• iaseia

    Hur upptäcker man vägglöss

    Jag har fyttat till hus nyligen och i sovrummet är det väldigt kallt, typ 10grader. Jag låter ett flyttbart element vara på ett par timmar innan jag går och lägger mig och stänger av när jag går upp på morgonen, då blir det runt 20grader.
    Grejen är att varje gång jag går och lägger mig så börjar det klia något så fruktansvärt över hela kroppen...
    DXet är inte riktigt 20grader när jag går och lägger mig men när jag vaknar är det det.
    Jag har testat att ha släkt en stund och sen tända för aztt se om det är vägglöss men kan inte se någonting, ibörjan hade jag små röda prickar på armarna när jag vaknade men nu ser jag ingenting när jag vaknar.
    och jag tycker att jag borde ha sett vägglössen om de var det, för de är väl ganska stora 1/2 - 1cm elller ???

    Någon sokm vet vad vad de kan vara...

    Hur blir man av med dem, jag hyr ju hus så dety är väl bara att säga till hyresvärden men känns ju lite pinsamt om de nu inte är vägglöss.. 

  • Svar på tråden Hur upptäcker man vägglöss
  • Anonym

    Kolla i sängen när du vaknar efter svarta prickar (avföring), kan till och med finnas blodfläckar. Vägglöss kommer fram när man sover, vet inte om det räcker att bara släcka en stund. Tror de är lika stora som äppelkärnor, och ganska lika i formen.

    Det kan inte vara utslag för att det är för kallt / varmt? Kanske luften blir väldigt torr av elementet och därför kliar det?

  • iaseia

    Försökt att kolla men eftersom jag har både hund och katt i sängen också så blir det mycket "Bös" ändå...

    Det kanske kan vara så att luften blir för torr.

    Ja om de e lika stora som äppelkärnor så borde jag ju sett dem.

    Hänt att jag vaknat på natten också och tänt upp för att se om de finns några...

    Det börjar klia bara några minuter efter att jag lagt mig, vaknar aldrig av att det kliar... 

  • Theréze

    Du ser inte vägglössen eftersom de kommer fram först när du somnat. Betten de lämnar efter sig är rätt stora (som myggbett) och kliar massor på dagarna, men inte så illa att du vaknar av det på nätterna. Lössen biter gärna på de delar av kroppen där du inte har täcke, så det är vanligt med bett på axlar, armar, fötter och vad som nu kan tänkas sticka utanför täcket när man sover. Man ser inget "stick" i betten och läkare tror ofta att betten är allergiska utslag. Jag hade en hudexpert som tittade på mina utslag och han var helt övertygad om att det inte var bett av något slag eftersom det inte fanns något "stickhål".

    Avföringen ser du i princip aldrig på lakanet, däremot kan du eventuellt se blodfläckar om du råkat mosa sönder någon vägglus. Däremot kan du se svart spillning i sängramen om du vänder sängen upp och ner.

    Jag tycker inte det låter som vägglöss du har. Hör gärna av dig om du har några fler funderingar om vägglöss. Jag har nämligen ofrivilligt blivit något av en expert efter att ha haft dem i mitt hem i ca fyra månader innan jag äntligen förstod vad det var som gav mig mina hemska utslag.

    Vägglöss blir man för övrigt av med genom sanering och genom att tvätta allt i minst 60 grader.

  • Anonym

    Jaha men då är det nog inte det jag har.
    För det här kliar nästan direkt eller ett par minuter efter att jag lagt mig, alltså innan jag somnat.
    Men på dagarna är det lungt och som sagt, inga direkta utslag heller.
    Men ska försöka få ner hunden från sängen (inte det lättast), de brukar ju säga att om man blir allergisk så är det i sängen man känner det först. Katterna kan jag ju bara stänga ute ur sovrummet.
    Haha 

  • Thesse88

    Hej, hoppas ni som är "experter" på området så att säga, inte lämnat detta forum. För jag har också några misstankar och funderingar kring detta...

    Mitt rum är ganska svalt, ligger nog runt 18-19C iaf, jag lider också av att det börjar klia när jag lägger mig i sängen (tvättar sängkläderna typ 1-2ggr i månaden). Kliar inte så mycket på dagen, men har små röda märken, alltså som att nån skrapat bort lite av huden, typ bara några millimeter stora, röda märken.

    Men när jag duschar får jag nästan alltid några konstiga bett-liknande märken på halsen, alltid i princip på samma ställen. De är röda och lite vitaktiga i mitten, ungefär i myggbettstorlek (fast är inga myggbett), och de kliar en hel del, men dessa kommer dock bara fram efter en dusch. Sen efter ett tag brukar dessa märken försvinna och det slutar klia (inom några timmar efter duschen).

    Har letat under sängen (dock inte vänt uppochner på den), tittat runt och innanför träramen, men inte lyckats se något. Även jag har tänt lampan under natten och försökt hitta något men inte sett något. Letar också i sängen efter blodspår nästan varje natt, men har inte kunnat se något (dock rör jag mig inte så mycket under natten, det kanske inverkar med, så att det inte blir några spår?). Har även tittat längst lister o.dyl., men inte heller där sett något...

