• sofiolia

Någon mer som lider av stickningar/domningar i armar och händer?

Jag kan inte sova på nätterna längre för att mina armar somnar (det är ju JAG som ska somna.. :) Sedan sitter det i ett tag fram på morgonen och händerna gör ont. Någon mer som känner av detta. Är i v 35. Kan det bero på att man stoppar blodtillförseln på nå´t sätt? Jag ligger inte på rygg och sover utan på sidan...

• Svar på tråden Någon mer som lider av stickningar/domningar i armar och händer?
  • Teskedsmamman

Det är karpaltunnelsyndrom... ta kontakt med din BM och be att få en remiss på handledsskenor.... Det är väldigt vanligt att man får det i slutet på graviditeten. Sov sedan med skenorna varje natt och skulle problemen komma under dagtid så kan man ha skenorna då också.

• Crazy Baby

Låter som karpaltunnelsyndrom! Jag hade det i slutet av min graviditet! Prata med din BM så kan hon fixa så att du får komma till sjukgymnast/arbetsterapeut och få låna skenor som man har när man sover, det hjälpte mig jättemycket!

• cajsalisa

Välkommen i klubben, samma här, det värker mest om mornarna och man har inte mycke till kraft i dem. De domnar flera ggr under dagarna med för mej, jobbigt när man är på jobbet, det beror på att det är vätska i kroppen har jag hört, det dämpar blodtillförseln...

Cajsalisa v. 34

• LilleSkutt

Låter som carpaltunnelsyndrom! Den ligger typ i handleden. Vätska pressar ihop den, så domningar och värk kan uppstå! Du kan få "skenor" att ha på dig på nätterna, det fick jag och det funkade jättebra! Hade dem även på dagen när jag jobbade

• LilleSkutt

*LilleSkutt = sen som vanligt *

• sofiolia

Tack snälla allihopa för svar! Kanske finns hopp om lite sömn sista veckorna ändå...

• JoJo78

Hej!!

Jag har samma sak...sover mycket dåligt och har haft detta i nu 6 veckor, är idag 37+0!! Har fått skenor från sjukgymnast, men de hjälper tyvärr inte. Det är HUR JOBBIGT som helst!!! Även fötterna är svullna som tusan och jag kan bara ha gympadojjor på mig numera... Man får hoppas att bebis snart vill kika ut!!!

Ta det lugnt med händerna under dagarna, och vila mycket. Jag känner av om man tagit i för mkt en dag, då är det dubbelt så svullet dagen efter!!!

kram
    Josefina

• Teskedsmamman

Det är viktigt att man använder skenorna eftersom problemet kan kvarstå efter graviditeten om man har otur, jag är född med KTS och kommer att opereras när jag inte ammar längre, 2 graviditeter har gjort problemen stora.

• kolibri

Kan det hjälpa att stretcha? Jag är bara i v13 än och har inte upplevt detta, men jag vet att man kan på karpaltunnelsyndrom även när musklerna i underarmen är spända. Kassörskor får det tex ofta eftersom de överbelastar underarmarna i jobbet. Vet som sagt inte alls om det kan funka även på vätskeansamling, men det kan kanske vara värt att testa? Håll armen med handflatan nedåt och dra handen uppåt så att det stretchar i underarmens undersida.

• LilleSkutt

Jag minns att man skulle hålla upp armarna och "pumpa" med händerna dvs. knyta näven och sträcka ut fingrarna!

Svar på tråden Någon mer som lider av stickningar/domningar i armar och händer?