svimmade jag nästan för det gjorde så ont...
Så jag är lite orolig nu om det blir samma biverkningar efter Epiduralbedövning eftersom det är ju samma princip, dem ska ju in i samma hålrum och det kan ju läcka Likvor( =ryggmärgsvätska) när dem sätter in kanylen för Epiduralen...
Är medveten om att det inte är samma mängd Likvor det handlar om som kommer att läcka som när dem tar LP..men som sagt är det någon som har erfarenhet av detta så är jag tacksam att höra lite hur ni tyckte.
Känner mig lite orolig inför detta..Om det är så att det blir samma biverkningar känner jag att jag kan INTE ta Epiduralbedövning om det skulle behövas, eftersom det inte funkar att vara sängliggandes flera veckor senare med en nyfödd bebis och framför allt så "går man ju miste om" den (av vad jag förstått) mest effektiva smärtlindringen vid förlossningen.