• Tainted

    Tar det längre tid att genomföra en adoption om man inte har problem att få barn naturligt?

    är bara nyfiken, har alltid funderat kring adoption och skulle absolut överväga detta i framtiden när man är redo för nästa barn. men undrar lite hur processen ser ut, har man "förtur" om man inte kan få barn naturligt? har redan en dotter på 4 år och jag är extremt fertil (gick på p-piller när jag blev gravid). så hur fungerar det egentligen, prioriteras de par som försökt få barn länge eller hamnar alla i samma kö till resp land?

  • Svar på tråden Tar det längre tid att genomföra en adoption om man inte har problem att få barn naturligt?
  • Tainted

    kanske är ett känsligt ämne förresten, kan tänka mig att det finns folk som inte tycker att man har rätt till adoption om man kan få barn naturligt..

  • jelena2

    Vet ingenting om detta, men tycker det är fantastiskt att det finns fertila som tycker adoption är någonting för dem!
    För annars verkar alla tycka att alla infertila "borde" adoptera istället för att försöka få barn på andra sätt. Som om det är alla infertilas skyldighet att ta hand om barn utan föräldrar...

    Så lycka till!

  • Tainted

    ja det finns nog väldigt många åsikter i ämnet.. men jag har som sagt alltid känt att adoption är något för mig, sen får man väl se vad den framtida pappan skulle känna om det också, haha :)

  • Tufselina

    Alla hamnar i samma kö, MEN det finns länder där man måste ha intyg på att man har svårt/inte kan få biologiska barn och kan man få biobarn så kan man alltså inte adoptera från de länderna.

  • Tainted

    ah, tänkte nästan att det skulle vara något sådant. har du koll på hur det ser ut i kina? behövs intyg där?

  • mor till två kina tjejer

    Nej, Kina har inga krav på infertilitet för närvarande. Men massa andra krav, de kan förändras (liksom i alla andra länder).

    Har saxat nedanstående från AC:s hemsida, där finns mer information om de olika ländernas krav samt övriga krav som Kina har.


    Krav: Minst två års äktenskap när ansökan skickas till Kina, BMI får inte vara högre än 40, båda makarna ska ha en utbildning som motsvarar gymnasium eller likvärdig yrkesutbildning, vissa sjukdomar (fysiska och psykiska), accepteras inte.


    Väntetid i Sverige: Ingen kötid.


    I landet: Cirka 4 år, betydligt kortare för barn med kända speciella behov

  • Thi 08
    jelena2 skrev 2011-01-21 20:39:34 följande:
    Vet ingenting om detta, men tycker det är fantastiskt att det finns fertila som tycker adoption är någonting för dem! För annars verkar alla tycka att alla infertila "borde" adoptera istället för att försöka få barn på andra sätt. Som om det är alla infertilas skyldighet att ta hand om barn utan föräldrar...Så lycka till!



    Det låter så konstigt att skriva att de som adopterar är infertila. Det kan ju vara så att den ena i paret är väldigt fertil och den andra lite mindre fertil osv. Det låter som att "ett par" är detsamma som en person. tycker mkt i ditt inlägg som klingar fel. Det är inte "heroiskt" av TS att vilja adoptera fast hon är sk "fertil" som ni benämner det. Man adopterar ju för att man vill välkomna ett barn i sin familj. Och det kommer bli följdfrågor p varför TS vill adoptera på familjerätten där alla gör sin utredning för att få lov att adoptera ett barn. Det finns länder där man behöver intyg på att man har svårt att få biologiska barn, vilka vet jag inte på rak arm, men information brukar finnas att läsa på organisationerna hemsidor.
  • Tainted

    hmm.. 2 års äktenskap? ja där ser man ju en tydlig kulturkrock.. men förstår tanken bakom det.

    och ang att ett par låter som samma person, det är väl så det ska vara, man är en "part" som ska ta emot en liten. då är man väl infertila tillsammans om den ene inte kan av någon anledning?

    och sen undrar jag lite, vad är det för frågor som skulle vara speciellt för ett par som faktiskt kan få barn naturligt men väljer att adoptera mer än just "varför?" vilket är ganska lätt att förklara?

  • jelena2
    Thi 08 skrev 2011-01-21 21:11:31 följande:
    Det låter så konstigt att skriva att de som adopterar är infertila. Det kan ju vara så att den ena i paret är väldigt fertil och den andra lite mindre fertil osv. Det låter som att "ett par" är detsamma som en person. tycker mkt i ditt inlägg som klingar fel. Det är inte "heroiskt" av TS att vilja adoptera fast hon är sk "fertil" som ni benämner det. Man adopterar ju för att man vill välkomna ett barn i sin familj. Och det kommer bli följdfrågor p varför TS vill adoptera på familjerätten där alla gör sin utredning för att få lov att adoptera ett barn. Det finns länder där man behöver intyg på att man har svårt att få biologiska barn, vilka vet jag inte på rak arm, men information brukar finnas att läsa på organisationerna hemsidor.
    Du har rätt, infertil var fel ordval. Jag menar ju såklart par som på något sätt har svårt för att få barn tillsammans.
    Jag har läst tusen inlägg här på FL från folk som inte kan förstå varför par inte adopterar istället för att försöka få barn på "onaturlig väg", som om ofrivilligt barnlösa inte ska få chansen till biologiska barn utan ta hand om andra barn istället. Och det är väldigt ovanligt att adoptera om man inte har svårt att få barn, även om det förekommer.
    Så jag blev glad av att läsa TS, fast jag tycker kanske inte heroiskt är rätt ord.
  • Thi 08
    Tainted skrev 2011-01-21 22:32:21 följande:
    hmm.. 2 års äktenskap? ja där ser man ju en tydlig kulturkrock.. men förstår tanken bakom det.

    och ang att ett par låter som samma person, det är väl så det ska vara, man är en "part" som ska ta emot en liten. då är man väl infertila tillsammans om den ene inte kan av någon anledning?

    och sen undrar jag lite, vad är det för frågor som skulle vara speciellt för ett par som faktiskt kan få barn naturligt men väljer att adoptera mer än just "varför?" vilket är ganska lätt att förklara?
    Varför, kan vara både lätt och svårt att svara på. Jag tror (jag vet alltså inte) att familjerätten tänker som så att det ska vara ett moget beslut som kanske mng ggr växt fram. Jag menar inte att du inte tänkt över ditt beslut noga, men du måste vara beredd att motivera varför och hur du kommit fram till ditt beslut att du vill adoptera. Om man adopteras av par som kan bli gravida hur lätt som helst (och dessutom behålla graviditeterna) kanske man kommer att känna sig som ett "välgörenhetsprojekt". Återigen är det säkert inte din tanke. Du vill ha barn och kan tänka dig adoption. Men du behöver för barnets skull framförallt kunna motivera det som att ex, jag ville ha barn och kände att tillvägagångssättet eller att bära ett barn med mina gener inte var det väsentliga. Min tanke på adoption uppkom för att.......................osv.
Svar på tråden Tar det längre tid att genomföra en adoption om man inte har problem att få barn naturligt?