tips på smårätter?
Behöver tips på enkla smårätter, typ tapas till tjejmingel.
Har idétorka och behöver inhandla i helgen.
Tack!
Behöver tips på enkla smårätter, typ tapas till tjejmingel.
Har idétorka och behöver inhandla i helgen.
Tack!
Något som är jättesmaskens är fetaostfyllda parmasnurror...
Tag parmaskinka och lägg ut bitarna lite överlappande på ett skärbräde.
Mosa fetaost och blanda ut med lite grädde/mjölk om det behövs så att den blir lite krämig. Bred på fetaoströran på skinkunderlaget. Bred på Mango shutney över hela ytan (snåla inte). Täck sedan allt med ett lager ruccola. Rulla ihop allt så fast som möjligt. Linda in i gladpack. in i kylen några timmar och skär sedan i 1,5 cm stora skivor. ASGOTT!!
Man kan göra andra snurror med tunnbröd som bas och sedan philadelphia, soltorkade tomater i bitar, salami eller efter rostbiff med hackad saltgurka mm.
En annan grej som alltid är uppskattad är parmesanchips. Lägg bakplåtspapper på en plåt. Riv ut massor med parmesanost så att det inte blir alltför stora luckor. Släng på lite pinjenötter och tryck gärna till dem lite så de bäddas in i osten. In i ugnen (minns ej temperaturen men kan kolla om du inte vill improvisera) tills allt smält ordentligt och blivit LÄTT gyllenbrunt. Tag ut, låt stelna och strö lite lite paprikapulver över. Bryt i lagom stora bitar.
* oliver
* potatisklyftor med vitlöksdipp
* kycklingvingar med salsa
* olika korvar
* vitlöksbröd
* fyllda körsbärstomater (ansjovis/olivfyllning, svarta oliver/kapris tex)
* Fyllda paprikor
* kronärtskockshjärtan
* Fyllda svampar
* sallad med apelsin o fänkål
* chorizo och svampspett
* nachos och salsa
* serranoskinka med ruccola
* grillade tigerräkor/limefrästa räkor/chilifrästa räkor
* fikon med mögelost
* ugnsbakade paprikor
* aubergindipp
* små grillspett med kött
* minipajer
* småpotatisar med aioli
* haricorts verts med pinjenötter
* blandade bönor
* fyllda tomater med ris
* marinerad aubergin
* grillad purjolök
* tomat och olivsallad
Finns mycket att göra, bara fantasin sätter gränserna
Urgoda laxrullar!
Jag brukar skippa salladen i de.
marianova.com/users/lisa-olsi/recipe/laxrullar-tunnbrod-rokt-lax-och-kladd
Vill bevaka tråden- verkar komma mycket gott man kan ha nytta av här.
Tunnbröd/tortillabröd "smörat med" guacumole,gravad lax, roccola och rulla ihop..= jättegoda snittar :)
Wow, tusen tack för alla tips!!!!!
Brieost- och salamifyllda grillade baguetter Edamer- och prosiouttofyllda quesadillas ostkryddiga smördegsbröd chorizofyllda empanadas Skink- och baconsnurror Fyllda champinjonhattar Jag har bilder och recept på min blogg under tilltugg: frostrosor.blogspot.com/search/label/tilltugg
Mycket går ju att göra i mindre format för att server på buffé. Jag tycker om tex små rårakor med löjrom louisespis.blogspot.com/2010/12/klassisk-rara... eller de här parmesankorgarna som lägger över små glas itället för stora och fyller med en god röra louisespis.blogspot.com/2010/05/parmesankorg-....
Även soppor serverade i snappsglas är kul på buffe, tex en grön ärtsoppa med en liten klick tunnt vispad grädde smaksatt med lite tryffelolja på toppen, lägg gärna ett litet tandpetarspett med några skalade räkor över glasets kant louisespis.blogspot.com/2010/11/gron-artsoppa...
Har lite fler tips på smårätter i bloggen men tänk på att man kan ta större rätter och montera ner dem i storlek
http://louisespis.blogspot
Matporr..:) Kanske därför man inte är pinnsmal... jag är tyvärr inte träningsnarkoman också..:/