Anonym skrev 2011-01-30 19:48:21 följande:
OMG!
Jag har samma problem, skrev precis om det i ett annat inlägg om cerazette. Har alltid haft lite problem med vikten och går lätt upp ifall jag inte tränar. lösningen=träna helt enkelt. I alla fall var det så tidigare.
Sedan jag började med cerazette har jag gått upp 7-8kg. Jag har nu tränat frenetiskt i ett år, utan avbrott, för att gå ner dessa kilo men jag får ingen muskelutveckling och jag går inte ner. Däremot har jag skitlätt för att gå upp ytterligare kilon, de läggs på hög allt eftersom, trots att jag tränar så 4-6gånger i veckan. Jag går helt enkelt inte ner!! Vill bara lägga mig ner och gråta, men biter ihop och fortsätter träna trots att allting känns så hopplöst, men min kropp ser verkligen vidrig ut nu för tiden och det känns som jag bara kommer fortsätta gå upp hur jag än gör. Rimligtvis borde jag vara i ganska god form ifall jag tränar gympass 4-6gånger i veckan och promenerar lite däremellan. Men det är jag inte, jag har riktigt bra kondition, men jag är tjock och fortsätter att bli allt tjockare.
Anledningen till att jag fortsätter med cerazette är för att jag inte är säker på att det verkligen är de som är boven i dramat. Vill verkligen inte bli gravid, kondom fungerar inte riktigt för mig och min sambo, och p-piller gör mig folkilsken och deprimerad. dessutom är det ju skönt att ha sluppit mens under de 2,5år som jag ätit cerazette.
Svarar på mitt eget inlägg. Jag slutade med dessa skitpiller för en och en halv vecka sedan, fortsatte med VV:s amningsprogram (MYCKET MAT!!!), promenerade 4 gånger, á 50 min, precis som jag gjort förut och poff. Minus 1,6 kilo under en dryg vecka!! Jag känner min kropp mycket väl och vet hur jag går ner i vikt så jag VET att det var hormonerna i Cerazette som gjorde att nada hände på vågen. Svart på vitt nu!
Det står i bruksanvisningen på pillrena att man ska meddela andra biverkningar än de som står där redan och det tänker jag göra. Min bm påstår att viktuppgång, som nämns som en vanlig biverkning, endast har att göra med ökad aptit, men hur förklarar hon att det är extra svårt att tappa kilon? Jag tänker då inte äta dessa igen. Blir nog kopparspiral så småningom även om det verkar läskigt att sätta dit den.