• Anonym

Ni som är familjehem?

Jag undrar.. Mitt barn ska placeras i en familj och jag har idag fått familjehemsutredningen.

sida 1 är bara personuppgifter på familjen och barnet.
    sida 2 står att dom inte röker, hur ofta dom dricker, vart de arbetar, att dom har x antal rum och namnen på egna barnen och att dom är troende i kyrkan.
    sida 3. underskifter från familjehemssekreterare.

känns inte det lite kort? jag har alltid hört att utredningarna är omfattande. soc.sekreteraren säger att de är hela utredningen.

• Svar på tråden Ni som är familjehem?
  • Anonym

Vad mer skulle du vilja veta?
    Menar du att du skulle vilja ha Soc egna utredning på familjehemmet`? Den kan du inte få, den får bara familjehemmet själva om dom vill ha den! Vad mer skulle du vilja veta som du inte kan fråga Soc eller familjen själv om? 
    Vad mer hade du önskar stod i dom papperna? 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-21 23:31:18 följande:
    Vad mer skulle du vilja veta?
    Menar du att du skulle vilja ha Soc egna utredning på familjehemmet`? Den kan du inte få, den får bara familjehemmet själva om dom vill ha den! Vad mer skulle du vilja veta som du inte kan fråga Soc eller familjen själv om? 
    Vad mer hade du önskar stod i dom papperna? 
    Ehm nej. Vårdnadshavaren ska få hela familjehemsutredningen efter sekretessprövning. I de flesta fall får man ut den i helhet och i väldigt få fall får man inte det... Men då kan man ju gå vidare till förvaltningsrätten eller kammarrätten för att få ut den, det slutar då med att man ändå har rätt till 98% av utredningen.

Givetvis vill jag veta allt som framkommit om familjen, dom ska ju trots allt sköta om mitt barn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-21 23:43:36 följande:
    Ehm nej. Vårdnadshavaren ska få hela familjehemsutredningen efter sekretessprövning. I de flesta fall får man ut den i helhet och i väldigt få fall får man inte det... Men då kan man ju gå vidare till förvaltningsrätten eller kammarrätten för att få ut den, det slutar då med att man ändå har rätt till 98% av utredningen.

Givetvis vill jag veta allt som framkommit om familjen, dom ska ju trots allt sköta om mitt barn.
    Är det en Sol eller LVU placering?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-21 23:43:36 följande:

Och dom är ju utredda av Soc antar jag? Vad kan det finnas för info i en utredning som du inte om mamma kan fråga dig till tror du? Du verkar veta vad det är för info du exakt vill ha och då är det väl bara att fråga?
    Å andra sidan så borde du redan ha gjort det vid första mötet med familjen, vid SOL placeringar har du som förälder rätt att tacka Ja eller Nej till familjen, vid ett LVU bestämmer Soc då blir du endast informerad om vilka dom är
  • Bulldozer
    Anonym skrev 2011-01-21 21:11:18 följande:
    Jag undrar.. Mitt barn ska placeras i en familj och jag har idag fått familjehemsutredningen.

sida 1 är bara personuppgifter på familjen och barnet.
    sida 2 står att dom inte röker, hur ofta dom dricker, vart de arbetar, att dom har x antal rum och namnen på egna barnen och att dom är troende i kyrkan.
    sida 3. underskifter från familjehemssekreterare.

känns inte det lite kort? jag har alltid hört att utredningarna är omfattande. soc.sekreteraren säger att de är hela utredningen.
    Står det verkligen att dom är "troende i kyrkan" ?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-21 23:55:45 följande:
    Är det en Sol eller LVU placering?
    Det spelar ingen roll. Man ska få utredningen ändå.
    Anonym skrev 2011-01-22 00:00:09 följande:
    Och dom är ju utredda av Soc antar jag? Vad kan det finnas för info i en utredning som du inte om mamma kan fråga dig till tror du? Du verkar veta vad det är för info du exakt vill ha och då är det väl bara att fråga?
    Å andra sidan så borde du redan ha gjort det vid första mötet med familjen, vid SOL placeringar har du som förälder rätt att tacka Ja eller Nej till familjen, vid ett LVU bestämmer Soc då blir du endast informerad om vilka dom är
    Ja. dom är utredda av soc.
    Jag vill inte ställa frågor inför barnet som måste närvara på våra möten.
    Det är LVU men oavsett LVU eller SOL så har jag rätt att få ta del av hela utredningen.
    Bulldozer skrev 2011-01-22 00:01:44 följande:
    Står det verkligen att dom är "troende i kyrkan" ?
    Nja, formuleringen mer exakt (under egen rubrik som kallas livsåskådning) är "Familjen beskriver sig själva som troende. Familjen tillhör korskyrkan, en församling som sorterar under evangelinska frikyrkan, ett baptistiskt samfund. I hemmet ber familjen bordsbön och aftonbön."

(retar mig redan på det faktumet eftersom jag och min familj inte tillhör den religionen och jag inte vill att mitt barn på något sätt ska introduceras i det)
  • Bulldozer
    Anonym skrev 2011-01-22 02:27:19 följande
    Nja, formuleringen mer exakt (under egen rubrik som kallas livsåskådning) är "Familjen beskriver sig själva som troende. Familjen tillhör korskyrkan, en församling som sorterar under evangelinska frikyrkan, ett baptistiskt samfund. I hemmet ber familjen bordsbön och aftonbön."

(retar mig redan på det faktumet eftersom jag och min familj inte tillhör den religionen och jag inte vill att mitt barn på något sätt ska introduceras i det)
    Det håller jag med dig om!
    Det måste man ju som mamma ändå ha rätt till att avstyra vare sig det är SOL,LVU eller ens placering överhuvudtaget!
    Usch! 
    Hur länge har barnet bott där? 
  • Pruttiluskan

När jag var yngre & inte  kunde bo hemma så fick jag komma till ett hem som sedan blev anmält för kristen sekt någon dag efter jag äntligen kommit därifrån!

Skulle ALDRIG I MITT LIV sätta mitt barn på ett sånt hem!

Hör av dig privat till mig ifall du vill får mer info!

Kramar om!!!

• Bulldozer
    Pruttiluskan skrev 2011-01-22 03:27:35 följande:
    När jag var yngre & inte  kunde bo hemma så fick jag komma till ett hem som sedan blev anmält för kristen sekt någon dag efter jag äntligen kommit därifrån!

Skulle ALDRIG I MITT LIV sätta mitt barn på ett sånt hem!

Hör av dig privat till mig ifall du vill får mer info!

Kramar om!!!
    Vidrigt!!!!!!
    Blir så arg att det får förekomma!
  • Anonym

Tycker Soc att det är ett bra alternativ att placera ett icke troende barn i en troende familj??
    DET ÄR SJUKT!
    Snacka om att förvirra barnen! 
    Såg att ditt barn skulle placeras, har hon/han inte blivit placerat än? 
    Har du träffat dom? 

Svar på tråden Ni som är familjehem?