• Simsonen

Ni som fått bolltäcke som hjälpmedel, en snabb fråga bara.

Jag fick ju just veta att det finns något som heter bolltäcke som hade varit perfekt för min son, detta kan man få som hjälpmedel från hab tydligen. Men hur funkar det, lånar/hyr man det då eller får man köpa det till reducerat pris eller vad gäller?

• Svar på tråden Ni som fått bolltäcke som hjälpmedel, en snabb fråga bara.
  • Runguska

Vi har kunnat stå i kö för att låna, sedan kan man ju köpa när man vet om det fungerar, men det kan säkert skilja på olika ställen.

• StaffenAssar

Vi fick låna från hjälpmedelscentralen, utskrivet av arbetsterapeuten. Det funkade dock inte alls för lilleman, så efter ett halvår fick de tillbaka det.

• Simsonen
    StaffenAssar skrev 2011-01-21 21:23:48 följande:
    Vi fick låna från hjälpmedelscentralen, utskrivet av arbetsterapeuten. Det funkade dock inte alls för lilleman, så efter ett halvår fick de tillbaka det.
    Men innebär låna att någon annan haft det innan och de bara rengjort det? Hur märkte ni att det inte funkade, blev det sämre eller blev det ingen skillnad alls? Har erat barn också ADHD?
  • Brin

Det kan fungera lite olika från landsting till landsting. Kolla med ditt vad som gäller. 

Istället för bolltäcke skulle jag rekommendera ett sk kedjetäcke. De fungerar på samma sätt men kedjetäcket kan du tvätta själv hemma i tvättmaskinen och behöver inte lämna in det till ett tvätteri.

• Javah

De brukare jag har hand om som har bolltäcke har fått låna i några månader som test.

• StaffenAssar
    Simsonen skrev 2011-01-21 21:30:25 följande:
    Men innebär låna att någon annan haft det innan och de bara rengjort det? Hur märkte ni att det inte funkade, blev det sämre eller blev det ingen skillnad alls? Har erat barn också ADHD?
    Nej, jag tror inte någon annan haft det innan, och jag vet inte om någon annan får det efteråt heller faktiskt. Vet bara att saker kommer gratis från hjälpmedelscentralen efter att sjukgymnasten eller arbetsterapeuten skrivit ut dem och sedan när man inte vill ha dem så kommer hjälpmedelscentralen och hämtar Mer koll än så orkar jag inte ha. O har inte ADHD. Han totalvägrar täcke och vaknade flera ggr per natt, ibland för att han frös. Han blev ännu argare av bolltäcket än av det vanliga täcket och om man väntade tills han hade somnat med att lägga på det så vaknade han arg som ett bi och sparkade av sig det fast han inte skulle klara av att göra det egentligen... Så det var inte O´s grej helt enkelt. Nu vaknar han oftast bara en gång per natt, men han vägrar fortfarande täcke och måste ha en massa kläder på sig när det är kallt för att inte vakna av att han fryser.
  • pcalma

Vi har fått utskrivet av Hab! Min dotter har ett Bolltäcke men istället för bollar har hon små kulor i. Är som en sackosäck men ett täcke!

• Kerubmamman

Vi har fått utskrivet från Hab (arbetsterapeuten). Vi lånar det, det skickas iväg på tvätt mellan utlånen. Vi kan inte tvätta det själv, det krävs en maskin som klarar 16 kg. Så om vi råkar ut för magsjuka eller nåt så får Hab hjälpa oss att få det tvättat.
    Vi har bollar + saccosäckskulor så att säga. Det blir väldigt varmt så vi har kallt i pojkarnas rum, undrar hur det kommer det bli i sommar.. Foten i munnen

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Little Ms Chatterbox

Det täcke man får låna har ett yttre "fodral". Det täcke man får sen får man ta bort det här fodralet om man vill, om man är säker på att man kommer behålla det.
    Jag har mailat tillverkarna om att tvätta täcket själv hemma. De svarade att det gick bra i ett badkar eller tex ute på en garageinfart med trädgårdsslangen.

