• Mrs Cykel

Vad använder Vittra för pedagogik? Erfarenheter?

Min dotter ska börja i förskolan till hösten. Hon är då 3 år. Det finns en Vittra-förskola i vårt närområde, men jag vet inget om den (ska såklart besöka osv).

Vad använder Vittra för pedagogik?

Hur mkt är de ute och leker?

Åldersindelning?

Mat (ekologiskt tänkande etc)?

• Svar på tråden Vad använder Vittra för pedagogik? Erfarenheter?
  • pamilya

Har du kollat och läst på Vittras hemsida?

Vi har sonen på en Vittra-förskola och är mer än nöjda!

På vår förskola är de ute 1-2 gånger om dagen. Ofta så gör de mer än bara "rastas" ute. Under vintern så har de varit på olika "äventyr", lämna gröt åt tomten i parken som ligger nära förskolan, tittat på snöspår, målat snö och så vidare. Ofta har de ett tema som följs upp i det mesta som görs.

Det finns en 1-3 avdelning och en för de större barnen. I dessa grupper är de sen även indelade i mindre grupper med varin ansvarspedagog. Det är i dessa smågrupper som de ibland hittar på något själva. SOm när de andra barnen är ute så kan den lilla gruppen stanna inna och göra något speciellt, i vintras gjorde min 1 åring bland annat ljuslyktor.

Med maten är det lite olika. På våran har vi egen kock som följer en matsedel med mat som barnen äter. Jag har aldrig tänkt på om det är ekologiskt eller inte men det ska jag nog fråga om nu.

Bäst är ju att gå till Vittra och vara med en dag. Alla förskolor är ju olika. Det jag kan säga är att Vittra Röda Stan i Norrköping är en superbra förskola med engagerad personal som faktiskt bryr sig om barnen, föräldrarna och sin arbetsplats.

Har du flera frågor så kan jag försöka svara på dom :)

Svar på tråden Vad använder Vittra för pedagogik? Erfarenheter?