• Gumman1980

Vad ska jag göra?

(Jag är 25 år)
    Har precis varit hos gyn i Norrtälje på en utredning på grund av min uteblivna mens.(sen 1 år tillbaka)
    Dom kollade mina äggstockar och livmoder. Dom båda såg fina ut.
    Tog 2 blodprover på mej och som visade att jag hade lite för lågt östrogen(Gulkroppshormon)
    Dom misstänkte först att jag hade PCO, vilket de sen visade sej att jag inte hade.*Pust*
    Iaf min gyn läkare skrev ut en medicin till mej som jag ska ta i 14 dagar som ska köra igång min mens och stimulera min ägglossning.
    Min fråga är. Jag har haft klamydia förrut och är väldigt kraftig. Jag har gått ner ca 30 kilo och undrar nu om jag ska kontakta Sophiahemmet i sthlm för en riktig undersökning.?(Infertilitet utredning) Har ju haft klamydia och kanske har mina äggledare blivit förstörda.? (Gick med de i 2 år)
    Har länge velat ha barn och vet inte om jag ska ge dessa tabl några månader för att se om jag kanske kan bli gravid på vanligt sätt.? Eller ska jag kontakta dom nu?
    Och vad menas med Privat och via lansting? Privat betyder de att jag får betala alla undersökningar själv?
    Oj blev mycket här men skriva gärna och ge mej råd.
    *en enormt orolig tjej. :(

• Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Sanna74

Om du inte har gjort en äggledarundersökning så skulle du nog göra det. Då syns det om dina äggledare har några förträngningar eller skador som försvårar en graviditet. Det kan du säkert göra på din vanliga gyn mott. Jag skulle testa medicinen som du nu har fått och avvakta med IVF tills du vet om du kan bli gravid på vanligt sätt. En IVF-behandling är ändå en stor grej både fysiskt och psykist så testa först att få igång din ägglossning och se vad som händer!

Jag har gått via landstinget och gjort IVF:en privat men landstingsfinansierat. Många privata har ju frikort och avtal med landstinget så jag tror inte det blir särskilt mycket dyrare. Skillnaden är ofta att det är kortare väntetid hos privata mottagningar!
    Hoppas jag hjälpte dig något! /Kram Sanna

• MBert

Vid utebliven mens brukar man ta ett blodprov för att kolla progesteronvärdet (som även kallas gulkroppshormon, inte östrogen) för att se hur nivån ser ut och om man kan se om man kan misstänka utebliven ägglossning och PCO. Att de misstänkte att du hade PCO är för att det är så vanligt, men det ser man sen dels på hormonvärdena FSH och LH och dels med ett ultraljud, vilket de gjorde.
    Tabletterna du fick var säkert motsv. gulkroppshormon för att få igång mensen igen. När progesteronnivån i kroppen sjunker under en viss nivå så kommer blödningen igång. Det kan hjälpa till att få ordning på kroppens egna hormoner.

Visste denna utredare om din klamydiainfektion? Annars är inte spolning av äggledarna det första man gör, utan man tittar på ultraljud (vilket såg bra ut) och hormonbilden innan det är aktuellt. Men om du misstänker att det kan vara sviter efter din infektion så kontakta dem igen och be dem undersöka det.

• Lycka77

Pratade du med din gyn att du hade haft klamydia, om inte så tycker jag att du ska ringa till henne och höra vad hon säger. Du kanske inte behöver söka dig vidare för att få det utrett, om du inte vill av ngn anledning.

Vad är det för tabletter som du har fått?
    Jag äter just nu Provera, inne på min andra kur.

• Gumman1980

Kan dom kolla min äggledare på en vanlig gyn mottagning?
    När dom skulle rönka mina äggstockar så fick jag åka in till danderyds sjukhus för hon kunde inte se dom med hennes ultraljud. Men när hon kollade mina äggstockar varför kunde dom inte se mina äggledare då? Konstigt tycker jag.. jaja..

Svar på tråden Vad ska jag göra?