• bizzziie

Ni som eldar med vedpanna, se hit!!

Eldar du/ni i vedpanna? Svara i så fall på dessa frågor:

Eldar du/ni för både värme och varmvatten?
    Har du/ni någon/några ackumulatortankar? I så fall, hur många?
    Har du/ni som har varmvattenberedare märkt någon större skillnad mot utan?
    Hur gör du/ni för att behålla värmen båda vad gäller vatten och radiatorer?
    Hur ofta eldar du/ni och vilken värme anser du/ni är optimal i pannan?
    Hur många kubik ved gör du/ni av med på ett år (ett år som har en normallång/kall vinter)?
    För och nackdelar med vedeldning enligt dig/er?

Ditt/ert bästa tips till en relativt nybliven ved-eldare?? =)

♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ -----> vitamalmen.blogg.se -om inredni
  • Svar på tråden Ni som eldar med vedpanna, se hit!!
  • bizzziie

Men NÅGON måste väl elda med vedpanna här inne?? Ni behöver inte svara på allt....

• Lilla Hjärta

Hej!

Vi haar el vedpanna som vi eldar i. Kan inte ritkigt svara på allt så du får ta mina svar med en nypa salt... =)

Eldar du/ni för både värme och varmvatten?   Ja.

Har du/ni någon/några ackumulatortankar? I så fall, hur många?  Ja vi har 2 st acctankara på 1000l vardera.

Hur gör du/ni för att behålla värmen båda vad gäller vatten och radiatorer? Man kan ju justera cirkulationen ut i huset hos oss iallafall vvilket gör att man kan stänga av eller minska den så att värmen håller längre i tankarna. Dessutom ska de ju vara välisolerade beroende på var de står i huset.

Hur ofta eldar du/ni och vilken värme anser du/ni är optimal i pannan? Nu när det är så kallt ute så eldar vi avrje dag för att slippa elda så länge. annars räcker det med varannan dag eller kankse till och med var tredje. Det är ju väldigt olika beroende på vilken sorts panna man har.

Hur många kubik ved gör du/ni av med på ett år (ett år som har en normallång/kall vinter)? Vi har bara bott i huset sen i april men enligt de förra ägarna så går det åt ca 8-12 kubik ved men då har vi solenergi på sommarhalvåret vilket gör att vi ej behöver elda något då.

För och nackdelar med vedeldning enligt dig/er? Fördelar är att det är en billig uppvärminskälla. Dock en del jobb med det för att först få tag i ved, stapla och greja innan så att mna har ved hemma. Sen måste man ju elda varje dag (om det är kallt) Om man åker bort får man ju ha ett alternativ. Vi har även en elpatron som vi slår på när vi åker bort.

Hoppas du blev något klokare. =)

• bizzziie

Lilla hjärta:
    Tack för ditt svar!

Vi har inget alternativ när vi åker bort och har därför funderat på elpatron vi med.. det är ju inte så ofta den används då. Kan gå ner mot 13-10 grader på vissa ställen i huset om vi inte eldar på ett dygn (vid minusgrader ute då..).

Har ni ackumulatortankar på sammanlagt 2000 liter?! Tar det inte lång tid att få upp värmen i pannan och till tankarna då?

• Lilla Hjärta

Ja elpatronen är faktiskt jätte bra att ta till om det behövs. även om man ska ta en snabbduch och inte har nåt varmvatten så sätter vi  på elpatronen i ca 30 min så går det att duscha sen. =)

Ja acc tankar på 1000 l vardera. Alltså så värms den ena tanken upp först och sen den andra. Går faktiskt ganska snabbt om man har eldat varje dag då pannan ej hunnit svalna så mycket. Pannan ska upp till ca 80 grader innan den för över värmen till tankarna. Brukar ta ca 1-2 timmar om man eldat dagen innan. Då har temperaturen i tanken sjunkit till ca 40 grader så man kan ju duscha om man vill (jag duschar myckets ällan då för jag vill ha det ritkigt varmt men sambon kan ta en snabbdusch med betoning på snabb... Haha)

