• GashH

semesterersättning och FP?

Hej
    Jag har BF 11 APRIL.
    tänkte ta semester 3 veckor innan BF.

vad händer om barnet skulle komma tidigare än beräknat?
    alltså om den kommer under dagarna jag har semester,,
    får jag då lön + sem ersättning OCH föräldrapenning från dagen barnet föds?

Det blir ju från 2 olika ställen.. får man göra så eller hur gör man om barnet kommer tidigare??

• Svar på tråden semesterersättning och FP?
  • GashH

okej,
    säg att barnet kommer den 3 april, och jag har Tagit semester tom 11 april.
    kan jag då vänta med att ta ut FP from 12 april då jag inte längre har sem??
    eller måste man ta ut FP från den dagen barnet föds?

• Theries
    GashH skrev 2011-01-21 22:50:37 följande:
    okej,
    säg att barnet kommer den 3 april, och jag har Tagit semester tom 11 april.
    kan jag då vänta med att ta ut FP from 12 april då jag inte längre har sem??
    eller måste man ta ut FP från den dagen barnet föds?
    Det där har jag också funderat på. Hoppas någon har ett bra svar :)
  • Snöflinga

Du behöver inte ta ut föräldrapenning alls när du är föräldraledig, så ja - du kan vänta med att ta ut föräldrapenning till den dagen då din semester är slut. Du kan även ta ut föräldrapenning innan ditt barn föds (fr.o.m. två månader innan). Sedan väljer du ju hur många dagar/vecka du tar ut. Det handlar ju mer om hur mycket du behöver för att klara det ekonomiskt än att du är tvingad att ta ut dagar för att få vara hemma.

• lier1979

Precis, du väljer själv när du vill begära FP från försäkringskassan. Huvudsaken är att du inte tar semester från arbetsgivaren samtidigt för då blir du återbetalningsskyldig! Semesterdagarna kan ju vara bra att spara dock... :)

• GashH

okej tack för era svar.
    måste ta ut årets semester sa de, får ej spara de dagar jag har för i år.
    så är reglerna tydligen.

• trevillblifyra

Varför inte ta ut din semester den dagen du har BF? Då förlänger du ju din ledighet, du kan ju alltid sjuka dig den sista veckan på arbetet.

Svar på tråden semesterersättning och FP?