• KMJ

Ert bästa råd ang. lättare brännskada?

Min lilla två-åring brände sig på handen. Inget att åka till akuten för, men det gör ju ont. Nu tittar hon på film och har handen i kallt/ljumet vatten.

Vad har ni för råd hur man ska behandla det? Kommer ju göra ont i natt kan jag tänka mej.

• Svar på tråden Ert bästa råd ang. lättare brännskada?
  • Boel1

Det är inte så mycket annat att göra än att ha handen i kallt/ljummet vatten och vänta på att det går över! Man ska inte ha på någon salva e.dy, gör det jätteont får man väl ge alvedon, men är det bara en liten brännskada så är går det nog över snart!

• marcitron

Aloevera kräm om du har. jag jobbar i kök så jag bränner mig stup i kvarten klumpig som jag är. Vi har ju special krämer/salvor och så men åk till apoteket  finns massa bra salvor :)

Besök vår gravidblogg på -> www.litenbebis.se
  • Jojile

Jag hade sonen i knät lääänge när han hade bränt alla fingertoppar på spisen. Hans hand låg i vatten som var ljummet och lite åt det kalla hållet. Tillslut somnade han och han vaknade bara några gånger och då la jag ner hans hand i vattnet och då somnade han om igen. Nästa morgon var det mycket bättre och han var jätteduktig och försiktig så blåsorna inte sprack.

• KMJ

Tack för råden!!!

Har en salva hemma som heter Xylocain som ska ha en bedövande invärkan för sår och insektsbett någon som provat den?

• jennyc
    KMJ skrev 2011-01-21 18:13:03 följande:

Tack för råden!!!

Har en salva hemma som heter Xylocain som ska ha en bedövande invärkan för sår och insektsbett någon som provat den?

den funkar bra! men låt handen va välkyld först för de kan ju ta en stund innan xylocainen funkar
  • Brittan

Har  en bok med gamla huskurer, tydligen ska det vara bra att lägga den tunna hinnan från gul lök på brännsår. Fungerar som en skyddande och läkande hud.

• Loon

Vår son (11 månader) brände sig för ett tag sen. Det var så pass att vi fick åka in med honom. Men det som dom sa var att man INTE ska smörja med NÅTT! (nä, inte ens smärtstillande eller så kallade insektssalvor eller så)  OM blåsorna spricker är det verkligen inte bra att få salva där. Alvedon eller liknande om hon var väldans ont!

Så ljummet vatten och sen ett LÖST lindat förband var råden vi fick. Och det funkade fint! Om det sen bli blåsor är det bästa om de får vara så länge det bara går, helst 4-5 dagar. Ju längre blåsorna är där, ju bättre hinner den nya huden under bildas!

Lycka till!

Svar på tråden Ert bästa råd ang. lättare brännskada?