Anonym skrev 2011-01-22 14:04:07 följande:
Min pappa hade akut leukemi för många år sedan och genogick då en stamcellstransplantation. Han var frisk i över 10 år innan han fick återfall av sin akuta leukemi. Då gällde samma behandling som första gången förutom att de frångått stamcellstransplantation, utan istället var det benmärgstransplantation från givare som gällde..
Det beror väl mkt på vilken sorts akut leukemi det är och hur behandlingen ser ut och hur man mår. Det är ju en tuff behandling trots allt.
Är det någon skillnad mellan stamcellstransplantation och benmärgstransplantation? Vid benmärgstransplantation tar man ju stamceller från benmärgen, så det bör ju vara samma sak. Menar du att du pappa först fick en autolog transplantation och sen en allogen? Det är så många begrepp så jag blir förvirrad.
Vad skönt att din pappa var frisk så himla länge. I det här fallet fick hon vara cancerfri i några ynka månader bara, vilket får mig att dra slutsatsen att det är extra illa, än om man får återfall efter en lång frisk period. Baserar inte mitt antagande på några kunskaper alls.
Anonym skrev 2011-01-22 13:54:43 följande:
Jag vet inte säkert, men tror tyvärr bara kroppen klarar av en behandling. Min pappa har gjort en stamcellstransplantion och den gör dom iallafall bara en gång.
Nej, det är väl det som jag är mest orolig över, att kroppen inte klarar så mycket till. Kroppen hann inte ens återhämta sig från följderna av behandlingarna den första omgången.