• Anonym (barnlös)

PCO och remitterad till infertilitetskliniken. Vad händer nu?

Sambon och jag har bestämt att vi vill ha barn. Jag har PCO och får mens väldigt sällan. Max 2-3 gånger/år, men nu har jag inte haft någon mens alls på över ett år. Idag hade jag tid på gyn för att diskutera hur man gör och de remitterade till infertilitetskliniken direkt dit vi får tid om ca. 3 månader.

Jag har så kallad APC resistens som innebär att jag har ökad risk för blodproppar. Är det någon som varit i min situation? Vad händer nu? Jag har väl alltid vetat att detta inte skulle gå utan hälp så jag sörjer väl inte på så sätt, men undrar mer vad som händer nu.

• Svar på tråden PCO och remitterad till infertilitetskliniken. Vad händer nu?
  • Pimpinellan

Mest troligt får du piller som ger dig mens och sen pergo som förhoppningsvis ger dig äl. Funkar inte  pergo får du sprutor istället. Men självklart ska även sambon kollas upp! Ingen ide´ge dig piller om hans grabbar är dåliga. PCO är "bästa" diagnosen man kan ha för den innebär i regel väldigt bra äggkvalitet och därmed goda chanser att bli gravid när du väl har äl. Lycka till!

• Anonym (hoppas)

Nyss fått reda på att jag har Pco - s
    Jag fick Primolut-nor för att starta en mens (tar sista pillret ikväll)
    sen på mensens femte dag ska ta pergo som jag fick utskriven...

Han sa inget om att min sambo skulle lämna sperma prover men antar att det kommer om inte pergon skulle funka..

• Anonym (barnlös)
    Pimpinellan skrev 2011-01-20 16:37:04 följande:
    Glömde: du ska ha minst Trombyl är du väl blir gravid,kanske t.o.m Fragmin.
    Tack för ditt svar! Jo spermaprov sa de att de skulle ta på honom och därför måste båda vara med. Men mycket mer sa de inte. De sa först att jag kanske skulle få något utskrivet idag, men sen ändrade de sig och tyckte att fertilitetskliniken skulle ta allt.

Vad är trombyl? Är det mot proppar?
  • Pimpinellan
    Anonym (barnlös) skrev 2011-01-20 17:03:47 följande:
    Tack för ditt svar! Jo spermaprov sa de att de skulle ta på honom och därför måste båda vara med. Men mycket mer sa de inte. De sa först att jag kanske skulle få något utskrivet idag, men sen ändrade de sig och tyckte att fertilitetskliniken skulle ta allt.

Vad är trombyl? Är det mot proppar?
    Kanske lika bra en och samma ställe gör allt. Trombyl är blodförtunnande (acetylsalicylsyra),men rätt svagt. Skrivs ofta ut efter upprepade missfall (har jag) eller efter IVF. Har man konstaterat anlag för blodproppar alt. haft många missfall är Fragmin bättre.
  • Anonym (barnlös)
    Pimpinellan skrev 2011-01-21 14:01:55 följande:
    Kanske lika bra en och samma ställe gör allt. Trombyl är blodförtunnande (acetylsalicylsyra),men rätt svagt. Skrivs ofta ut efter upprepade missfall (har jag) eller efter IVF. Har man konstaterat anlag för blodproppar alt. haft många missfall är Fragmin bättre.
    Jo det är väl så. Jo som sagt jag har ju anlag för proppar men aldrig haft något. Heller inte missfall så vi får se vad som händer. Du verkar väldigt påläst. Blir det väldigt mycket knepigare med behandlingen för att stimulera ägglossning av att man har anlag för proppar? Jag antar att man inte kan ta precis vad som helst i och med att de innehåller hormoner. Har du också anlag för proppar eller vet du allt detta eftersom du haft upprepade missfall?
  • Pimpinellan
    Anonym (barnlös) skrev 2011-01-22 17:50:46 följande:
    Jo det är väl så. Jo som sagt jag har ju anlag för proppar men aldrig haft något. Heller inte missfall så vi får se vad som händer. Du verkar väldigt påläst. Blir det väldigt mycket knepigare med behandlingen för att stimulera ägglossning av att man har anlag för proppar? Jag antar att man inte kan ta precis vad som helst i och med att de innehåller hormoner. Har du också anlag för proppar eller vet du allt detta eftersom du haft upprepade missfall?
    Ja,jag är rätt påläst. Man blir det efter 4,5 års försök,7 IVF.er,flera missfall,massor med läsning på nätet och kontakt med många läkare. Hur eller hur... Dina anlag för blodproppar påverkar inte behandlingen för att få äl. Det är efteråt och framförallt när du blir gravid du blir specialfall. Kanske du ska ta Trombyl fram tills positivt graviditetstest och sen Fragmin eftersom du vet dina anlag. Jag har ev. haft stroke och flera missfall så Trombyl är givet tills vidare och sen Fragmin när jag är gravid.
Svar på tråden PCO och remitterad till infertilitetskliniken. Vad händer nu?