    Har en katt, men hon ligger ytterst sällan i sängen. Dammsuger inte jätteofta, men det bildas inte jättemycket damm när man bor ensam (katthåren samlar ihop allt damm, så det är bara att plocka upp det i princip :P)

    Kan jag möjligen vara drabbad av vägglöss bara att de inte hunnit bli så många ännu? Har fobiskräck mot kryp, särskilt blodsugare, så jag börjar få mer och mer panik ju mindre säker jag är på om jag har vägglöss eller ej...

  • giftgrodan
    Thesse88 skrev 2011-10-20 00:43:02 följande:
    Hej, hoppas ni som är "experter" på området så att säga, inte lämnat detta forum. För jag har också några misstankar och funderingar kring detta...

    Mitt rum är ganska svalt, ligger nog runt 18-19C iaf, jag lider också av att det börjar klia när jag lägger mig i sängen (tvättar sängkläderna typ 1-2ggr i månaden). Kliar inte så mycket på dagen, men har små röda märken, alltså som att nån skrapat bort lite av huden, typ bara några millimeter stora, röda märken.

    Men när jag duschar får jag nästan alltid några konstiga bett-liknande märken på halsen, alltid i princip på samma ställen. De är röda och lite vitaktiga i mitten, ungefär i myggbettstorlek (fast är inga myggbett), och de kliar en hel del, men dessa kommer dock bara fram efter en dusch. Sen efter ett tag brukar dessa märken försvinna och det slutar klia (inom några timmar efter duschen).

    Har letat under sängen (dock inte vänt uppochner på den), tittat runt och innanför träramen, men inte lyckats se något. Även jag har tänt lampan under natten och försökt hitta något men inte sett något. Letar också i sängen efter blodspår nästan varje natt, men har inte kunnat se något (dock rör jag mig inte så mycket under natten, det kanske inverkar med, så att det inte blir några spår?). Har även tittat längst lister o.dyl., men inte heller där sett något...

    Har en katt, men hon ligger ytterst sällan i sängen. Dammsuger inte jätteofta, men det bildas inte jättemycket damm när man bor ensam (katthåren samlar ihop allt damm, så det är bara att plocka upp det i princip :P)

    Kan jag möjligen vara drabbad av vägglöss bara att de inte hunnit bli så många ännu? Har fobiskräck mot kryp, särskilt blodsugare, så jag börjar få mer och mer panik ju mindre säker jag är på om jag har vägglöss eller ej...
    Det låter inte alls som vägglöss. www.google.se/search&sugexp=kjrmc&cp=8&gs_id=s&xhr=t&q=v%C3%A4ggl%C3%B6ss&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&biw=1126&bih=668&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi#um=1&hl=sv&tbm=isch&q=v%C3%A4ggl%C3%B6ss+bett&revid=1468915073&sa=X&ei=4qWfTurhHJD0sgaGt4yMAw&ved=0CDkQ1QIoAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=30161351cf9a25b5&biw=1126&bih=668 Så ser vägglössbett ut. Att det kliar när du har lagt sig är inte ett tecken på vägglöss.
  • Filip 021

    Tråden kanske är död nu men skriver ändå.

     Det du skriver Thesse 
    "Mitt rum är ganska svalt, ligger nog runt 18-19C iaf, jag lider också av att det börjar klia när jag lägger mig i sängen (tvättar sängkläderna typ 1-2ggr i månaden). Kliar inte så mycket på dagen, men har små röda märken, alltså som att nån skrapat bort lite av huden, typ bara några millimeter stora, röda märken. 

    Men när jag duschar får jag nästan alltid några konstiga bett-liknande märken på halsen, alltid i princip på samma ställen. De är röda och lite vitaktiga i mitten, ungefär i myggbettstorlek (fast är inga myggbett), och de kliar en hel del, men dessa kommer dock bara fram efter en dusch. Sen efter ett tag brukar dessa märken försvinna och det slutar klia (inom några timmar efter duschen)."

    Är en bra beskrivning på vad jag upplevde för några år sedan.  Det var en period då jag hade mycket exem och ömtålig hud. 
    Jag upptäckte att när jag tvättat mina sängkläder med vissa tvättmedel så fick jag som du små prickar över hela kroppen under natten. Tyvärr var det inte så lätt att jag bara kunde byta till "allergivänliga tvättmede l" då även dessa gav mig prickar. Lösningen blev att pröva mig fram tills jag fann att Via var det som fungerade för mig. Det var även så att flytande tvättmedel tycktes vara generellt bättre än i pulver form. 
    Så pröva byta tvättmedel.

    När jag under denna tiden duschade fick jag som du prickar i naken (där vattnet landade först). Där är mina tipps att sänk värmen och undvik absolut allt med klor i.  

    Idag är bekymren helt borta. De har vid olika tillfällen återkommit men det har varit när jag antingen haft väldigt torr hud eller varit väldigt stressad.  

    Hoppas det hjälper dig eller någon annan stackare som kommit in på tråden.  

Svar på tråden Hur upptäcker man vägglöss