• Fru Karlsson

angående havandeskapspenning

På försäkringskassans hemsida står det att alla har rätt att ta ut havandeskapspenning 60 dagar innan beräknad förlossning oavsett hur tungt eller lätt arbete man har.Stämmer det?
    Är i vecka 18 och ska snart få mina papper om föräldrapenning och skicka in.Har nu jobb på städet på ett företag.Är inte alls så stressigt eller tugnt och rätt så lugnt.Så är orolig att de inte beviljar min ansökan.Men kan man ta ut havandeskapspenning ändå utan att behöva skicka in några papper då eller hur funkar det?
    Blir i April isåfall. 

• Svar på tråden angående havandeskapspenning
  • Toddes mamma

Du har nog missuppfattat, alla har inte rätt till det. Du måste ansöka om det och bli beviljad.

• skånegås

Föräldrapenning har alla rätt till 60 dagar innan bf. För att få havandeskapspenning måste man ha ett fysiskt krävande jobb. För båda gäller att man skickar in begäran resp ansökan.

• Sirifia

Kan va jättesvårt o få beviljat , harhört att de blivit hårdare.Jag har fått men har då ett mkt tungt jobb m mky tunga lyft. Men söka kan man göra, o d tycker jag du kan göra.

• Fru Karlsson

Föräldrapenning var det visst.Har blandat ihop det lite:)  Ja de är stenhårda.Omänskliga.De vet ju inte alls hur man har det eller känner sig.Så jag måste skriva och ansöka då alltså.Är så orolig att bli nekad:(  om nu inte min arbetsgivare kan intyga att det inte finns andra arbetsuppgifter för mig att göra.Kan ju bli lite jobbigt att städa,skura toaletter mm när man blir riktigt stor.

• Hannah76
    Lillakarlsson84 skrev 2011-01-20 21:09:31 följande:
    Föräldrapenning var det visst.Har blandat ihop det lite:)  Ja de är stenhårda.Omänskliga.De vet ju inte alls hur man har det eller känner sig.Så jag måste skriva och ansöka då alltså.Är så orolig att bli nekad:(  om nu inte min arbetsgivare kan intyga att det inte finns andra arbetsuppgifter för mig att göra.Kan ju bli lite jobbigt att städa,skura toaletter mm när man blir riktigt stor.
    Hp brukar man bara bli beviljad om man har ett tungt arbete (lyfter mycket tex) eller omdet är risk för hot/våld.
  • Fru Karlsson

Tror du jag kan få föräldrapenning 60 dagar innan med mitt jobb? Är så orolig för detta.Men ska höra med min bm också.

• Hannah76
    Lillakarlsson84 skrev 2011-01-20 21:29:49 följande:
    Tror du jag kan få föräldrapenning 60 dagar innan med mitt jobb? Är så orolig för detta.Men ska höra med min bm också.
    Det är ju inget du måste söka - det väljer du helt själv. Bara att du säger till på din arbetsplats i god tid innan, minst 2 månader innan.
  • Fru Karlsson

Det är klart jag vill få föräldrapenning sista månderna men är orolig om försäkringskassan beviljar det.Det är ju det det handlar om här...Men ska prova skicka in papper.

• Hanna36
    Lillakarlsson84 skrev 2011-01-23 21:53:26 följande:
    Det är klart jag vill få föräldrapenning sista månderna men är orolig om försäkringskassan beviljar det.Det är ju det det handlar om här...Men ska prova skicka in pappe
    Om du tycker det är värt att "slösa"FP dagar innan BFså har du rätt till det. men kan du inte ta semesterdagar, eller bara några FP dagar istället? tror nog att det är bättre att spara dom till efter födseln, men det är mig egna personliga uppfattning!
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • BettanB

Men föräldrapenning har du alltid rätt att ta ut innan, det är hp (eller gravidpeng som det tydligen heter nu) som man måste ansöka om och som kan vara svårt att få beviljat. Föräldrapenning kan de inte neka dig om du begär 60 dagar innan bf.

Sorg i BettanMansion.
  • Mrs K
    Lillakarlsson84 skrev 2011-01-23 21:53:26 följande:
    Det är klart jag vill få föräldrapenning sista månderna men är orolig om försäkringskassan beviljar det.Det är ju det det handlar om här...Men ska prova skicka in papper.
    Föräldrapenning får du ta ut de sista 60 dagarna om du vill men nackdelenb är ju att det  blir 60 färre dagar när barnet är fött sedan så att säga.

Hp är något du kan beviljas om du har t ex många tunga lyft i arbetet och då går ju inga föräldrapenningsdagar. Dock får man inte ta ut hp de tio sista dagarna innan bf. Då är man tvungen att ta föräldradagar istället om man behöver de pengarna för att klara sig.

Jag fick hp beviljat med första barnet. Då jobbade jag i butik så det var många tunga lyft. Tror du måste ha med skriftligt från sin arbetsgivare i ansökan också på att du inte kan få andra arbetsuppgitfter. Min arbetsgivare fick även beskriva hur stor del av min arbetstid som utgjordes av uppgifter som jag inte kunde utföra pga graviditeten om jag minns rätt.
  • Fru Karlsson

Ok.Tack för hjälpen:) Om jag inte får det beviljat då så är ju föräldrapenning det enda.Om man nu inte pallar och jobba in i det sista som kan bli jobbigt.Har inte semester att ta ut.Men nu har man lite mer kött på benen.Är så rörigt det här med försäkringskassan och alla regler tycker jag.
    Hur mycket får man ut om man tar föräldrapenning innan? Är det samma som det man har under mammaledigheten sen?  

• Mrs K
    Lillakarlsson84 skrev 2011-01-24 19:49:46 följande:
    Ok.Tack för hjälpen:) Om jag inte får det beviljat då så är ju föräldrapenning det enda.Om man nu inte pallar och jobba in i det sista som kan bli jobbigt.Har inte semester att ta ut.Men nu har man lite mer kött på benen.Är så rörigt det här med försäkringskassan och alla regler tycker jag.
    Hur mycket får man ut om man tar föräldrapenning innan? Är det samma som det man har under mammaledigheten sen?  
    Japp, det är samma.
Svar på tråden angående havandeskapspenning