• Tilcha

Ni som fött på Akademiska i Uppsala!

Undrar lite om Akademiska i uppsala. Förra förlossningen skedde på KS i Solna så nu undrar jag lite om vad man behöver ha med sig till förlossning och bb i Uppsala?!

Får man blöjor under tiden man är där?

Kan man få dela rum med andra på bb?

Behöver man ta med sig handduk/badlakan? (På KS fick man låna sjukhusets)

Har ni några övriga tips på vad man ska ha med sig?

Hur upplevde ni att föda på Akademiska?

• Svar på tråden Ni som fött på Akademiska i Uppsala!
  • sarag89

Man får blöjor, och så får man låna handdukar.
    Jag fick aldrig dela rum med någon,. tyckte det var bra allting, trevlig och bra personal.

• Tilcha
    sarag89 skrev 2011-01-20 17:25:39 följande:
    Man får blöjor, och så får man låna handdukar.
    Jag fick aldrig dela rum med någon,. tyckte det var bra allting, trevlig och bra personal.
    Du vet inte om det finns rum där man delar?
    Jag vill ju helst inte dela rum med någon. Känns som ett stressmoment om bebis börjar skrika mitt i natten och väcker andra bebisar och mammor.
    Var nervös över det förra gången å då hade jag ändå eget rum.
    Hoppas iof på å få åka hem efter 8 timmar eftersom jag är omföderska.
  • Tilcha

Inga fler? Kom på en fråga till. Om man föder på natten, får pappan stanna till morgonen även om man delar rum med någon?

• Mizen

Hej!
    Jag födde min två första barn på Akademiska. Jag var supernöjd med förlossningsavdelningen.

Med första barnet låg jag kvar på BB i 3 dygn och det är tyvärr det värsta jag gjort. Födde i augusti, pappan fick inte stanna, och jag var tvungen att dela rum två av nätterna. Det var olika jag delade med.

Hon jag delade med andra natten var fruktansvärd, hade halva släkten kvar till tolv på natten, ungen skrek hela natten, och varje gång ringde hon på sköterskor och så tände hon en spotlight varje gång. Jag sov inte en blund den natten, kl 04 på morgonen satte jag mig i dagrummet för att få lite ro. Tredje natten fick jag vara själv men pappan fick ändå inte stanna, pga att de kanske skulle bahöva lägga in ngn där under natten.

Så med andra barnet åkte jag hem direkt!

Blöjor, bindor, lakan o handukar fick man där.

Lycka till!

• Tilcha

Tack! Vill oxå hem på en gång. Vi var kvar tre dygn med dottern på KS och hade börjat packa ihop oss när de kommer och säger att de vill att vi stannar en natt till. Då började jag gråta. Går lillebror ner för mycket i vikt han oxå så säger jag bara att jag ger honom lite ersättning då och då hemma mellan amningsförsöken. Nu har man ju lite mer koll på läget.

• KarinT

Hej!

Jag tror att det finns olika bb-avdelningar, har iaf hört om en där man kan få dela rum. Vi var kvar ett dygn på familje BB och vi fick ett eget rum. Där får bara partnern och syskon vara och inga andra får hälsa på. 

Vi är jättenöjda med den tiden vi var på förlossning/BB! 

• Toppen9
    Tilcha skrev 2011-01-20 17:09:42 följande:
    Undrar lite om Akademiska i uppsala. Förra förlossningen skedde på KS i Solna så nu undrar jag lite om vad man behöver ha med sig till förlossning och bb i Uppsala?!

Får man blöjor under tiden man är där?

Kan man få dela rum med andra på bb?

Behöver man ta med sig handduk/badlakan? (På KS fick man låna sjukhusets)

Har ni några övriga tips på vad man ska ha med sig?

Hur upplevde ni att föda på Akademiska?
    Jag födde i april 2010 på akademiska och fick eget rum (vet inte om man kan få dela där, kanske när det är kris?)
    Blöjor, handdukar(badlakan och bindor fick man där.

Jag tycker att de var toppen att föda där, de var så omtänksamma.
  • LJL

De flesta får egna rum på BB men blir de överfullt är man tvungen att dela rum och pappan får åka hem.. Men tanken är numer att du ska gå så fort barnet är läkarundersökt om allt är som det ska , men tidigast är det nog 6h. Tror att de har några rum på förlossningen där man kan stanna tills dess. De har varit lite rörigt på BB/förlossningen med massa omorganisationer men det är nog bättre nu.

Sen när man kommit hem så kan ju BB på väg komma i upp till 5 dagar efter, det tyckte jag var toppen.

• Tilcha

Får man förresten bb-väskan från libero på akademiska? Fick den när jag födde på ks 2008.

• Flicka86

min första förlossning ägde rum på akademiska, och liksom denna gång kommer det bli där!
    nån libero väska såg jag aldrig till men frågade inte heller :( antalet timmar man får stanna är numera sex timmar om allt gått bra eller till första läkar besöket ! gå in på www.uas.se och läs mer där , dom ger bra tips på vad man kan ta med sig själv  eller vad som kan behövas under vistelsen :) När är du beräknad ? lycka till {#emotions_dlg.flower}

• Tilcha

4 mars, så jag e på bf+3 idag. Hoppas det sätter igång snart för jag börjar bli rätt less på det här.

• Caroliines

Det är jätteviktigt för mig att pappan får stanna kvar på BB med oss (är förstföderska), planerar att föda på Akademiska och undrar om ni vet om de lämnar någon garanti för det? Eller kan han bli hemskickad?

• Flicka86

Jag och Alla mina vänner o bekanta har fött på ackis och hithills har ingen pappa blivit hemskickad utan sin familj:)

Svar på tråden Ni som fött på Akademiska i Uppsala!