• Clotilda

Hur mata katterna? De har så olika behov.

Nu ska vi se om jag kan förklara det här utan att det blir allt för invecklat

Hemma har vi fyra katter och en hund. En katt har problem med njursten och går på diet. Hunden och katten med njursten gör att vi inte kan ha torrfoder framme hela tiden till de andra katterna - hunden äter allt i sin väg och Njurstenskatten blir sjuk om han äter annat foder. Att ge Njurstenskattens dietfoder till alla katter är heller inget alternativ då två av de andra katterna är väldigt smala och verkar bli smalare - jag skulle därför vilja att de gick upp lite i vikt.

Hur i hela friden fixar vi det rent praktiskt?

Hunden ska ha hundmat såklart, och inte äta kattfoder.
    Njurstenskatten ska ha sitt dietfoder.
    Två katter skulle behöva lägga på sig lite och
    Den sista katten ska INTE gå upp i vikt, men behöver heller inte gå ner

Tips tack? =)

• Svar på tråden Hur mata katterna? De har så olika behov.
  • semlorna

Ge mat 3-4 ggr/dag och ge då varje katt vad den ska ha. Här får kattungen mat på fönsterkarmen, vår smalis får torrfoder på bänken och de andra får blötmat på golvet så vi kan ha koll på att dom äter sitt eget. Hunden ger du mat lika ofta eller så väljer du ut dom mål som passar för hunden och ger då.

• Clotilda
    semlorna skrev 2011-01-22 12:23:49 följande:
    Ge mat 3-4 ggr/dag och ge då varje katt vad den ska ha. Här får kattungen mat på fönsterkarmen, vår smalis får torrfoder på bänken och de andra får blötmat på golvet så vi kan ha koll på att dom äter sitt eget. Hunden ger du mat lika ofta eller så väljer du ut dom mål som passar för hunden och ger då.
    Vi ger just nu tre gånger om dagen, men det känns inte som att det är nog för de två smala katterna som sen får mat lite hur som. Men ja, kanske måste få lite bättre struktur på matningen och stå och övervaka lite. Tack för tips.
  • semlorna
    Clotilda skrev 2011-01-22 12:47:52 följande:
    Vi ger just nu tre gånger om dagen, men det känns inte som att det är nog för de två smala katterna som sen får mat lite hur som. Men ja, kanske måste få lite bättre struktur på matningen och stå och övervaka lite. Tack för tips.
    Vi ger alla mat 3-4 ggr/dag och sen får smalisen och kattungen mat ytterligare ett par gånger under dagen. Det är lite jobb ibörjan att se till att varje katt vet vart den ska äta men det lär dom sig snabbt.

Vad ger ni dom för mat?
  • Clotilda
    semlorna skrev 2011-01-22 12:59:27 följande:
    Vi ger alla mat 3-4 ggr/dag och sen får smalisen och kattungen mat ytterligare ett par gånger under dagen. Det är lite jobb ibörjan att se till att varje katt vet vart den ska äta men det lär dom sig snabbt.

Vad ger ni dom för mat?

Ja men det låter ju vettigt. Smalisarna måste ju äta mer.

Njurstenskatten äter specialfoder från Veterinären och de andra får Royan Canin för inomhuskatter. Har funderat på att ge smalisarna lite mer energirikt foder.

• semlorna

RC indoor är ett lightfoder anpassat efter katter som inte rör sig massor och som lätt lägger på sig så det låter inte lämpligt för smalisar. Samma med kastratfoder. RC överlag är faktiskt inte speciellt bra. Jag skulle rekomendera dig att gå över på eukanuba istället om du vill ge torrfoder.

Själv föredrar jag att ge blötmat främst och sen eukanubas torrfoder blandat med blötmat till den kräsna smalisen.

• Clotilda
    semlorna skrev 2011-01-22 13:28:16 följande:
    RC indoor är ett lightfoder anpassat efter katter som inte rör sig massor och som lätt lägger på sig så det låter inte lämpligt för smalisar. Samma med kastratfoder. RC överlag är faktiskt inte speciellt bra. Jag skulle rekomendera dig att gå över på eukanuba istället om du vill ge torrfoder.

Själv föredrar jag att ge blötmat främst och sen eukanubas torrfoder blandat med blötmat till den kräsna smalisen.
    Jag är jättenöjd med Royal Canin. Tycker att katterna verkar må mycket bra av dem, pälsen blir jättefin och de känns friska. Men jag ska nog i alla fall byta till smalisarna. Det är nog torrfoder som gäller här. Smalisarna är inte kräsna i maten, de bara äter inte så mycket och slutar äta när de är mätta (vilket ju går fort) även om de får blöt- eller torrfoder.
  • semlorna

Rc är bra på att göra reklam för sig men det du betalar för är just reklam och inte kvalite. RC är i klass med mjaus torrfoder som kostar 25 kr/kilo jämfört med RCs 120 kr/kilo. Läs gärna en undersökning som Statens Veterinärmedicinska Anstalt har gjort ihop med testfakta:
    http://www.testfakta.se/sport_fritid/article14103.ece
    http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11352.ece/BINARY/484638.pdf

Många av kattmatssorterna i testet innehåller vegetabilier, trots att katter inte behöver dem. För att mäta mängden vegetabilier i kattmaten, mätte SVA växttråden, som generellt anses som utfyllnad. Högst andel växttråd hade testets dyraste kattmat, Royal Canin.

– Rent animaliska produkter innehåller i stort sett ingen växtråd. Så finns det i kattmaten så är det tillsatt. Det är billigare för tillverkaren, men inget katten blir gladare av, säger Erik Nordkvist.

Royal Canin hade även högst halt av aminosyran hydroxyprolin, som återfinns i bindväv. Bindväv har ett lågvärdigt protein jämfört med muskelprotein. Av den totala proteinhalten i Royal Canins kommer 27 procent från bindväv.

• iii

Royal är ett bra foder, har alltid använt det till mina.

Det blir kanske bökigt med 3 olika foder till katterna. Om du ger dom mat tre gånger om dagen, ge smalisarna ett extra mål där du har koll att de andra inte snor det.

• semlorna
    iii skrev 2011-01-22 18:15:03 följande:
    Royal är ett bra foder, har alltid använt det till mina.

Det blir kanske bökigt med 3 olika foder till katterna. Om du ger dom mat tre gånger om dagen, ge smalisarna ett extra mål där du har koll att de andra inte snor det.
    Vad baserar du att RC är ett bra foder på? Läs gärna SVAs test av torrfoder som jag länkat till ovan. Finns absolut sämre foder men du får inte så mycket för pengarna i jämförelse med tex eukanuba och hills.
  • Fingal80

En smart, dock lite kostsam lösning är att skaffa en "matlåda" (eller fler) och sätta in en kattlucka i den som läser av chipet i nacken (är katten inte märk så får man helt enkelt märka den) sedan kommer bara katten med rätt chip in i lådan. Det blir väldigt enkelt med utfodringen på det sättet men luckorna är lite dyra. Har man bara någon enstaka katt som ska ha extra-mat så finns även magnetluckor med tillhörande halsband som är lite billigare.

Själv så löser jag matproblemet här hemma genom att dem katterna som behöver extra mat får den på natten och är då instängda i ett eget rum så tjockisen inte kommer åt maten.  

Svar på tråden Hur mata katterna? De har så olika behov.