• 120126 B

Sömnlös graviditet

Hej

I mina tidigare graviditeter (har pojke och flicka) kunde jag sova natt och dag. Jag kunde t o m somna på jobbet under våra möten.
    MEN denna graviditet är jag trött, men inte SÖMNIG. Kan vakna mitt i natten och inte kunna somna om.
    Jobbar heltid, har små barn, men trots det sömnlös.
    Vad kan det bero på? Är inte mer orolig nu, än med mina tidigare graviditeter.
    Är i v 12, så borde vara mest sömnig nu, för att det brukar alltid avta för mig ju senare i graviditeten jag befinner mig..

• Svar på tråden Sömnlös graviditet
  • Vickan I

Är du stressad? Kanske inte påtagligt, men för många småsaker och få vardagen att gå runt osv? Det kan ju förstöra sömnen totalt.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • 120126 B
    Vickan I skrev 2011-01-21 21:56:11 följande:
    Är du stressad? Kanske inte påtagligt, men för många småsaker och få vardagen att gå runt osv? Det kan ju förstöra sömnen totalt.
    hmmm...ja i för sig jag är JÄTTESTRESSAD!!! jobbar dagligen med kunder, sliter ut mig totalt, kan stå i 10 timmar och bara jobba på...
    Där har vi kanske en orsak...eftersom när jag är hemma från jobbet, då är jag mer sömnig...
  • Lilja Forever

JAg kan inte heller sova, jag är trött, men jag sover inte. Är i vecka 5+0 och har inga problem med att vara vaken långt in på småtimmarna. Det enda jag är stressad över, är missfall.. Vilket jag oroar mig till vansinne över. Eftersom vi försökt få barn så pass länge att när man då väl blir gravid, vill man ju inte att det ska sluta.. :)

Nej, jag har nästan inga graviditetssymtom, i alla fall inte några av de absolut vanligaste. Ingen speciell trötthet. Inget illamående, inga onda bröst och inga speciella cravings.

Jag har yrsel, hunger, dåligt humör och menssmärtor inklusive kramper då och då.

• Isola80

Jag är i vecka 12 och vaknar varje natt och behöver kissa, men sedan kan jag inte smona om. Eller ännu värre är nästan när jag kan somna om, som i natt, men vaknade igen kl 3:45 och kunde inte sova. När kl var 5 tänkte jag att om jag inte somnat 5:30 skulle jag gå upp och gå tidigare till jobbet, men sedan måste jag somnat för jag vaknade av väckarklockan 6:30. Hade likadant förra graviditeten. Vaknade ofta kl 3 och kunde inte somna om. Ibland gick jag upp vid 5 och tog en lång frukost istället. Men det tär på krafterna.

• 120126 B

Har aldrig upplevt såhär tidigare i mina grav , att hag är sömnlös, dva att jag jobbar heltid, somnar 23.30 och kan vakna när som på dygnet och känna mig pigg( helt slut på jobbet så klart). Tror att det beror på att jag nu har småbarn och vaknar till så fort jag hör de.
    Kan även bero på oro, och att man är jämt igång :(

• Nilla1

Jag tror helt klart det är en mindre känd graviditetskomplikation som jag tyvärr inte har en aning om vad man ska göra åt o som är okänd. Min första graviditet innebar sömnlöshet från ca v 15 o till födseln, o sen med förstås men av andra orsaker. Tror det hade med hormon påverkan att göra för jag var inte heller orolig eller kunde se någon annan anledning.
    Till sist mådde jag så dåligt av detta att jag verkligen var tveksam till att skaffa fler barn, dvs gå igenom fler graviditeter.
    Att inte kunna sova trots till sist enorm trötthet under ett halvt år sätter inga positiva spår.
    Nåväl. Vågade bli gravid igen och hade inte minsta sömnproblem andra gången, mer än förstås toabesök på natten o sånt som hör till.

