• Emmi27

Nån som är bra på bokföring!!??

Sitter och håller på med en inlämningsuppgift, pluggar till ekonomiassistent på distans men läraren är så vansinnigt dålig på att svara o forumet och behöver akut hjälp!

Är likviditet samma sak som ekonomisk ställning???

Man ska svara på frågan : 

Förklara skillnaden mellan att sälja varor och att erhålla betalning när det gäller hur resultat och likviditet påverkas.

Känner mig som ett fiskmås här!

• Svar på tråden Nån som är bra på bokföring!!??
  • Shibby 78

Likviditeten är ju bolagets betalningsförmåga på kort sikt. Där ingår bolagets alla omsättningstillgångar men du får räkna bort ett eventuellt varulager. Om du säljer varor så ökar resultatet. Man bokför ju det mot försäljningskontot i resultaträkning.
    Betalningen kommer ju antingen in i kassan, checkräkningen, banken eller läggs upp som kundfordran om man säljer mot faktura. Detta ökar omsättningstillgångarna i balansräkningen.

X vänster äl 2007, X höger äl 2010, IVF here we come ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~
  • MajaVira

Om man säljer mot faktura borförs det mot resultatkontot och kundfordringar, när man sedan får betalt bokförs det mot kassa/bankkonto medan kundfordringen minskas.

Så resultatet ökar direkt vid försäljningen, medan likviditeten ändras först när man faktiskt fått betalt.

• Angels

Haha, exakt detta frågade en vännina mig om härom dagen. Läser tydligen samma kurs?! Ställ om frågan. Kan du skillnaden mellan Resultatbudget och likviditetsbudget? ;)

• Emmi27

Fan vad krångligt det här är!

Men påverkas inte likviditeten vid försäljning? För om man debiterar kundfordringar så betyder ju det att det är en ökning på tillgångskontot och samtidigt krediteras försäljningen och då ökar resultatet. Och sen när man erhåller betalning så försvinner ju kundfordringen men checkräkningen debiteras så då påverkas bara resultatet?

Vet faktiskt inte hur mycket av det här jag egentligen förstår >_<

• Angels

Fundera över den frågan som jag ställde, så kommer du komma på skillnaden.

• Emmi27
    Angels skrev 2011-01-20 20:02:35 följande:
    Haha, exakt detta frågade en vännina mig om härom dagen. Läser tydligen samma kurs?! Ställ om frågan. Kan du skillnaden mellan Resultatbudget och likviditetsbudget? ;)
    nej..  det har inte stått ett ord om likvidtet i kapitlet som uppgiften tillhör, så därför jag inte fattar om det betyder samma sak som ekonomisk ställning.

Verkar som vi läser samma kurs, hoppas hon är bättre på det här än jag är och att hon inte har samma lärare. Läser på Jensen..
  • Angels
    Emmi27 skrev 2011-01-20 20:31:01 följande:
    nej..  det har inte stått ett ord om likvidtet i kapitlet som uppgiften tillhör, så därför jag inte fattar om det betyder samma sak som ekonomisk ställning.

Verkar som vi läser samma kurs, hoppas hon är bättre på det här än jag är och att hon inte har samma lärare. Läser på Jensen..
    Men jag antar att du läser redovisning och beskattning? Har du inte företagsekonomi b-boken som du kan ta hjälp av om du inte förstår r&b-boken. r&b är den svåraste kursen, så jag förstår om du kör fast.

Du har kanske redan fått svaret i din inbox?!
  • babsbusen

hej. det verkar som det är fler från samma kurs som hittat hit. och fler har tydligen problem med samma fråga..hahaha

• Emmi27
    babsbusen skrev 2011-01-20 22:29:05 följande:
    hej. det verkar som det är fler från samma kurs som hittat hit. och fler har tydligen problem med samma fråga..hahaha
    underbart, då är jag inte ensam! Känner mig så sjukt korkad som inte begriper detta. Men sen var det 10 år sen jag läste företagsekonomi också så blir ännu svårare.
Svar på tråden Nån som är bra på bokföring!!??