• Vinterknoppen

Ger Epiduralbedövning samma biverkningar som Lumbalpunktion( =ryggmärgsprov) ???

Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av just det som jag skrev i rubriken??

Är i .36 nu så dagen D närmar sig ju med stora steg och något som jag tänker en del på är just det där med bedövningen..

Har nämligen gjort en Lumbalpunktion för ca 6år sen och jag blev SÅ dålig efter det. Jag fick fruktansvärd huvudvärk flera veckor efter, och gjorde jag något annat än låg ner så svimmade jag nästan för det gjorde så ont...

Så jag är lite orolig nu om det blir samma biverkningar efter Epiduralbedövning eftersom det är ju samma princip, dem ska ju in i samma hålrum  och det kan ju läcka Likvor( =ryggmärgsvätska) när dem sätter in kanylen för Epiduralen...
    Är  medveten om att det inte är samma mängd Likvor det handlar om som kommer att läcka som när dem tar LP..men som sagt är det någon som har erfarenhet av detta så är jag tacksam att höra lite hur ni tyckte.

Känner mig lite orolig inför detta..Om det är så att det blir samma biverkningar känner jag att jag kan INTE ta Epiduralbedövning om det skulle behövas, eftersom det inte funkar att vara sängliggandes flera veckor senare med en nyfödd bebis och framför allt så "går man ju miste om" den (av vad jag förstått) mest effektiva smärtlindringen vid förlossningen.

• Svar på tråden Ger Epiduralbedövning samma biverkningar som Lumbalpunktion( =ryggmärgsprov) ???
  • Nickan10

Jag har gjort två Epiduralbedövningar vid mina båda snitt. Första gången stack de fel och då fick jag de symtom du beskriver. Jag kände direkt att det gick på tok. Jag tappade känseln i benen under några sekunder och det pirrade i hela underkroppen. Andra gången gick allt bra och då hade jag inte några som helst problem efteråt.
    Jag had en väldans otur första gången sa narkosläkaren.
    Det är mao bara att chansa på att det går bra!

• Amazina

När man gör en LP tappar man ju ut liquor och om läkaren är girig kan det bli minst 4-5 ml. Det är det du har känt av om du har måt dåligt efteråt. Liquor återbildas dock ganska snabbt av kroppen, så jag undrar om det inte kan ha varit något också hos dig. Flera veckors sängläge låter illa. Anledningen till en LP är ju ofta att man misstänker hjärnhinneinflammation, vad fick du för diagnos sen? om narkosläkaren är duktig blir det aldrig något liquorläckage att tala om när man gör en epiduralbedövning. om jag minns min anatomi rätt är det ju spinalbedövningen som ges i det rummet och epiruralbedövningen ges en hinna utanför i epiduralrummet. Det är också anledningen till att epiduralen verkar så mycet långsammare än spinalen.

Jag tycker du i god tid ska a kontakt med ditt sjukhus och be om info om olika smärtstillningsmetoder. Det är alltid bra att vara påläst på dagen D!

• Vinterknoppen
    Amazina skrev 2011-01-20 15:35:52 följande:
    När man gör en LP tappar man ju ut liquor och om läkaren är girig kan det bli minst 4-5 ml. Det är det du har känt av om du har måt dåligt efteråt. Liquor återbildas dock ganska snabbt av kroppen, så jag undrar om det inte kan ha varit något också hos dig. Flera veckors sängläge låter illa. Anledningen till en LP är ju ofta att man misstänker hjärnhinneinflammation, vad fick du för diagnos sen? om narkosläkaren är duktig blir det aldrig något liquorläckage att tala om när man gör en epiduralbedövning. om jag minns min anatomi rätt är det ju spinalbedövningen som ges i det rummet och epiruralbedövningen ges en hinna utanför i epiduralrummet. Det är också anledningen till att epiduralen verkar så mycet långsammare än spinalen.

Jag tycker du i god tid ska a kontakt med ditt sjukhus och be om info om olika smärtstillningsmetoder. Det är alltid bra att vara påläst på dagen D!
    Mm det var ju så att de kollade allt som kollas kan på mig eftersom jag domnade bort i hela höger sida av kroppen...Alla tester dem kunde komma på att ta tog dem men allt såg så bra ut, var länge på läkarkontroller och sådär men de hittade ju inge fel....
    Är nu i efterhand ganska säker på att det var någon slags reaktion i kroppen för jag mådde väldigt dåligt psykiskt  vid den tiden, det hade tagit slut med min första kärlek.  Den här känslar har sen aldrig riktigt bleknat bort på mig, jag kan alltid känna lite skillnad på höger och vänster sida av kroppen och om jag mår dåligt nu så märker jag att det kommer tillbaka mer...det är som mitt inbyggda alarmsystem som säger att nu är det minsan dags att ändra taktik för det här funkar inte.