• Mirris

O en månad senare kommer nästa svar ;)

*Eldar du/ni för både värme och varmvatten? 
    Jag eldade för både värme o vatten när jag flyttade hit.. men sen installerade jag en varmvattenberedare.. lyxigt värre att kunna duscha på morronen innan jobbet! Har en ihopsatt med pannan, så när jag eldar så fyller den på med redan uppvärmt vatten.. och då kostar det itne så mycket :)

*Har du/ni någon/några ackumulatortankar? I så fall, hur många?
    Nope.. tyvärr.. bara dom dryga 100 literna som pannan innehåller!

*Har du/ni som har varmvattenberedare märkt någon större skillnad mot utan?
    Oj, som natt o dag. På sommaren går det inte åt en enda vedpinne.. och elpatronen behöver inte hller vara igång. Man kan diska när man vill och duscha när man vill :) det var som att leva på stenåldern när ja ginte hade en varmvattenberedare

*Hur gör du/ni för att behålla värmen båda vad gäller vatten och radiatorer?
    Det enda jag kan göra är att elda. Har även en luftvärmepump, men den funkar inte när det är så kallt somdet varit dom här 2 senaste vintrarna.

*Hur ofta eldar du/ni och vilken värme anser du/ni är optimal i pannan?
    Jag eldar 1-3 gånger om dan.. det beror lite på hur kallt det är ute och hur mycket vi är hemma. Och är det normal temp ute och inte går under -12 så funkar värmepumpen och då är det inte så kyligt när man kommer hem.

*Hur många kubik ved gör du/ni av med på ett år (ett år som har en normallång/kall vinter)?
    Har köpt 15 kubik och det räcker precis till vårt lilla hus. Och då eldar jag endast vintertid. Brukar gå åt ca 3 banankartonger per dag :D

*För och nackdelar med vedeldning enligt dig/er?
    Fördelar är väl att det är billigare än att ha elen på jämt. (betalar ca 3400 per vedlass, det lasset räcker dom 5-6 månaderna jag eldar)
    Och så är det skönt att kunna ha det varmt o skönt, vilket jag inte kan med bara elpatronen... den klarar inte att värma upp pannan till mer än ca 40-50 grader.. vilket ger ca 30-40 grader i elementen vilket ger en innetemp på ca 17 grader...brrrr
    Eldar jag på till det är ca 70-75 grader i pannan så blir elementen varma o goa o ger en skön värme inne.

Nackdelarna är allt slit och att det skräpar ner så förbannat och att värmen i pannan sjunker väldigt snabbt :)

*Ditt/ert bästa tips till en relativt nybliven ved-eldare?? =)
    Glöm inte att stänga både nertill o upptill när du eldat klart... så det itne står o drar in massa kalluft från skorstenen, då håller sig värmen kvar lite längre.
    Elda smart... 
    Jag brukar elda upp till 70 grader ungefär.. sen "underhållseldar" jag ett par  timmar till.. alltså stoppar i ett par klabbar när det bara är glöd kvar.. då håller det sig runt 70 grader länge, och då behöver jag kanske bara tända en gång till den dan :)
    Ett evigt passande, men jag tänker på alla kronor jag inte behöver betala till Eon

Nu kikar jag på nya pannor.. vill så gärna ha ackumulatortankar.. då skulle jag inte bheöva elda så ofta, och inte behöva använda elen så mycket!
    Det skulel betyda massa arbete med att ta bort en oljetank som står o bara tar upp plats... men det känns som smartare än att installera bergvärme till det här lilal huset. Det skulle aldrig betala sig. En ny panna med tankar kostar ca 30-40000 kr plus arbete... medans bergvärmen går loss på ca 125 000 härute.

