• MissIbrah

    Jehovas Vittnen ?? Förklara för mig!

    Alltså jag hade 2st Jehovas Vittnen hos mig,
    dom är ju ganska kända för att knacka dörr.

    Vi pratade en stund, älskar att prata om religion.
    Jag har mycket frågor till alla, vill veta hur alla tänker.
    Oskyldig

    Men glömde fråga dom;
    Vad är skillnaden mellan Jehovas Vittnen och Svenska Kyrkan ?
    om det är någon skillnad menar jag.

    Någon som kan förklara för mig ?

    Och bara för att lägga till så är jag inte bunden till någon religion,
    ingen speciell "Gud" för jag tycker det är så mycket djupare än så.

    Tack på förhand  - God bless you Cool typ . hehe

  • Svar på tråden Jehovas Vittnen ?? Förklara för mig!
  • lykantrophona

    Det är ganska stora skillnader.

    Jag antar att du är någorlunda insatt i "mainstream"-kristendomen ändå. Svenska kyrkan tror på treenigheten, är protestantiskt, en stor organisation som förut varit statskyrka, vem som helst får bli medlem och man ställer inte direkt några krav på medlemmarna.

    Jehovas vittnen har en egen bibelöversättning, tror inte på treenigheten, tror att Jesus inte dog på ett kors utan en slags påle, bara en viss mängd troende får "plats" i paradiset efter domedagen, och är generellt betydligt strängare när det gäller hur man ska leva. T ex ska man inte ta emot bloddonationer, är starkt emot homosexuella relationer och medlemmar ska helst inte umgås med avhoppade medlemmar.

  • MissIbrah

    Tack för svar.

    Men , , hmm...

    varför får man inte ta bloddonationer?

  • lykantrophona
    MissIbrah skrev 2011-01-21 22:31:46 följande:
    Tack för svar.

    Men , , hmm...

    varför får man inte ta bloddonationer?
    Tror det är på grund av något i bibeln om att inte får "äta blod". Detta tolkar vittnena som att det omfattar även bloddonationer, eftersom man ändå tar in någon annans blod i kroppen.
  • MissIbrah

    Men pratar inte jesus om att dricka hans blod ? :S

  • aihpoz
    MissIbrah skrev 2011-01-21 22:31:46 följande:
    Tack för svar.

    Men , , hmm...

    varför får man inte ta bloddonationer?
    För att i bibeln står det att blodet är heligt och då ska man således inte ta in någon annans sådant i sin kropp då det finns annat som är lika bra,om inte bättre.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    lykantrophona skrev 2011-01-21 22:29:29 följande:
    Det är ganska stora skillnader.

    Jag antar att du är någorlunda insatt i "mainstream"-kristendomen ändå. Svenska kyrkan tror på treenigheten, är protestantiskt, en stor organisation som förut varit statskyrka, vem som helst får bli medlem och man ställer inte direkt några krav på medlemmarna.

    Jehovas vittnen har en egen bibelöversättning, tror inte på treenigheten, tror att Jesus inte dog på ett kors utan en slags påle, bara en viss mängd troende får "plats" i paradiset efter domedagen, och är generellt betydligt strängare när det gäller hur man ska leva. T ex ska man inte ta emot bloddonationer, är starkt emot homosexuella relationer och medlemmar ska helst inte umgås med avhoppade medlemmar.
    Rättar dig lite..Det är ett visst antal som får plats i himmelriket,i paradiset som kommer bli enligt dom på jorden får alla med ett hjärta som tillhör jehova plats.Finns alltså ingen viss mängd gällande det.Då ska även döda uppväckas som bla aldrig fått chansen att visa om dom vill tro eller inte..Sedan ser gud allas hjärtan om det tex är någon som innerst inne tror på honom.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    MissIbrah skrev 2011-01-21 22:35:56 följande:
    Men pratar inte jesus om att dricka hans blod ? :S
    Det är bildligt talat!
    ~* Liam *~
  • MissIbrah
    aihpoz skrev 2011-01-21 22:38:31 följande:
    Det är bildligt talat!
    Okej , och hur vet man att det är det ? ...
    det beror väl på hur man tolkar det ?
  • aihpoz
    MissIbrah skrev 2011-01-21 22:39:59 följande:
    Okej , och hur vet man att det är det ? ...
    det beror väl på hur man tolkar det ?
    Går att förklara men bättre att du ber ett äkta vittne göra det då jag känner att detta inte är mitt omårde,längre!
    ~* Liam *~
  • MissIbrah
    aihpoz skrev 2011-01-21 22:42:52 följande:
    Går att förklara men bättre att du ber ett äkta vittne göra det då jag känner att detta inte är mitt omårde,längre!
    Jo jag ska :)
Svar på tråden Jehovas Vittnen ?? Förklara för mig!