• nunu

    Blödning av Puregon

    Hej!
    Jag har sprutat med Puregon inför FET i 10 dagar (75ie) och igårkväll började jag blöda, som inför en vanlig mens. Fattar ingenting nu! Jag var hos läkaren på VUL i onsdags och då såg det ju så bra ut, och jag skulle fortsätta spruta tills måndag för att slemhinnan var lite för tunn än (5mm, den skulle bli 10mm sa han) 
    Snälla är det nån som varit med om att blöda under Puregonbehandlingen som jan ge mej råd? 

  • Svar på tråden Blödning av Puregon
  • alfonspalfons

    Hej! Jag gjorde ett ivf-försök (som tyvärr misslyckades p ga av att jag bara hade tomma äggblåsor). Jag skulle på äggplock på måndagen och på fredagen innan började jag blöda. Jag sprutade oxå med puregon. Jag fick åka in till kliniken på helgen för att kolla vad som hänt. som svar fick jag att slemhinan i livmodern blivit "för tung" och spruckit... Därav blödningen. Den gick från ca 8 mm till 4 på ett par dagar. Om jag hade fått ut ägg på ÄP så hade jag varit tvungen att göra frysförsök sen...

    Nu vet ju jag inte om det är detta som hänt dig...men så var det för mig. (Kan tillägga att jag verkligen blödde ssom en riktig mens, kanske t om lite kraftigare)

  • nunu
    alfonspalfons skrev 2011-01-22 10:01:25 följande:
    Hej! Jag gjorde ett ivf-försök (som tyvärr misslyckades p ga av att jag bara hade tomma äggblåsor). Jag skulle på äggplock på måndagen och på fredagen innan började jag blöda. Jag sprutade oxå med puregon. Jag fick åka in till kliniken på helgen för att kolla vad som hänt. som svar fick jag att slemhinan i livmodern blivit "för tung" och spruckit... Därav blödningen. Den gick från ca 8 mm till 4 på ett par dagar. Om jag hade fått ut ägg på ÄP så hade jag varit tvungen att göra frysförsök sen...

    Nu vet ju jag inte om det är detta som hänt dig...men så var det för mig. (Kan tillägga att jag verkligen blödde ssom en riktig mens, kanske t om lite kraftigare)
    Tack för ditt svar!
    Önskar att det fanns nånstans jag kunde ringa och fråga, men både min hemortsläkare och kliniken där jag gör FET (Falun) har stängt på helgen.. jag vet ju inte om jag ska fortsätta spruta med Puregon tills måndag som det är sagt eller om jag ska sluta med det?
    Undrar om slemhinnan kan "växa" så mycket på bara två dagar, den var ju 5mm i onsdags och sen har jag ju bara sprutat två gånger innan det kom lite blod. Tycker det verkar konstigt om den ska ha växt så mycket på två dagar när den bara växt till 5mm på 8 dagar innan..

    Hur ska jag göra, fortsätta spruta eller inte? Är det nån som har nåt råd?
  • alfonspalfons

    hej igen!

    Jag är ju absolut ingen expert på ngt sätt... Jag fick fortsätta spruta trots blödning (och jag blödde mycket!) för "äggens skull".Jag fortsatte spruta som planerat och hade äggplock som planerat. Jag tror inte du ska abryta behandlingen innan du pratat med läkare... Men som sagt är bara p ga mina egna erfarenheter jag resonerar så.

    Hoppas att det löser sig! Lycka till!

  • nunu

    Ok ja jag blöder ju inte så mycket än, det kommer bara när jag är på toa... man blir ju så desperat när man inte förstår vad som är fel och man inte har möjlighet att fråga någon läkare.
    Antar att jag fortsätter med sprutorna och pratar med läkaren på måndag, tycker det är sjukt att de inte har nån "jour-telefon" som man kan ringa på helger..Gråter
    Tack så mycket, och lycka till du med!

  • nunu

    Ringde 1177 rådgivningen igår, och fick prata med en sköterska som kontaktade jour-gynläkaren. De sa att jag skulle fortsätta med Puregon tills måndag som det var bestämt och då be min läkare att kolla upp vad som är fel. Usch vad ledsen jag är, hade sett fram mot FET så mycket nu, men det kommer nog inte bli nåt.. blöder fortfarande så det är nog helt kört.

  • werty123
    nunu skrev 2011-01-23 08:31:37 följande:
    Ringde 1177 rådgivningen igår, och fick prata med en sköterska som kontaktade jour-gynläkaren. De sa att jag skulle fortsätta med Puregon tills måndag som det var bestämt och då be min läkare att kolla upp vad som är fel. Usch vad ledsen jag är, hade sett fram mot FET så mycket nu, men det kommer nog inte bli nåt.. blöder fortfarande så det är nog helt kört.

    Vad sa läkaren? Fick du forsätta med puregon ändå? Jag är i samma sits som du var i,
Svar på tråden Blödning av Puregon