• Anonym (undrande)

Proteindrink när man ammar?

Jag har gått ner i vikt väldigt snabbt efter båda mina graviditeter och har nu börjat träna för att bygga upp mina muskler i ryggen som jag ofta har ont i. Problemet är att jag sällan har tid eller ork att fixa någon mat efter jag tränat så jag undrar kort och gott om det är okej att dricka en proteindrink efter träningen när man ammar? Ska inte ersätta något mål med detta utan ta det just bara efter träning. Äter frukost, middag och ett par mellanmål också under dagen. 

• Svar på tråden Proteindrink när man ammar?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det råder delade meningar om hur pass lämpligt det är att dricka proteindrycker när man ammar. Att man inte skall ersätta ett helt mål, som du poängterar, rekommenderas inte under amning.
    Generellt skall man dock, enligt min erfarenhet, vara uppmärksam på innehållet (så att barnet inte riskerar få ont i magen eller likande). Det är annars ganska enkelt att göra egna proteindrycker, då vet man dessutom exakt vad de innehåller.
    Jag rekommenderar dock att du ställer din fråga till Livsmedelsverket, som är väl insatta i detta. Du kan dels ställa frågan via deras sida, men man kan även som ammande eller gravid få kostråd via facebook.

MVH Christine

Svar på tråden Proteindrink när man ammar?