• Jossofräs

Värdera om huset?

Vi vill värdera om huset för att lägga om lånen.

Vad kostar det att ta ut en värderingsman? Vet att det är gratis när man ska sälja, men jag hittar ingen info om vad det kostar när man vill lägga om lånen.

• Svar på tråden Värdera om huset?
  • johandra

det är olika....vissa tar inget betalt, andra tar flera tusen...vi har aldrig behövt betala, men så har vi använt oss av bankens mäklare oxå så det kanske beror på det...

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Mälaröbo

Vi har haft mäklare här för värdering vid 3 tillfällen.
    Samtliga värderingar var från början gratis, via reklamblad, men en av dem ville vi ha skriftlig och då betalade vi ca 2-4000 kr för det efteråt.

När vi ville lägga om lånen hos vår förra bank talade de om om att de krävde en skriflig värdering av en specifik mäklare.
    Vår andra bank nöjde sig med en muntlig värdering från en specifik mäklare, vilket ju blev lite billigare.

Mitt tips: Fråga er bank om de vill ha det skriftlig eller muntligt och om de har några krav på mäklarfirma. Vi har Swedbank nu och de nöjde sig som sagt med en muntlig från sin egen mäklarförmedling.

• Tecken

Jag/vi har ICA Banken. De litade på vår självvärdering.

• Trisse78

När vi värderade om vårt hus för ett år sedan för att lägga om lånen så betalde vår bank värderingen.

Vi gick till vår bankman och sa: - Vi vill lägga om lånen och måste därför göra en värdering, vilken värderingsman rekommenderar du?
    Vi fick till svar vilken mäklarfirma vi skulle anlita och att de (banken) skulle ta kostnaden för detta.

Ett par av våra vänner gjorde likadant när de skulle värdera sitt hus (eftersom de visste att vi fick vår värdering betald), de har en annan bank än vi. De gick till sin bank och sa: - Vi vill värdera vårt hus. Våra bekantas bank betalde vår värdering, betalar ni vår?
    Självklart gjorde den banken det.

Svar på tråden Värdera om huset?