Någon som äter sertralin här?
Har fått det rekommenderat och utskrivet, men vill inte, vågar inte.
Rädd för alla möjliga saker och har alltid varit emot piller över huvudtaget.
Finns någon som äter det här, mot/för vad och hur har det fungerat?
Har fått det rekommenderat och utskrivet, men vill inte, vågar inte.
Rädd för alla möjliga saker och har alltid varit emot piller över huvudtaget.
Finns någon som äter det här, mot/för vad och hur har det fungerat?
Jag har ätit Sertralin i ca 5 år med något års uppehåll efter att ha provat runt 10 andra olika antidepressiva. De funkar utmärkt för min ångest/depression och jag har inte en enda biverkning. Var inte rädd för medicinerna, prova, funkar de inte eller du får någon biverkning så är det bara att sluta. Det är inte farligt. Det som hänt med de andra jag har testat är att de antingen inte haft någon effekt alls, en sort fick jag utslag av som försvann direkt när jag slutade ta dem, och en sort kände jag mig "hög" på som om jag var lite onykter. Försvann också direkt så fort jag slutade ta dem.
Tack för ditt svar. Faktiskt ett av de få som jag läst som låtit så positiv. Sökt lite på nätet och hittat andra människors uttalanden och jag tycker det mest låter negativt. Folk har fått värre symtom, mer panik, mer ångest, yrsel, självmordstankar osv. Jag fattar ingenting, hur kan tabletter som ger så mycket biverkningar vara nåt positivt. Men men, just nu har jag några bra dagar, det blir värre, det vet jag och då kommer väl stunden då jag inte tycker jag har nåt annat val än att prova ändå. Avvaktar några dagar till, men jag är tacksam för svaret, det var skönt att höra att det funkat bra för någon i alla fall.
Det är ju så att antidepressiva funkar väldigt olika på olika människor, och många av de andra jag har provat som inte har haft någon som helst effekt på mig fungerar jättebra för andra. Likadant är det med Sertralinet. Om man redan mår pyton är det hur som helst värt att prova och även om de inte skulle fungera så är ingen skada skedd. Bara att sluta i såfall. Antidepressiva är ju inte heller beroendeframkallande på något sätt.
sertralin har jag ätit nu i tre månader. fungerar mot depression på mig, den försvann direkt. Men ångesten är kvar.. den funkar inte mot det (på mig)
Fick det utskrivet när jag var 14 och jag åt det i ungefär två år, det hjälpte verkligen mot min depression panikångest och mina självmordstankar. Sedan hade jag ett uppbehåll på ett och ett halvt år för jag trodde att jag klarade mig utan det, men jag blev deprimerad väldigt fort efter jag slutade, så jag började igen. Nästan två veckor efter jag började äta sertralin för andra gången mådde jag otroligt mycket bättre och jag äter det fortfarande och kommer fortsätta göra det så länge jag känner att jag behöver. Sertralin gör mig stabil i mitt mående, lugn, tar bort diverse mardrömmar och "flashbacks", förut hatade jag alla människor runtomkring mig och nu är det rena rama motsatsen, det tar bort mina självmordstankar, hjäper mig att koncentrera mig och jag mår helt enkelt mycket bättre! Jag har inte haft en enda panikångestattack under tiden jag ätit sertralin. När jag har börjat och slutat äta sertralin har jag fått små biverkningar som yrsel, illamående, ledvärk och dylikt, men det är uthärdligt och försvinner efter tre, fyra dagar. Helt klart värt det!
Innan jag började äta sertralin läste jag också om det på internet och hittade en rad skräckhistorier, men om jag vore du skulle jag testa! Mår du inte bättre är det troligtvis inte rädd medicin för dig och du får helt enkelt testa vidare. Min pappa fick testa ungefär 10 olika mediciner innan han hittade rätt!
Lycka till TS!
Tusen tack för fler svar, jag behöver verkligen stöd i detta på många sätt för jag känner mig jätterädd.
Stämmer så bra in på mig det som "go for it" skriver om att hata alla i sin omgivning. Nästan alla hatar jag, eller för att uttrycka det lite mildare, nästan alla människor irriterar mig enormt mycket. Hittar fel på alla människor och min vänskapskrets har minskat och jag börjar oroa mig för om det ska finnas några kvar efter att jag sållat ut dem en efter en. Har också mycket mardrömmar eller stressdrömmar och det vore skönt att få sova stressfritt på natten.
Jag har ett väldigt starkt känsloliv, gråter lätt och blir lätt (alldeles för lätt och för ofta på sista tiden/åren), men blir också sjukt glad (fast väldigt sällan nu för tiden och väldigt korta stunder). Jag rörs lätt av andras öden, vare sig det är lycka eller olycka och någonstans har jag alltid varit glad för mitt rika känsloliv. Jag är rädd att det trubbas av. Jag vill ju gärna välja själv vad som ska trubbas av, t ex min ilska. Men annars...jag vill gråta och jag vill känna mig galet lycklig av att se en hund rusa glatt efter en pinne, eller när de första löven kommer på våren osv.
Har fått för mig att jag ska bli nån slags robot, en annan person utan känslor. Det här tillhör mitt problem förstås, oro och ångest över allt som jag inte har kontroll över. Men är tacksam för att några själar förbarmar sig och skriver om bättre upplevelser. Det ger mig känslan av lite mer koll och det kommer jag behöva om jag ska ta steget.
sertralin har jag ätit denna svängen sedan i oktober, mår mycket bättre idag
Jag har som sagt tagit Sertralin i ca 5 år sammanlagt och andra antidepressiva 2-3 år. Jag har inte blivit avtrubbad på något sätt av någon av dem. Det enda som har försvunnit för mig är den hemska avgrundsångest jag tampats med, som jag inte ens upplever som en känsla utan som att mitt nervsystem löper amok. Den försvinner, men alla andra normala känslor blir kvar och blir lättare att känna utan ångesten - glädje, ilska, sorg... alltihop.
Åt sertralin en kort period för några år sedan då jag mådde extremt dåligt. Den hjälpte inte utan gjorde mig sämre och en månad efter jag börjat ta dom försökte jag ta mitt liv. Jag slutade ta dom då.
Nu fick jag dom utskrivna igen och har ätit dom sen nyår men så höjde jag dosen från 100 till 150 och då fick jag någon konstig biverkning som gjorde att min hals svullnade upp. kändes som att någon försökte strypa mig. Så jag ringde läkaren som bad mig ta en lägre dos ett tag. Men jag har inte vågat mig på dom igen. Har varit utan i 2 dagar nu och halsen är normal igen.
Vet inte om jag ska våga fortsätta med dom eller inte.
Har även sobril mot ångesten och panikattackerna. Dom hjälper dom föga om jag inte tar en hög dos så jag blir drogad på dom.
Sertralinet har jag inte känt av alls denna gången mer än biverkningen.
Du får testa dig fram, för vissa funkar det, andra inte.
det där med att man blir avtrubbad och inte kan känna känslor... så kände jag mig faktiskt i början när jag började med sertralin. Men det försvann efter några veckor. nu mår jag mycket bättre. men ångesten är kvar