• Philippa

Mycket liten 4,5 åring....

Min son är 4,5 år och väger 16 kg och är bara 100 cm långt..... Han ser ut som en liten treåring....

Han följer sin kurva dock på det understa strecket.... jag ger massa extra fett i maten och han äter som en häst ofta....

Han föddes 10 veckor för tidigt och vägde bara 1130 gram.... men ska han vara så liten hela livet??

Bör jag oroa mig?

• Svar på tråden Mycket liten 4,5 åring....
  • Busbellan

Visst är han ganska lite för att vara 4,5 år, men jag tycker nog inte vikten är så låg i förhålande till längden
    Så länge han mår bra så skulle jag inte oroa mig det minsta, men visst är det möjligt att han även fortsättningsvis kommer vara liten.
    Men utan några som ligger under och över medel så skulle det ju inte behöva finnas nån medelkurva

Min dotter var 99 cm och vägde 13 kg vid 4 år och visst hon är ortfarande liten och smal nu som 11-åring, men hon mår bra

Mamma till Nora, August och Ella
  • viseversa

Fast alla människor är ju olika långa ellerhur? Vuxna har ju itne samma längd heller! Har en bekant som har en 3,5 åring som har st 92 i kläder(som en två åring mao) Hon är fullt frisk men tillhör helt enkelt dom kortare. Inge konstigt med det. Och nej hon är inte prematur.

• Philippa

Visst förstår jag er, men jag tycker det inte lika "hemskt" när flickor är små, jag tror ändå att pojkar "lider" mer av litenhet.... eller?

• Takid

Min kille har precis fyllt 5 år och väger mellan 15 och 16 kg. Han är ca 105 cm. Ingen stor grabb heller, trots att både jag och pappa är relativt långa (172 och 182 cm). Men han följer också sin kurva och pappa var minst i klassen upp på högstadiet. Jag försöker att inte oroa mig, men visst funderar man lite på det ibland... Men han är pigg och kry som en nötkärna .

• viseversa
    Philippa skrev 2011-01-21 09:05:23 följande:
    Visst förstår jag er, men jag tycker det inte lika "hemskt" när flickor är små, jag tror ändå att pojkar "lider" mer av litenhet.... eller?
    Äh han växer nog ifatt ska du se!
  • martinan

precis samma här. när vi va på mätning och vägning när killen var 4,5 var han 99 cm lång och vägde 14 kg. 
    när han var 3 år kunde han ha 86 i klädstorlek. 

nu kan han faktiskt ha 104!! 

min kille ska fylla 5 nu om nån månad men jag upplever det som att han måste ha växt nån cm på längden och han är bara 5 - 10 cm kortare än dem andra killarna. innan var det ett huvud kortare... fortfarande väger han under 15 kg.

men hans pappa är bara 172 och jag är 165 så enligt kurvorna är han som han borde efter våra längder.. 

och vår kille var normalstor när han föddes 3200 g och 50 cm v39+6. 

men sen kan dem ju växa i perioder. i somras växte min 7 cm. innan sommaren var han som sagt huvudet kortare än kompisarna och nu är det bara 10 cm :) 

• ashera

När min son var 4 år vägde han 15,4 kg och var 102 lång.
    Vid nästan 6 år 17,5 kg och 112 lång. Han hör nog till de minsta i sin förskoleklass, men det finns fler som är små och smala.
    Dottern är också liten, 13,6 kg och 99 cm vid 4 år.
    Hos oss är det lite av ett släktdrag, men ingen är liten som vuxen,  även om många är smala så är vi normallånga. Så jag tror mina kommer växa till sig senare. Så länge barnen mår bra så är allt som det ska tänker jag.

• Pruttiluskan

Min lilla dotter kom jag först fram till att hon hade laktos...(trodde först de var magsjuka stup i kvarten från dagis)
    Sen trodde ja de gav henne laktos på dagis även fast jag lämnat intyg för hon var lite gasig i magen efter hon varit där ett bra tag framöver.
    Sen var det en som nämnde gluten...ja kolla upp symtom & kände mig själv träffad delvis med att ha svårt att gå upp i vikt....dottern var jättekänslig även mot de!

Kolla info om gluten & se ifall du känner igen en del där. =)

• AnkiC

Min son är 4 år och 3 månader, väger 14 kg och är under 100-strecket skulle jag tro. Drar 98 i klädstorlek. Han är liten och smal men äter bra och mår bra. Alla är vi olika. Han har att brås på också.

Har dock tagit test mot gluten och laktos då han varit lös i magen i perioder. Har börjat ge honom laktosfri mjölk och inbillat mig att det är bättre.

• ELI 79

min son är också 4.5 år och han var normalstor när han föddes han är bara 102 cm lång o väger 17 kg. han tas också för en treåring oftast...

Svar på tråden Mycket liten 4,5 åring....