• Svennis

Resa till Thailand utan vaccination?

Har nappat på en sista minuten till Thailand, vi åker nästa helg.

Har aldrig tidigare varit iväg till något exotiskt land och är därför ej heller vaccinerade mot Hepatit A och B.

Ärligt talat så vet jag inte hur vi ska hinna med det, om man som vuxen kör "den snabba varianten" så tar det 4 veckor! Har ringt runt till vaccinationscentraler i närheten (flera stycken på olika orter) och deras öppettider, vilket är en timme/vecka, passar inte alls våra scheman. Förstår inte hur vi ska kunna ta oss dit överhuvudtaget?

Någon som åkt till Thailand utan att ha varit vaccinerad? Hur stor är smittorisken? Har hört att det man faktiskt blir sjuk av är deras pengar (mycket i omlopp hos många människor)!

• Svar på tråden Resa till Thailand utan vaccination?
  • Firran

Jag har åkt dit 15 dagar utan vaccin gick hur bra som helst !
    Vet många som inte tagit vaccin.. risken är ju inte stor att bli smittad.. såklart kan man bli det man ska ju aldrig säga aldrig...
    men nog tror jag det går bra ändå : )
    Hoppas ni får en trevlig resa.. så underbart där =)

• Tjoflöjt

Jag har aldrig vaccinerat mig när jag åkt utomlands, varken till Asien, Karibien eller Europa, och jag har aldrig blivit sjuk.

• Tippy

Jag har också varit i Thailand och även Egypten som dom säger är värst med maginfluensa och jag har inte heller åkt på något.

Ha de bäst på resan :)

• Tippy

glömde skriva utan vaccinationer :)

• Svennis

Låter skönt att fler har svarat likadant

Jag var rädd för att alla skulle svara att de aldrig skulle våga åka utan vaccin

Ska försöka luska lite idag igen om det finns någonstans där man kan iallafall påbörja kuren, annars åker vi ovaccinerade. Tog själv en vaccinspruta mot Hepatit B för 12 år sen, men den har väl ingen effekt längre

• SVejsan
    Svennis skrev 2011-01-21 08:22:08 följande:
    Ska försöka luska lite idag igen om det finns någonstans där man kan iallafall påbörja kuren, annars åker vi ovaccinerade. Tog själv en vaccinspruta mot Hepatit B för 12 år sen, men den har väl ingen effekt längre
    Den där enstaka sprutan har ingen effekt längre (man skulle ha två för lång effekt...)

Det är ju inte fel att ånyo starta vaccination med twinrix. Det är ju skönt att ha det gjort, även om risken är väldigt liten att man får Hepatit det ifall man åker till de bättre turistorterna... Men se till att ni kör färdigt...
  • lilla mej

har rest jorden runt bla thailand och mycket i europa. har aldrig tagit vaccin. Den enda gangen jag blev RIKTIGT sjuk var i turkiet.
    9874r

• lilla mej

ok det var min lilla 1,5 aring som skrev det sista och skickade ivag haha

• SVejsan
    lilla mej skrev 2011-01-24 08:33:52 följande:
    har rest jorden runt bla thailand och mycket i europa. har aldrig tagit vaccin. Den enda gangen jag blev RIKTIGT sjuk var i turkiet.
    9874r
    Att ta eller inte ta och vaccinera/ ta malariaprofylax eller liknande är alltid en riskavvägning. Att bli sjuk i en vaccinerbar sjukdom är ju något som man blir väldigt sällan. Till viss del kan man ju genom att "sköta" sig undvika en del av riskerna. Sedan är det ju hur väl skyddad man känner att man vill vara, det är personligt.

Har en arbetskamrat som fick hepatit A under en resa till stort turistområde i Kina (Hainan). Otur, javisst, resten av familjen som åt på samma ställen klarade sig. Hon var rejält sjuk under 3-4 veckor och sjukskriven helt 3 månader och deltid 3 månader till.
    Man bör alltid vara medveten om att det finns liten risk för biverkningar också...

Alla kan ha tur eller otur... Jag uppskattar mina resor så mycket så går det att försäkra sig om att inte bli sjuk i någon relativt vanlig sjukdom i det landet som jag besöker så vaccinerar jag mig gärna mot den...  Däremot skulle jag tex inte slänga ut pengar på tex Dukoral (för att den kanske funkar mot turistmage) utan bara ta den  mot kolera i koleradrabbade områden.
  • Svennis
    SVejsan skrev 2011-01-24 08:19:46 följande:
    Den där enstaka sprutan har ingen effekt längre (man skulle ha två för lång effekt...)
    Ärligt talat så vet jag inte om det var en, två eller tom tre sprutor

Har alla mina vaccinationer uppskrivet i en liten folder, jag har alltid haft koll på den. I många år hade jag den i plånboken. Nu, när jag helt plötsligt skulle behöva titta i den, så är den borta

Ska leta mer efter den, lovar
  • Michelin

Det här med vaccinationer är bara onödigt enligt min åsikt! Du tar dom viktigaste när du är ett barn sen är det bra med det

Jag har vart lite överallt, bland annat thailand i 14 dagar. Blev lite dålig i magen efter att ha ätit maten på en utflykt i djunglen. Gör inte det Inte och rekomendera. Sjuk av att hanskas med pengar har jag inte blivit någon gång! Det är bara om man äter dålig mat som jag iaf har blivit dålig.

