• Blomman123

Överstimulerad 2,5 månaders?

Hej,
    Min son som är 2,5 månader blir lätt överstimulerad. Eller jag tror det är överstimulerad han blir. T.ex. i måndags var jag hos svärmor, även min mormor var där. De pratade med honom båda två, gullade osv. Han var på superbra humör först, log tillbaka och "pratade". Så är det ett tag, sen kan han bara bryta ihop och bli otröstlig. Vet inte om det är överstimulans eller om det är att han har sovit för lite. I alla fall så blir han otröstlig och det tar ganska lång tid innan jag får honom lugn/får honom att sova/äta.

Vi brukar ha en social aktivitet per dag, mest för min skull, men blir det en två tre saker per dag så märker jag att det blir för mycket.

Parfymer verkar han också reagera starkt på, gör era bebisar det också?

Någon som har tips angående detta? Jag menar, visst skall jag vara försiktig med att överstimulera honom, samtidigt vill jag vara lite social, och jag vill inte heller att han skall bli typ rädd för folk eller rädd för oljud, aktiviteter osv. 

• Svar på tråden Överstimulerad 2,5 månaders?
  • Fridell1

HAr en flicka i samma ålder. Hon reagerar ungefär likadant om det varit för mycket liv och rörelse runt henne. Vi får helt enkelt anpassa oss efter henne och se till att ha "tråkigt" ett par dagar mellanb besök och sociala aktiviteter. Jag har lärt mig att det är nog med aktivitet ibland att vara bara vi två....det är ju mycket om ska in ändå, världen är stor!

• Blomman123

Ja, det är ju mycket som skall läras in! 

Hur sover din flicka? Hugo blir ofta klarvaken och fäktar med armar och ben när vi skall gå och lägga oss. Mest armar, och slår och river sig själv. Han skriker/gråter inte, och jag vet inte riktigt vad som är fel. Ibland lugnar han ner sig om han får sova tätt intill mig, eller ammas till söms. Normalt sover han i spjälsäng som står öppen mot min säng. 

• Midsommarbarn

Sån var vår tjej oxå i den åldern, ena dagen gick det hur bra som helst, nästa dag blev det katastrof! I några veckor löste vi det med promenader tillsammans med vänner, lillfisen fick sova i lugn och ro i vagnen och jag fick prata loss i någon timme eller två. Testa att ta en snabbfika först eller sist och kombinera det med en promenad så får hon chansen att "vara ifred" en stund.

Nu är hon 6,5 månad och är snarare uttråkad om vi varit hemma själva i mer än 1 dag, älskar att åka vagnen och träffa folk, då är hon i sitt esse...

• Fridell1

Vår rutin på kvällarna är att lillan får pyamans och först får somna i selen (oftast runt 19) för att slurpa i sig lite närhet och sen vid 20-21 så byter vi blöja och sätter på sovpåsen. Efter det lite mat...oftast vaknar hon knappt under hela proceduren utan kan läggas i sin säng sen för att sova till 4-5 för lite mat och sen sov till 8. PÅ dagarna sover hon gott i vagnen eller i selen om det inte är för mycket aktion.
    Om det har varit mycket under dagen så kan hon ha lite svårt att somna in och komma till ro. Då funkar det ofta med att hon får sova på en av mina tröjor som luktar mamma
    Ibland gör hon som du beskriver viftar och har sig...men jag tror att det nästan är i sömne hon gör det....jag försöker fånga hennes händer och hålla henne tätt intill, då brukar hon lugna sig. Vi hjälper också henne med en snuttefilt över ögonen för att skärma av omvärlden eftersom hon är så nyfiken och har svårt att låta bli och titta .

Hoppas det här var lite användbara tips...jag e nybliven mamma och har fått prova mig fram....

• Blomman123

Det är verkligen användbara tips! Tack för era svar! 

Hugo lägger jag bredvid mig också om han viftar och slår för mycket med armarna, och håller i honom lite lätt. Då brukar han somna snabbare. Men det dumma med att ha honom så nära är att han vaknar oftare (när jag rör på mig), i natt har vi varit uppe 5 ggr och ammat!!! Sen tog pappa över honom vid 7:30, och jag sov vidare till 10:30 - så skönt . Vi kom på det att vi skall dela på helgens sovmornar. 

Svar på tråden Överstimulerad 2,5 månaders?