Ska betala av lite mer på lånet, sen ska jag nog fråga min lilla bankkvinna om vi skulle kunna diskutera min värmesituation ;)

• Mirris

Skulle ju säga att varmvattenberedaren är endast inkopplad för varmvattnet.. det är inget av det som går ut i elementen!  Den är inställd på att hålla 70 grader, så den ger ju gött varmvatten. Och när jag eldar samtidigt, då kan sonen fylla ett badkar och jag kan duscha varmt utan problem.. fast den bara är på 75 liter.

• bizzziie

Mirris: Tack snälla för svaret! Är så intressant att se hur andra gör. Vi har bara bott här ett halvår så vi är ju ganska gröna på det här med vedeldning! Du gör ungefär som vi gör bortsett från att vi eldar upp till 85-90 innan vi börjar stödelda. Sen har vi ju en ack-tank med som hjälper till en hel del. Eldar vi upp till 90 grader och stänger till dragluckan när det är bara glöd kvar så håller sig värmen i alla fall i 7-8 timmar utan problem om vi inte har full skjuts till elementen (brukar ställa shunten på 3/10 vilket ger ca 20-21 grader i huset), sen sjunker ju temperaturen lite undan för undan.
    Vi har en varmvattenberedare i tanken på 250l med och vi är sugna på en ack-tank till, då bör vi klara oss bra mycket längre ändå!

Tack snälla för ditt svar!!

• Mirris

Avundsjuk jag blir på er med tankar :) 8-9 timmar håller sig INTE värmen här... 2-3 kanske.
    Vill ha tankar jag med... 2 st... men det får inte plats om ja ginte tar bort oljetanken!!

• vita stenen
    bizzziie skrev 2011-01-20 21:37:43 följande:
    Eldar du/ni i vedpanna? Svara i så fall på dessa frågor:

Eldar du/ni för både värme och varmvatten?
    Har du/ni någon/några ackumulatortankar? I så fall, hur många?
    Hur gör du/ni för att behålla värmen båda vad gäller vatten och radiatorer?
    Hur ofta eldar du/ni och vilken värme anser du/ni är optimal i pannan?
    Hur många kubik ved gör du/ni av med på ett år (ett år som har en normallång/kall vinter)?
    För och nackdelar med vedeldning enligt dig/er?

Ditt/ert bästa tips till en relativt nybliven ved-eldare?? =)
    1. Vi eldar för både värme och varmvatten
    2. Japp, tre stycken som är på vardera 750 liter
    3.--
    4.--
    5. Vintertid eldar vi varje dag, på sommaren en gång i veckan. Opptimal värme är 93 grader
    6. Mellan 30 och 40 kubik

Fråorna ovan har maken svarat på. Jag svarar på sista ;)

En klar nackdel är all tid som går åt till all eldning och såga ved. Emmellanåt känns det som att såga ved är det enda maken håller på med.  En annan nackdel är att det inte alltid finns varmvatten när jag vill duscha :( Maken försöker så gott han kan, men eftersom han jobbar skift så hinner han inte alltid med och speciellt inte när det har varit så kallt nu.

En fördel för oss iaf är att det är billigt då vi får veden gratis :)
  • lizzypizzy

Eldar du/ni för både värme och varmvatten? Ja

Har du/ni någon/några ackumulatortankar? I så fall, hur många? Ja, en

Har du/ni som har varmvattenberedare märkt någon större skillnad mot utan? Bara 95 l i pannan

Hur gör du/ni för att behålla värmen båda vad gäller vatten och radiatorer? Schuntstyrning

Hur ofta eldar du/ni och vilken värme anser du/ni är optimal i pannan? 1-2 ggr per dag beroende temp ute

Hur många kubik ved gör du/ni av med på ett år (ett år som har en normallång/kall vinter)? 30 kubik

För och nackdelar med vedeldning enligt dig/er? Tar mycket tid både för anskaffning och eldning. Fördelen är att det är biligt.

Ditt/ert bästa tips till en relativt nybliven ved-eldare?? =) Har du tid och ork är det kanon annars är det piss.

Svar på tråden Ni som eldar med vedpanna, se hit!!