Tips är att äta på Fina resturanger. Eller där det är mycket folk. I thailand har man råd att äta på "finare" resturanger... Ett annat tips är att inte ta utflykter på fastlandet där det ingår mat. Ta hellre en halvdag och köp egen mat, ska ni ut med båt är det helt okey då ni äter maten precis efter den lagats. (dessutom finns det mindre risk ute på öppet vatten än inne i djunglen)

Är du rädd för att bli sjuk genom att ta i pengar så köp med dig handsprit. Men man får tänka en gång extra!

Ha en supertrevlig resa! Du kommer ÄLSKA thailand!! (glöm inte att besöka Phi Phi Islands eller göra ett prova på dyk! Någon som du sent kommer att glömma!)

• Svennis
    Michelin skrev 2011-01-27 08:58:31 följande:
    Det här med vaccinationer är bara onödigt enligt min åsikt! Du tar dom viktigaste när du är ett barn sen är det bra med det

Jag har vart lite överallt, bland annat thailand i 14 dagar. Blev lite dålig i magen efter att ha ätit maten på en utflykt i djunglen. Gör inte det Inte och rekomendera. Sjuk av att hanskas med pengar har jag inte blivit någon gång! Det är bara om man äter dålig mat som jag iaf har blivit dålig.

Tips är att äta på Fina resturanger. Eller där det är mycket folk. I thailand har man råd att äta på "finare" resturanger... Ett annat tips är att inte ta utflykter på fastlandet där det ingår mat. Ta hellre en halvdag och köp egen mat, ska ni ut med båt är det helt okey då ni äter maten precis efter den lagats. (dessutom finns det mindre risk ute på öppet vatten än inne i djunglen)

Är du rädd för att bli sjuk genom att ta i pengar så köp med dig handsprit. Men man får tänka en gång extra!

Ha en supertrevlig resa! Du kommer ÄLSKA thailand!! (glöm inte att besöka Phi Phi Islands eller göra ett prova på dyk! Någon som du sent kommer att glömma!)
    Tack för tipsen
  • Tigerwoman

Det här är en helt meningslös fråga, självklart kommer alla som inte vaccinerat sig och inte blivit sjuka säga att "nääää vaccinationer är heeeeelt onödiga"...... Thailand ÄR INTE som Spanien, det ÄR en helt annat smittorisk där, så är det bara, sedan är det upp till dig själv att avgöra om du följer de råd som finns från offentliga instanser som faktiskt vet vad de pratar om eller om du följer råden från diverse allvetande amatörproffs på vaccination på nätet.... Att tro att fina restauranger automatiskt innebär "säkrare" mat är bara ett bevis på total inkompetens på området!  

• Svennis
    Svennis skrev 2011-01-24 15:07:01 följande:
    Ärligt talat så vet jag inte om det var en, två eller tom tre sprutor

Har alla mina vaccinationer uppskrivet i en liten folder, jag har alltid haft koll på den. I många år hade jag den i plånboken. Nu, när jag helt plötsligt skulle behöva titta i den, så är den borta

Ska leta mer efter den, lovar
    Nu har jag hittat den, den var där den skulle... bara lite längre in

Har tagit tre stycken sprutor mot Hepatit B, den sista 970423. Någon som vet om den fortfarande är verksam?
  • ploffsan

Hepatit B är väl blodsmitta, Hepatit A luftburet. Det är väl således lite "svårae" att bli smittad av B-varianten. Hepatit ger svåra leverskador och är inte att leka med, faktiskt.

• ViVäntarLois

Om jag skulle åka ovaccinerad så skulle jag bara se till att läsa på lite extra inför resan :)

Kontakta sjukvården och hör dig för hur du på bästa sätt undviker smitta, hur du ska göra om du misstänker att du blivit smittad osv.

Personligen är jag ganska "orädd" av mig (korkad skulle säkert många uttrycka det :p) och tror inte att det är någon livsfara att åka till Thailand utan vaccinationer. Men självklart utsätter man sig för förhöjd risk och får ta konsekvenserna om man ev. skulle bli sjuk. Nu är min sambo läkare och jag hade nog inte varit lika kaxig om jag var helt utlämnad till den lokala sjukvården :p Det kan vara en anledning att söka sig till de mer turisttäta områdena där man kan hitta "västerländs" vård.

Så se till att vara pålästa och lycka till! :) Jag hade också nappat på en sista minuten även om jag inte var vaccinerad :)

lillalois.blogg.se

• SVejsan
    Svennis skrev 2011-01-28 20:26:58 följande:
    Nu har jag hittat den, den var där den skulle... bara lite längre in

Har tagit tre stycken sprutor mot Hepatit B, den sista 970423. Någon som vet om den fortfarande är verksam?
    Nu skall vi se... Var det Havrix du tog? Eller Twinrix? Eller något annat ... står det de facto "hepatit b" i vaccineringsintyget...

(självklart skall man kolla med smittskyddsläkare /vaccinationscentraler osv dit an reser. Men man gör sedan egna beslut vad för vaccinationer man skall ta Hepatit A tex är en sjukdom som man kan bli ordentligt sjuk (ett antal månader) i men man oftast blir helt frisk från - om man är i normal hälsa och kondition vid insjuknandet...  
Svar på tråden Resa till Thailand utan vaccination?