• Anonym

Ni som fått utsättningssymptom av sertralin/annan SSRI

Snälla hjälp mig! Förra torsdagen slutade jag med mina sertralin. Jag hade varit uppe på 100mg och i ca 2 veckor gick jag ner till 50mg och sedan på torsdagen gick jag från 50mg till ingen alls. Jag vet att man ska trappa ur mediciner men jag orkade bara inte äta dem längre och kände mig stabil.

4 dagar gick och allt kändes jättebra. Sedan började det. Fruktansvärd huvudvärk, yrsel. Ser konstigt och får som "kickar" då det känns som hela jag hoppar till, dessa kickar är det läskigaste Nu har detta pågott i 4 dagar och idag vknar jag även och mår fruktansvärt illa. Jag vaknar även mycket om nätterna. Nu undrar jag om detta är utsättningssymptom?? Eller kan det vara någon annan sjukdom? Brukar det börja ca 4 dagar efter man slutat med tabletterna? Och viktigast hur jäkla länge håller det i så fall på??? Jag mår så sjukt dåligt och är nu livrädd att ångesten kommer tillbaka

• Svar på tråden Ni som fått utsättningssymptom av sertralin/annan SSRI
  • Anonym (hej)

Härda ut, det tog 1 månad ungefär för mig innan kroppen hade full ork igen efter avslutad medicinering.... Räkna med att känna dig helt knockad ett tag men tänk att du vet varför... så du kan finta "abstinensen".

• Anonym

Men mådde du såhär dåligt??? Idag mår jag verkligen jätteilla....huvudvärk och helt yr...

• Anonym (hej)
    Anonym skrev 2011-01-21 08:15:24 följande:
    Men mådde du såhär dåligt??? Idag mår jag verkligen jätteilla....huvudvärk och helt yr...
    Jag kunde knappt gå till toa utan stöd från min man... ungefär som intensivt graviditetsillamående och ungefär lika lätt att andas som höggravid, det är närmsta beskrivningen. Hade massa olika symptom... yrsel a la "sjösjuk"... inte kul, men DET GÅR ÖVER! Håll ut, ingen idé börja om nu om du frågar mig (men jag är inte läkare).
  • UntilTheDark

Jag tror du trappat ur alldeles för snabbt. Jag fick trappa ner på flera månader och ändå klarar jag mig inte utan medicin för mitt dåliga mående kommer tillbaka. Men de symtomen du har låter som utsättningssymtom ja. De kommer ju efter ett par dagar då all medicin lämnat kroppen så att säga...

• SnipSnapSnut

Jag vill inte börja om men ibland undrar man ju Nu har jag t.om. varit och spytt. Men det är ju på 8.e dagen efter att jag slutat....trodde allt skulle börja tidigare. När började ditt??
    Hade du också problem med sömnen? Att du sov ytligt och svårt att somna/somna om? Och en fråga till, gjorde du också ett abrupt slut i medicineringen eftersom du fick så starka symptom?

• Anonym (hej)
    SnipSnapSnut skrev 2011-01-21 08:32:16 följande:
    Jag vill inte börja om men ibland undrar man ju Nu har jag t.om. varit och spytt. Men det är ju på 8.e dagen efter att jag slutat....trodde allt skulle börja tidigare. När började ditt??
    Hade du också problem med sömnen? Att du sov ytligt och svårt att somna/somna om? Och en fråga till, gjorde du också ett abrupt slut i medicineringen eftersom du fick så starka symptom?
    Jag gick från 50 mg till 0...
    Jag har också spytt, kaskadspyor.
    Jag tog insomnande vissa kvällar, hade nämligen alldeles för svårt att ens gå ut och få frisk luft på flera veckor och då börjar man ju såklart klättra på väggarna. Jag mådde inte dåligt psykiskt eftersom jag visste ju vartifrån allt kom. Men kroppen var "inför döden", så kändes det...
  • Anonym (intebra)

Hej!

