Ni som inte har stereotypt 'svenskt' utseende (blond och blåögd), tänker ni ofta på det?
Det är säkert en konstig fråga men tanken har slagit mig ibland. Jag har vänner med väldigt varierande bakhrund och utseende, alltifrån stereotypt asiatiskt till afrikanskt etc. Mina vänner och jag har dock liknande social bakgrund, utbildning, levnadsförhållanden (medeklassakademiker ungefär) så det är egentligen mest utseendet som skiljer (flera av dem är dessutom adopterade).
Det händer ofta att de vänner, som inte ser ut som den svenska stereotypen, skämtar om att jag är blond och blåögd. Det är kommentarer om att jag ser ut som en riktig svensk, en valkyria, arier, viking etc. Det känns helt ärligt inte ok eftersom jag t.ex. inte vill förknippas med uttryck som "arier", även om det är på skoj, särskilt inte när personen som säger det är judisk.
Viking har jag absolut inget emot men det känns som om de här kommentarerna markerar skillnaden mellan oss. Det är ändå nära vänner som jag umgås regelbundet med och vi har delat vardag, glädje och sorg så det känns konstigt att den aspekten måste påpekas.
Mitt barn har själv utländskt påbrå men det syns inte eftersom han fick mina färger. För honom är det ju inte ett dugg konstigt med kombinationen mörka och ljusa människor.Jag vill förstås också lära honom att den utseendemässiga skillnaden inte heller är viktig men den här typen av kommentarer ger ju motsatt effekt.
Jag förstår att det är en lyx för mig att t.ex. aldrig få mitt utseende ifrågasatt här i Sverige medan en del av mina vänner måste förhålla sig till att se 'annorlunda' ut. Därför känns det nästa förmätet av mig att be dem låta bli. Det är antagligen en känslig fråga och kanske en nödvändig ventil men det känns inget vidare. Vi kan skämta om deras bakgrund också men det skulle inte vara ok om jag lika ofta kommenterade på samma sätt "du som är så mörk, ser ut som en riktig kines" etc.
Jag är inte nationalist och har inget behov av att framhäva min stereotypa blonda svenskhet. Jag är stolt över den jag är med min bakgrund men det är inget jag måste hävda i relation till andra.
Har ni upplevt det här från båda sidor? Kan ni kanske förklara fenomenet för mig och hur det bäst hanteras?