• Virriga V

Vilken framåtvänd bilbarnstol till 3,5-åring?

Vilken framåtvänd bilbarnstol är lämpligast till en 3,5-åring på drygt 15 kg?  Är väl medveten om att det är för tidigt att vända honom men ska bara användas som extrastol vid ett fåtal tillfällen.

• Svar på tråden Vilken framåtvänd bilbarnstol till 3,5-åring?
  • April Mamma

Det finns många bra (och dåliga..) på markenaden. Bäst är att åka till tex Babyproffsen och få hjälp där.
    Vi har en Britax Römer till 6 åringen, den var inte så dyrt, runt 1900 kr kostade den. En jättebra o stabil stol.

• Cecci78

Du får du nog prova så att han inte är för kort eftersom han är så liten, hur lång är han? Annars finns ju Britax Two Way som är en rymlig bakåtvänd stol o den får han garanterat plats i och den är enkel att montera.

Jag tycker Britax Kid Plus eller Cybex verkar vara de bästa framåtvända (bra sidoskydd) och nu får du ursäkta men en så liten hade jag aldrig chansat o satt fråmvänt ens ett den kortaste lilla sträcka.

• Finesse

Det finns britax two-way och britax multi-tech som är dom STÖRSTA bakåtvända bilbarnstolarna.. nånting annat ska inte en 3½ åring ha.. så tyvärr kan jag inte svara nåt annat.

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Sanne 86

Tycker att britax multi tech är en bra stol som går att vända framåt när de är så dags.... Vi ska antagligen köpa oss en till så vi har en i varje bil.... Tycker den verkar vara den bästa stolen på marknaden.... Och plusset är juh att man kan ha den så länge, från 9 månader till 8 år!!! =)

• Eleonor01

Vänd inte på barnet förrän det är mycket äldre än så!! Nacken klarar inte en krock på samma sätt som en vuxen!!

Snälla tänk på barnen!

• Cecci78
    Sanne 86 skrev 2011-01-21 19:12:30 följande:
    Tycker att britax multi tech är en bra stol som går att vända framåt när de är så dags.... Vi ska antagligen köpa oss en till så vi har en i varje bil.... Tycker den verkar vara den bästa stolen på marknaden.... Och plusset är juh att man kan ha den så länge, från 9 månader till 8 år!!! =)
    Den är riktigt dålig att ha framåt, den väger bly och få all den vikten i ryggen vid en krock är inte bra. NTF rekommenderar att köpa en riktig bältesstol när det är dags att vända framåt. Du behöver ju ändå köpa en bältesstol när multi techen är urvuxen, den är väl bara till 25 kg även framåt? En bältesstol är ju till 36 kg.
  • MammaHela

Hur lång är two-wayen från sitsen upp till högsta bäletshålet?

Min tjej som blir 4 i maj verkar ha väldigt lång överkropp och korta ben. För hon får inte plats i den stolen vi har nu som räcker till 25 kg. Bältena är för långt ner och hon får jätteont när vi åker. Det jag kan göra för att förhindra det är att släppa på bältet, men då skyddar det inte alls. Det sitter verkligen så hårt att axlarna är ca 5 cm ovanför där bälterna kommer ut.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Kodia
    MammaHela skrev 2011-01-21 19:23:56 följande:
    Hur lång är two-wayen från sitsen upp till högsta bäletshålet?

Min tjej som blir 4 i maj verkar ha väldigt lång överkropp och korta ben. För hon får inte plats i den stolen vi har nu som räcker till 25 kg. Bältena är för långt ner och hon får jätteont när vi åker. Det jag kan göra för att förhindra det är att släppa på bältet, men då skyddar det inte alls. Det sitter verkligen så hårt att axlarna är ca 5 cm ovanför där bälterna kommer
    Vet inte, men mina barn (och de jag läst om här på FL) har alla kunnat sitta i den tills de var 115-120 cm. Hur lång är din dotter?
  • Virriga V

Han är 92 cm och hemma åker han alltid bakåtvänt utan problem och ska så göra ett bra tag till.
    Men nu vill mormor ha en stol för att tex hämta på förskolan om hon får tillfälle (ej planerat), då de ej har stolen monterad i bilen anser jag att det är mindre risk att montera en bältesstol fel. Att han åker i en ev. felmonterad bakåtvänd känns inte hellre bra.
    Be Safe iZi Up X2 har jag kollat lite på, verkar väldigt enkel.

Svar på tråden Vilken framåtvänd bilbarnstol till 3,5-åring?