Så som det fungerar i vårt landsting så får man låna hem ett täcke i 1 vecka, då kan man föra journal hur sömnen blir. Sen ringer man till hab och beställer ett nytt täcke. Täcket är gratis för barn och det är arbetsterapeuten som skriver ut det.
    när vi skulle testa täcket till vår son så var han uppspelt som om han var på väg till tivoli, första kvällen så ville jag försäkra mig om att han bara behövde sparka av sig täcket om det blev obekvämt. Första gången i livet blev jag utkörd ur rummet för han tyckte jag tjatade och han skulle sova. Så han har varit helnöjd från dag ett.
    På sommaren brukar han ha det en stund och sen byta till annat täcke. Man kan ha det att bara mysa under eller en koja. En del barn sitter/ligger på det när de gör läxor.

Ni som inte trivs med bolltäcke kan testa kedjetäcke eller silkestäcke. Dock vet jag inte om det går att få som hjälpmedel.

• Kerubmamman
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-01-22 10:28:19 följande:
    Ni som inte trivs med bolltäcke kan testa kedjetäcke eller silkestäcke. Dock vet jag inte om det går att få som hjälpmedel.
    jag pratade med vår arbetsterapeut idag och hon ska ställa den äldre i kö på ett kedjetäcke. Det är så pass nytt med kedjetäcken som hjälpmedel (iaf i vårt landsting), så det är längre väntetid på det.
    Efter lite googling så upptäckte jag att kedjetäcken en billigare än bolltäcken, så det borde väl motivera landstinget att köpa in sådana.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • gjan

fick tips på detta ska kolla upp detta,annars får man väl göra ett själv

• gjan

bättre än en massa tabletter i alla fallSolig

• gjan

jag ska få låna nu ett bolltäcke funkar det ej byter vi till kedjetäcke som hon var inne på först
    jag måste få bort sömntabletterna ur mitt liv det orsakar en massa problem i min vardag
    längtar att få prova Solig

• Bbettan

För oss funkade inte bolltäcke. Det verkade som lilleman blev stimulerad av det istället för lugnare, så det gick inte.  Därefter provade vi kedjetäcke och där blev en helt annan effekt. Han verkar gilla tyngden och känslan ov omslutenhet :)

• Mars12

Här funkar också kedjetäcket. Har dock inte testat bolltäcket.

• Psychonaut1974

Jag fick ett bolltäcke för ångest och sömnbesvären. Vanligen behöver jag det inte nu, MEN....om jag är orolig och har svårt att varva ner, så gör jag så att jag lägger först ett fiber eller tunt duntäcke över mig, sen bolltäcket över. Sen vrider jag lite på mig så allt omsluter mig. PANG, jag somnar på 10 minuter, sen sover jag som en gris i 12 timmar, utan att röra mig. Vanligen snurrar jag runt som en propeller hela natten, men då ligger jag helt stilla (enligt tjejer)...och bara sover tungt. Förr åt jag mycket sömntabletter....Apodorm (benzo)....Flunitrazepam (benzo)...Imovane (benzoderivat)....men det här bolltäcket är faktiskt effektivare. Det är varken varmt eller kallt....bara sådär "svenskt lagom". Jag vill ibland ha det svalt, men jag vill rekomendera att ha ett lite tunnare täcke närmst kroppen, sen bolltäcket ovanpå det....DET funkar klockrent på mig, det är det mest ultimata....för då slipper man känna bollarna så mycket, det blir mer som ett litet tryck över hela kroppen. Min väninna ÄLSKAR när jag bäddar ner henne så när hon slaggar över i min säng, hon avgudar mitt bolltäcke !! :)

Svar på tråden Ni som fått bolltäcke som hjälpmedel, en snabb fråga bara.