• Anonym (TS)

Leukemi och benmärgstransplantation - någon som vet?

Har fått besked om att en nära anhörig fått tillbaka sin cancer efter en mycket kort cancerfri period. Hon har redan gått igenom en benmärgstransplantation och när jag försöker ta reda på vad som händer nu så hittar jag inte särskilt mycket. Benmärgstransplantationen verkar alltid vara den sista behandlingsformen och sen blir man frisk (?), men betyder det att man kan göra fler transplantationer? Hur ska kroppen orka med?

Är väldigt orolig och om det är någon som har erfarenhet eller kunskap om det här så vore jag tacksam. Kan tillägga att det handlar om akut leukemi.

• Svar på tråden Leukemi och benmärgstransplantation - någon som vet?
  • Anonym

Jag vet inte säkert, men tror tyvärr bara kroppen klarar av en behandling. Min pappa har gjort en stamcellstransplantion och den gör dom iallafall bara en gång. 

• Anonym

Min pappa hade akut leukemi för många år sedan och genogick då en stamcellstransplantation. Han var frisk i  över 10 år innan han fick återfall av sin akuta leukemi. Då gällde samma behandling som första gången förutom att de frångått stamcellstransplantation, utan istället var det benmärgstransplantation från givare som gällde..
    Det beror väl mkt på vilken sorts akut leukemi det är och hur behandlingen ser ut och hur man mår. Det är ju en tuff behandling trots allt.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2011-01-22 14:04:07 följande:
    Min pappa hade akut leukemi för många år sedan och genogick då en stamcellstransplantation. Han var frisk i  över 10 år innan han fick återfall av sin akuta leukemi. Då gällde samma behandling som första gången förutom att de frångått stamcellstransplantation, utan istället var det benmärgstransplantation från givare som gällde..
    Det beror väl mkt på vilken sorts akut leukemi det är och hur behandlingen ser ut och hur man mår. Det är ju en tuff behandling trots allt.

Är det någon skillnad mellan stamcellstransplantation och benmärgstransplantation? Vid benmärgstransplantation tar man ju stamceller från benmärgen, så det bör ju vara samma sak. Menar du att du pappa först fick en autolog transplantation och sen en allogen? Det är så många begrepp så jag blir förvirrad.

Vad skönt att din pappa var frisk så himla länge. I det här fallet fick hon vara cancerfri i några ynka månader bara, vilket får mig att dra slutsatsen att det är extra illa, än om man får återfall efter en lång frisk period. Baserar inte mitt antagande på några kunskaper alls.

Anonym skrev 2011-01-22 13:54:43 följande:
    Jag vet inte säkert, men tror tyvärr bara kroppen klarar av en behandling. Min pappa har gjort en stamcellstransplantion och den gör dom iallafall bara en gång. 

Nej, det är väl det som jag är mest orolig över, att kroppen inte klarar så mycket till. Kroppen hann inte ens återhämta sig från följderna av behandlingarna den första omgången.

• Anonym

Ser själv hur luddigt jag skrev. Min pappa fick först en autolog stamcellstransplantation. Sen vid återfallet så var behandlingen intensiv cellgiftsbehandling och tanken var då att avsluta med en allogen stamcellstranplantation. Nu orkade inte han med behandlingen utan han fick svamp i hela kroppen som inte gick att behandla. Men han fick drygt ett år till innan han avled. Under den tiden så fick han lågdos cytostatika i palliativt syfte.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2011-01-22 17:39:29 följande:
    Ser själv hur luddigt jag skrev. Min pappa fick först en autolog stamcellstransplantation. Sen vid återfallet så var behandlingen intensiv cellgiftsbehandling och tanken var då att avsluta med en allogen stamcellstranplantation. Nu orkade inte han med behandlingen utan han fick svamp i hela kroppen som inte gick att behandla. Men han fick drygt ett år till innan han avled. Under den tiden så fick han lågdos cytostatika i palliativt syfte.
    Får man fråga vilken typ av akut leukemi din pappa hade?
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2011-01-22 18:03:39 följande:
    Får man fråga vilken typ av akut leukemi din pappa hade?
    Akut myelogisk leukemi, graden kommer jag inte ihåg så här på rak arm.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2011-01-22 18:14:39 följande:
    Akut myelogisk leukemi, graden kommer jag inte ihåg så här på rak arm.
    Ok, samma som här då. Någon grad vet jag inte heller.
  • Transplanterad

Hej! Det finns en ny grupp på facebook för oss som är stamcellstransplanterade, är anhörig, eller ska bli transplanterade. "gruppen för stamcellstransplanterade" heter den. Där diskuterar vi och stöttar varann. välkomna! mvh marie vielbass

Svar på tråden Leukemi och benmärgstransplantation - någon som vet?