Kanske var anledningen till att jag blev SÅ dålig att dem stack mig fel, för det kan jag lova att dem gjorde! Har aldrig upplevt sån smärta, de kom åt nerverna så det gjorde ont i hela kroppen samtidigt inne i nerverna, det var fruktansvärt och den känslan glömmer jag aldrig.
    Jag trodde man fick Epiduralbedövning på samma ställe som man tar LP, men kanske blir det inte lika illa om det inte är så...

Det är ju ganska stressande känsla att inte veta om man kommer kunna ta den bedövning som finns så att säga..jag ska fråga min BM  lite mer ingående nästa gång jag ska dit och om jag känner att hon inte kan svara bra så ska jag fråga någon kunnig på sjukhuset.....

Nu känns det iaf  en aning lite lugnare när jag läst era inlägg, tack {#emotions_dlg.flower}
  • Vinterknoppen
    She is Me skrev 2011-01-20 15:40:49 följande:

Om jag har förstått det rätt så läggs epiduralen utanför ryggmärgsvätskan, så att så länge de inte sticker hål på dura så är det ingen risk för huvudvärk. däremot spinalbedövning, går man in till vätskan.

www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Ryggbe.../

Tack det var en jättebra hemsida att läsa på, den har jag inte hittat innan!
  • ThereseA

Jag har både gjort en lumbalpunktion och fått epidural, eller försökt få den iaf, de stack fyra gånger tror jag men nålen var för kort eller nått sånt så jag fick ingen till slut.

Jag mådde verkligen fruktansvärt efter provet jag också men sticken jag fick i ryggen när dom krånglade med epiduralen påverkade mig inte alls så. Inte mer än att jag blev jävligt frustrerad för att jag inte fick nån bedövning efter allt stickande (Är spruträdd som en tok)..

• Frida102

Jag skulle inte ta ryggbedövning om jag var du!
    .
     jag har läst om flera som har blivit väldigt sjuka efter det när jag har googlat på epidural eller ryggbedövning.

Så mitt förslag är att du googlar på epiduralskador så hittar du flera bl a här på forumet som har problem efter epidural. och en intressant blogg som handlar om skador efter epidural.

Även om risken bedöms som liten att man blir skadad av ryggbedövning/epidural av sjukvården, så vill du väl inte vara en av dem som blir skadad.

• Vinterknoppen
    Frida102 skrev 2011-01-24 12:38:13 följande:
    Jag skulle inte ta ryggbedövning om jag var du!
    .
     jag har läst om flera som har blivit väldigt sjuka efter det när jag har googlat på epidural eller ryggbedövning.

Så mitt förslag är att du googlar på epiduralskador så hittar du flera bl a här på forumet som har problem efter epidural. och en intressant blogg som handlar om skador efter epidural.

Även om risken bedöms som liten att man blir skadad av ryggbedövning/epidural av sjukvården, så vill du väl inte vara en av dem som blir skadad.
    Frågan var ju inte hurvuda ta ryggbedövning eller inte utan om det blir samma biverkningar som vid ryggmärgsprov...men tack iaf för ditt engagemang både här och via mail!

Vad som kan hända har jag redan läst om..men mycket innebär en risk ..såklart.  
    Enligt mig är det ju önskvärt att ta så lite "konstgjord" smärtlindring som möjligt men det var ju inte riktigt det jag menade att jag undrade när jag startade denna tråden...utan om det kan ge samma symtom som LP och inte vilka skador Epiduralbedövningen i sig kan ge....Eller hur man ska förklara...

Jag har iaf kontaktat kunniga personer för att kunna fråga lite mer och förhoppningsvis få lite mer svar på mina frågor eftersom här på tråden har jag ju fått ungefär 50/50 svar åt vadera håll och det har inte gort mig så mkt klokare tyvärr även om det varit skönt att slänga ut frågan och fått lite svar av de som svarat!
  • Frida102

Varsågod, det var så lite.

Jag kanske missförstod din fråga men jag vill bara hjälpa till så att färre kvinnor slipper att bli skadade.
    .. .

Svar på tråden Ger Epiduralbedövning samma biverkningar som Lumbalpunktion( =ryggmärgsprov) ???