• baby nu

Jaa..då sitter man här inatt igen..hur ska man orka??Vecka 35 nu så minst 5 veckor till!Sover ca 4h/natt med toabesök en gång i timmen då..ville bara klaga

• 120126 B

Jobbar ni annars? Har ni småbarn hemma?
    När jag inte hade barn, då sov jag jämt, nu även om jag vill, så går det ej

Dum fråga, men påverkas fostret av mammans sömn?

• baby nu

Jag har en 2-åring hemma, som tur va så är min pappa pensionär och kan ta hand om sonen några h/dag så jag får ta igen lite vila. Nej fostret sover ju mest på dagarna vanligtvis när man själv e i rörelse så det påverkas nog inte något va jag tror.

• nygammal

Sömnlös ja! Har varit i perioder under hela graviditeten. Mitt första barn - och jag är idag på vecka 33+0. Kunde inte somna ikväll - gav upp vid 01.00 och gick upp och la mig på soffan med datorn i knäet för att invänta sömnighet - men - hittills inte och klockan är nu över 03.15 - suck!

Värsta perioden för mig var i början, vecka 6-9 någonting - jag sov så fruktansvärt lite, och mådde samtidigt så illa hela dagarna/nätterna, var yr och allmänt hängig. Fick Lergigan utskrivet mot både illamående och sömlöshet -men det hjälpte inte mig. Gick tillbaka till läkaren, ganska desperat efter bara ett par timmars sömn per dygn i någon vecka - och fick ok på att ta insomningstablett "vid behov" - vilkett innebar att jag tog 1-2 gånger per vecka de där värsta veckorna - och det var ju guld värt att få sova åtminstone någon natt!

Efter det har de sömnlösa perioderna inte varit så långa - kanske 4-5 nätter i rad, men sen har jag fått sova igen så jag har klarat mig utan någon tablett. Och oftast får jag ändå 5 timmar de "sömnlösa" nätterna - somnar framemot 1-2-tiden.

Men nu är jag inne i en trist "svit" igen - femte natten nu med mycket lite sömn... jäääkligt surt och tråkigt! Inte kan jag sova något på dagen heller - så man går omkring och känner sig lite illamående yr hela dagen. Man undrar vad som är värst för bebin? En insomningstablett eller att mamma sover sammanlagt 15 timmar på fem dygn? Får väl dryfta detta med BM på tisdag när jag ska dit. Man vill ju förstås alltid göra det som är bäst för bebisen därinne.

• 120126 B

Ohh nygammal lyder med dig. När jag inte kan sova, då brukar jag surfa, men nu har jag domnoingar i händerna och surfa är det sista ja kan göra
    Vad mer kan man hitta på, sådär kl 3 på natten !?????

• Isola80

Jag har inga problem med att somna, är väldigt trött av graviditeten, tar ofta inte mer än 15-30 min. Däermot så kan jag inte somna om. Inatt vaknade jag och gick på toaletten vid 4. Sedan när jag la mig igen hade jag så mycket myror i kroppen och restless legs att jag vände och vred mig hur länge som helst. Somnade kanske vid 6 och klockan ringer 6:30. Härligt...

• nygammal
    120126 B skrev 2011-02-01 15:47:41 följande:
    Ohh nygammal lyder med dig. När jag inte kan sova, då brukar jag surfa, men nu har jag domnoingar i händerna och surfa är det sista ja kan göra
    Vad mer kan man hitta på, sådär kl 3 på natten !?????

Igår provade jag faktiskt att ta en Lergigan som jag har kvar sen i somras - och jag somnade vid 12-tiden och sov till sju... visserligen var jag vaken en gång i timmen, och var uppe och kissade - men ändå! Succé!!

Antingen var det medicinen som funkade, eller så har det vänt och jag får sova nu en period igen...  Men havilja - kanske värt att prova Lergigan? Det är en antihistamin och ska vara totalt ofarlig på alla sätt! Som Postafen t ex, men lite mer "potent".

Svar på tråden Sömnlös graviditet