Anonym skrev 2011-01-21 18:38:49 följande:
Hej jag jobbar med bilskador, dock i Danmark men reglerna är ju rätt lika. Vad menar du med att polisrapporten inte visar någon skyldig? Är ni lika skyldiga båda två? Hur många bilar är inblandade? Om man inte vet vem som är ansvarig tillbakahåller man självrisken till det är avgjort. Om det är två bilar inblandade så delar man på skulden och då får du tillbaka halva självrisken. Visar det sig att den andra bilen är 100% skyldig får du hela beloppet insatt på ditt konto? Vad är det för olycka, vad har hänt?
Enligt polisrapporten: "vidtagna utredningsåtgärder leder inte fram till skälig misstanke mot någon. Förundersökningen nedlägges därför".
Vi var tre bilar inblandade.
Händelsen:
Vi kommer körande i vänsterfilen, framför oss har vi en Mercedes (suv) som bromsar häftigt, min man, som kör vår bil, gör en kraftig inbromsning. Mercan svänger hastigt ut i högerfilen och framför oss har vi helt plötsligt en stillastående Nissan Micra. Eftersom min man redan börjat inbromsningen skulle jag uppskatta att vi krockar i ca 50km/h.
Framför Micran står(!) ägaren och träffas av sin egen bil när vi kör på den.
Micran far sedan över i höger körfält där den blir påkörd ännu en gång.
Hela familjen får åka ambulans in och efter diverse undersökningar blir vi utskrivna. (Mannen som står på motorvägen klarar sig, dock med brutna ben och utslagna tänder).
Vår bil, Audi A6, får hela fronten mosad,
Ingen varningstriangel, inga varningsblinkers och en stillastående bil på motorvägen i omkörningsfilen...