Jag har också slutat med sertralinen men drabbats av fruktansvärda utsättningssymptom. hur lång tid tar det innan det går över? Jag åt 25mg i ca 4-5v. slutade eftersom det "förändrade mig", blev känslokall, sket i omgivningen, "ond" liksom, inte mig själv mao. Nu när jag slutat har helvetet brakat loss med hemska utsättningssymptom. Läkaren sa att jag åt så liten dos att jag kunde sluta abrupt, så dum som jag var lyssnade jag såklart på läkarens ord.... Gick från 25mg/per dag till 0..... även om det var så liten dos så borde man trappa ner lite taget (man reagerar ju olika och är ju olika känslig), iaf jag blev påverkad av det. Har huvudvärk och humörsvägningar, ont i magen, går på "helspänn", rädd om nätterna, är nervös och uppe i varv, på kvällen får jag nästan hallucinationer eller är på helspänn/rädd iaf :-/ nästan psykosaktigt. :-/ mår skit nu och kan inte vara normal känner bara ilska och är arg hela tiden, vill be världen eller alla dra åt skogen (dra åt H*vete), familj, vännre mm. är på dåligt humör utan att förstår varför :((( under 1v. har jag hunnit "bli av med". eller krossa två gamla vänskapsrelationer, en flört som tidigare gått bra/gått på räls, kommit i bråk med okända msk, mm och allt har bara gått utför, så nu vågar jag inte träffa någon förens dessa symptom försvinner. Innan dess/eller tidigare har ALDRIG bråkat med nån, varit otrevlig, etc. överhuvudtaget, så på en vecka så har så mkt hunnit förstöras o kommer inte få tillbaka dessa relationer pga mitt beteende, SÅ AKTA ER FÖR SERTRALIN FÖR DET ÄR SJUHELVETES DÅLIG MEDICIN SOM BARA FÖRSTÖR!!!! förstörde mitt liv iaf. eftersom jag nu i efterhand inte kommer kunna fixa "dessa" relationer. När man är under påverkan av något, hur vet man/eller hur ska man själv veta hur man beter sig,eller varför man beter sig som man gör... det vet man ju inte... så kanske finns positiva erfarenheter av sertralin, men för mig har det iaf inte funkat. utan bara gjort saker värre.

Hoppas bara på att detta går över snart, och hur lång tid efter att man slutade med medicinen behöver man vänta? :/

• Anonym (Yrboll)

Jag har slutat med sertralin nu, åt 25mg i 2v och sen 12,5 mg i 5 dagar sen slutade jag.

Extrem!!!! Yrsel nu.

Men inget annat utom det, men det är jätte jättejobbigt :(

Har haft så i 4 dagar nu. När går det över tro??

• Anonym (Yrboll)

Jag har slutat med sertralin nu, åt 25mg i 2v och sen 12,5 mg i 5 dagar sen slutade jag.

Extrem!!!! Yrsel nu.

Men inget annat utom det, men det är jätte jättejobbigt :(

Har haft så i 4 dagar nu. När går det över tro??

• Fredrick

Oj vilka små doser ni tagit... Jag har ätit 200nr i 4-5år

Började trappa ut för två veckor sen.. Trappar 50mg varje vecka och nu tredje vecka börjar det kännas som hela ja är elektrisk.... Men d är lugnt vet ju vad det beror på...

• nonameingetnamn

Har ätit sertralinet i 3 år snart, trappadde ner från 150mg till 100 förra sommaren, nu är det meningen att jag skall börja trappa ner ivår för att helt gå ifrån medicinen.

Saken är den att jag haft en hektisk hälg, glömde ta medicinen i lördagst före jag for hemifrån, väl hemma söndagkväll lämnade jag bort den. Dock glömde jag den igen måndag morgon före jobbet. Tyckte igen det var försent att ta den efter 18 på kvällen.

Men fyjävlar vilken natt jag haft och mår fortfarande som om jag skulle ha den värsta baksmällan i mannaminne. Kallsvettas, kallt/varmt, totalt utmattad, ingen koncentrationsförmågam, ingen sömn, bara ligger och vrider mig. Stundvis mår jag dålit och skulle vilja spy, dock inte spytt hittills. 

Psykiskt mår jag nog inte sämre, förutom att det ju inte är trevligt med alla dessa fysiska besvär. Tog 100mg imårse igen, hoppas besvären försvinner tills kvällen.

• Sprinklern

Jag har ätit Sertraline nu i lite över ett år, 100mg/dag.

Slutade tvärt i lördags då medicinen tog slut och jag inte fått någon läkartid.

Stämmer med ovanstående, har fått några fruktansvärda utsättningssymptom med en spya ikväll bland andra.. "Ryck" i hjärnan känns det som, lyckas inte vara riktigt närvarande, typ som att jag ser mig själv utanför kroppen, sover konstant utan ork till att ens gå ner till affären.

Riktigt dumt av mig att sluta tvärt, känns som att kroppen stänger av.. Och säger som en annan- Börja inte med skiten vad ni än gör!

• Timeforchange

Jag slutade med Sertralin för fem dagar sedan. Nedtrappning har skett långsamt under cirka tre veckor från 50 mg. Har sedan en vecka haft symtom som (utsättningssymtom) som yrsel, känsla av att jag är starkt berusad, stickningar och domningar. Kan knappt köra bil. Någon som känner igen sig i detta? Känns som det är outhärdligt! ????

• Hasse81

Hej på er!

