• CTMT

Hur yttrar sig äppleallergi?

Jag undersöker om min 2-åriga dotter möjligtvis är lite känslig för just äpple. Senaste tiden när hon ätit äpple så har hon haft diarré. En morgon bytte jag 6 diarréblöjor före lunch! Men jag kan även tillägga att hon varit förkyld och en förkylning kan ju sätta sig i magen och tarmarna också så man samtidigt blir lite magsjuk.
    Så det kan ju vara en ren slump!

Men ni med erfarenhet av äppleallergi - hur har det yttrat sig på er/era barn? 

Hon har inte haft diarré på 1 dygn nu, men samtidigt har jag hållit uppe med äpple i 2 dygn bara för att testa (hon äter ibland 1 äpple om dagen, men annan frukt också förstås och inte för mycket av det, men just äpple tycker hon om!) 

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Svar på tråden Hur yttrar sig äppleallergi?
  • Santon

Jag är allergisk mot äpplen och det visar sig som magont, diareer, och illamående/kräkningar. Är även allergisk mot björk och dessa två allergier hör ihop. Andra stenfrukter också...det har blivit mer och mer för varje år. Plommon, päron, nektariner etc... När jag var liten var det "bara" just äpplen.

• CTMT
    Santon skrev 2011-01-21 15:51:14 följande:
    Jag är allergisk mot äpplen och det visar sig som magont, diareer, och illamående/kräkningar. Är även allergisk mot björk och dessa två allergier hör ihop. Andra stenfrukter också...det har blivit mer och mer för varje år. Plommon, päron, nektariner etc... När jag var liten var det "bara" just äpplen.
    Okej. Inga kräkningar här (som tur är), men det kan yttra sig i enbart diarrér också? För hon mår ju bra för övrigt förutom lite förkylning!

Kan det vara skalet på äpplet som kan vara problemet och kanske inte själva äpplet i sig? Jag själv kan uppleva att det kliar mycket i halsen när jag äter äpple med skal, men utan skal känns det betydligt mindre nämligen. 
  • Purpurbräcka

På mig kliar det i munnen när jag äter äpple. Det här började någon gång i 25-årsåldern. Jag har inte gjort något allergitest, men jag har antagit att jag är allergisk.

Dessutom har jag, åtminstone sedan tonåren, ofta blivit lös i magen av äpple. Det har jag alltid trott berodde på att det hade samma effekt som t.ex. katrinplommon, ärtsoppa m.m.. Intressant att läsa att det kan vara allergi!

• Santon
    CTMT skrev 2011-01-21 15:55:04 följande:
    Okej. Inga kräkningar här (som tur är), men det kan yttra sig i enbart diarrér också? För hon mår ju bra för övrigt förutom lite förkylning!

Kan det vara skalet på äpplet som kan vara problemet och kanske inte själva äpplet i sig? Jag själv kan uppleva att det kliar mycket i halsen när jag äter äpple med skal, men utan skal känns det betydligt mindre nämligen. 
    Ja, skalet kan vara boven. Jag kan äta tillagade äpplen såsom i kakor, äppelpaj osv..
  • CTMT
    Purpurbräcka skrev 2011-01-21 15:59:00 följande:
    På mig kliar det i munnen när jag äter äpple. Det här började någon gång i 25-årsåldern. Jag har inte gjort något allergitest, men jag har antagit att jag är allergisk.

Dessutom har jag, åtminstone sedan tonåren, ofta blivit lös i magen av äpple. Det har jag alltid trott berodde på att det hade samma effekt som t.ex. katrinplommon, ärtsoppa m.m.. Intressant att läsa att det kan vara allergi!
    Ja intressant! Och än mer intressant att upptäcka! Jag har aldrig gett min dotter så mycket äpple nämligen förrän nu när jag upptäckte hur mycket hon älskar det (men aldrig mer än 1 äpple om dagen), och aldrig förr har hon haft så dålig mage vid förkylning, bara vid maginfluensa och då kräks hon ju också...
  • liar

Min björkpollenallergi ligger till grund för min överkänslighet mot äpple då björkpollen och stenfrukter är släkt. En så kallad korsallergi och ingen ren äppelallergi. Min kropp tror helt enkelt att jag äter björk när jag äter äpple. Detta gäller i mitt fall alla stenfrukter samt råa rotfrukter. När dessa tillagas så försvinner det protein som kroppen tror är björkpollen och jag får inga besvär. Samma gäller i mitt fall även de flesta nötter, dock inte jordnöt då det är en baljväxt. Det betyder i mitt fall att jag inte har en renodlad nötallergi som kan vara rent dödlig om det vill sig illa utan en korsallergi. Jag tar inte skada utan får "bara" obehag i form av klåda i hals och i och kring munnen tex.

Svar på tråden Hur yttrar sig äppleallergi?