• enlitenbitkaka

Hur ska man klä en sommarbebis?

Bebisen är ju (än så länge) enligt UL beräknad till 31/7...minns att det i somras var ruggigt varmt i slutet av juli/början av augusti. Hur klär man en bebis som föds vid den tiden?

Ska man klä dem i brallor, långärmad body och tunn mössa? Eller ska de bara ligga i blöja?

Börjar bli shoppingsugen men blir som ett frågetecken när jag står i butikerna....VAD ska man köpa till en sommarbebis??

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Svar på tråden Hur ska man klä en sommarbebis?
  • patti87

bebisen ska ju överhuvudtaget inte vistas i solen..
    utan vagnen ska vara skyddad mot solen..

min pojke föddes i juni 2009 och jag klädde honom ibland i kortärmat ibland i långärmat..
    berodde helt på hur varmt det var ute..om det var extremt varmt blev det kort byxor och tunn body lång/kortärmad.

mössa hade han dom första dagarna..minns inte hur länge..hmm
    men 1-2 tunna mössor kan du ju köpa, och body.. body hade vi massvis :)
    sen kan du ju köpa tunna långbyxor och sen kanske korta..

hade han kortärmat så hade jag alltid en munk jacka med luva till ifall det blev lite kyligare.

sen kan du ju köpa tunna trumpor..fast var det väldigt varmt så var han utan strumpor :)

hade även alltid en tunn filt med mig ute (ifall att)

men som sagt..man ska helst undvika och vistas i direkt sol..

lycka till med shoppingen ;) kul med bebis kläder!!!

• rockmama

jag födde min bebis i juli 2010
    och jag klädde honom i långärmad eller kortärmad body och strumpor och mössa till att börja med.
    men när han sov på nätterna hade jag kortärmad body och strumpor.
    jag hade byxor på honom när vi åkte bil för att inte bältet på bilstolen skulle skava.
    men det är alltid bättre att klä dem för mycket än för lite för blir det för varmt kan du ju klä av bebin i stället.

så gjorde jag i alla fall:)
    och om det blir geting år som i sommras sätt på nät över vagnen för det vet jag många som inte gjorde i sommras och deras barn blev stukna av getingar!

lycka till :)<3

• Hoppfull84

funderar på samma sak!
    man vill ju ha dom påklädda men man vill samtidigt inte att de ska svettas.
    jag har funderat på om de där plysh-byxorna med mudd (typ från lindex som alla bebisar har) om de blir för varmt mitt i sommaren och om man skulle försöka hitta byxor i tunnare  svalare tyg?

har sett att det brukar finnas typ bodys fast med kort ärm och korta ben på, är det för avklätt att ha kortärmat/kortbyxa på en nyfödd?
    gissar att man ska ha tunn hjälmmössa/solmössa på huvudet.

är det ok att låta en nyfödd ligga i bara blöja, strumpor och mössa i liggvagnen om det är supervarmt? självklart har man med några tunna filtar att lägga om ifall det skulle bli svalare, men är det ok att låta bebis ligga så avklädd om det är varmt?

hoppas att det kommer några mamma-proffs med tips!

• Bonanza

Min son är född i juni och det var sjukt varmt då.

Var det riktigt varmt hade han bara blöja på sig. Även ute i vagnen osv. Var det bara "sommarvarmt" så hade han kortärmad body eller en t-shirt. Var det kallare så hade han vanlig body + byxor. Var det kallt så tog vi på en övertröja. Låg han i vagnen så hade han ingen mössa. Tog vi upp honom så hade han en mycket mycket tunn bomullsmössa precis i början.

De allra felsta klär sina barn alldeles för varmt, inte för kallt!

• enlitenbitkaka

Självklart ska han inte få vara direkt i solen Men vi kommer vistas ute varje dag i ur och skur så behöver ju en garderob för alla väder!

Har för mig att jag läst någonstans att små bebisar inte kan reglera sin kroppstemp. så bra? Men om det är 25 grader i skuggan - kan man ha en korträrmad body, tunna brallor/shorts då? Eller behöver de ens brallor när det är så varmt?

Och hur länge använder de de olika storlekarna? Vet inte hur mycket av varje storlek man ska köpa iom att hösten kommer snart efteråt.

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • rockmama

jag köpte tunna byxor på barnens hus i märket pippi eller vad det heter. som är jätte svala och sköna.
    så dem körde jag med i sommras.

• patti87

köp lite av varje så blir det nog bra

man lär sig snabbt  :)

• marcitron

Jätte bra tråd! Får också liten i Juli :) Kan vara bra att ha lite kött på benen när man handlar kläder så att det varken blir för varmt eller för kallt.

En fråga ca hur länge har bebisen storlek 50-56?

Besök vår gravidblogg på -> www.litenbebis.se
  • sarsparis

Hej kompis Flört

En varm dag kan barnet bara ha blöja. annars är kortärmade bodysar bra, likadant bodysuits med korta ärmar och korta ben. sen är tunna byxor och tunna långärmade byxor bra. Sen är det även bra med en tunnare filt och en lite tjockare då kan man lätt relgera värmen. Velour skulle jag inte rekommendera, tunna byxor ska de va.
    En tunn hjälmössa kan vara bra till kyligare kvällar, likaså en kofta eller munkjacka.

Storlek är svårt att sia om. Min son sov var 50 cm och 3.6 kg hade inte 50 mer än 3 veckor och 56 i typ 3 veckor. Vissa barn kan aldrig ha 50 för att de är för små, eller för stora. Det bästa är att köpa lite av 50 och 56 och komplettera när barnet väl är fött.

Som någon annan skrev, man klär ofta på bebis för mycket än för lite kläder.

• rockmama

jag köpte bara stl 50 på två bobys och två byxor sen resten 56. sen fick jag massor.
    min lilla kille kunde ha 56 tills han var 3 månader så han är ganska liten men nu efter 6 mån växer han som bara den.

Svar på tråden Hur ska man klä en sommarbebis?