Jag va rejält i båtten i 9 månader efter min utbrändhet, så började med Sertralin. Allt blev fort mkt bättre för mig. Efter ett år på 50 mg gick jag till 100 och använt det nu i 4 år sammanlagt. För en månad sen provade jag sluta med det. Gick från 100-50 direkt, och jag började må väldigt konstigt. Nedstämd, ryckningar och stickningar i kroppen, mardrömmar osv. Det gick till sig efter 3 veckor ungefär. SEN nästa steg från 50-0 kan jag säga att jag aldrig mått så dåligt. Konstant bakfull typ i en vecka, ångest, arg stundvis så mkt jävulst utan att veta varför, mardrömmar, så sjukt svårt att somna, svettningar m.m. Efter två veckor börja det värsta ge med sig. Nu tredje veckan har jag fortfarande väldigt mkt elstötar i huvve, väldigt svårt att sova. Får "fallkänslor" precis när jag ska somna, ja..största problemet fortfarande är sömnen. Hjärnan blir som inte trött och dessa elstötar stör sömnen känner jag.

Någon som känner igen sig? Till det bättre är att jag fortfarande mår relativt glatt och har ork som vanligt, men dessa symtomer börja ta knäcken på mitt humör känner jag. Sjukt irriterande.

Mvh Hasse.

• Ser0tonin
    Anonym skrev 2011-01-21 08:10:25 följande:

4 dagar gick och allt kändes jättebra. Sedan började det. Fruktansvärd huvudvärk, yrsel. Ser konstigt och får som "kickar" då det känns som hela jag hoppar till, dessa kickar är det läskigaste Nu har detta pågott i 4 dagar och idag vknar jag även och mår fruktansvärt illa. Jag vaknar även mycket om nätterna. Nu undrar jag om detta är utsättningssymptom?? Eller kan det vara någon annan sjukdom? Brukar det börja ca 4 dagar efter man slutat med tabletterna? Och viktigast hur jäkla länge håller det i så fall på??? Jag mår så sjukt dåligt och är nu livrädd att ångesten kommer tillbaka

Det är definitivt utsättningssymptom. De s.k "kickarna" kallas för brainzaps och är vanligt att man får vid utsättning och ibland även vid insättning av SSRI/SNRI/NaSSa. Jag har fått det otaliga gånger. Mycket obehagligt. Andra märker oftast inte av det förutom när man håller på och pratar så stannar talet för en mikrosekund så det låter som man stammar. En gång fick jag en kraftig så jag ryckte till ordentligt och tömde halva glaset jag höll i Skrikandes

Jag tror du kommer slippa dom helst efter 2-3 veckor. Beroende hur lång tid det tar för din kropp att reglera serotoninnivån. 
  • Embla De Farfalla

Håller på och trappar ner nu.

Jag har käkat 50 mg i kanske fyra månader och har senaste två veckorna ätit 25mg.

Jag har upplevt många liknande symptom som ni, enda annorlunda är att jag sover som en stock, drömmer som faan, vaknar självmant först efter 12 timmar och inte 8 som det var innan medicinen, och så är jag alltid trött.

Det här är sjukt jobbigt, men oavsett om man vill se det så eller inte så är antidepp/ångest whatever en drog. En bra drog förvisso, men man får abstinensbesvär. Får komma ihåg att vi är starka som tar oss igenom det och att vi snart är "normala" igen.

Har läst en uppsjö av rapporter, i värsta fall har dessa symtom hållit i sig i tre månader, så håll ut!

• Anononmyn

o va glad jag är att jag hittade denna tråden! 

jag har ätit Sertralin 100mg i tre år och vill nu minska och helst bli av med eländet om det går, jag är inne på 3:e veckan på dosen 75 mg nu.

Just det här att det liksom "kliar" inne i hjärnan på sidorna av huvudet, ja kanske elektrisk är en bra beskrivning, och jag får en eller ett par "körare" om dagen, då jag helt enkelt måste ligga ner, sova eller bara ligga med slutna ögon medans det "kör färdigt" -kittlar i hjärnan och lite illamående -det tar ungefär en timme för det att gå över. 

Blä! Vad orolig jag blir att minska framöver när jag läser att många får problem när man slutar helt, är det någon som har slutat med setralin och börjat med någon annan liknande medicin, som inte har de hemska biverkningarna sexuellt?

Och har det isåfall gått bra/blivit bättre/mår man bättre av?

• t0b

Hej!

Ska försöka trappa ner på cipralex. Har försökt många gånger, Skulle gärna diskutera detta med någon privat,

Behöver all hjälp jag kan få då jag verkligen vill bli av med dessa..

Mejla mig gärna på tob.wallen@gmail.com

Svar på tråden Ni som fått utsättningssymptom av sertralin/annan SSRI